کد خبر : 58279

هیوندای ولوستر بخریم یا مزدا 3؟

هیوندای ولوستر بخریم یا مزدا 3؟

مشخصات فنی هیوندای ولستر با مزدا 3 نیو در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش قصد داریم به مقایسه هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو بپردازیم.

هیوندای ولستر یک هاچ‌بک خاص است و مزدا 3 نیو یک سدان محبوب که سال‌های زیادی از ورود آن به کشور می‌گذرد.

در ابتدا به مقایسه هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو ازنظر تاریخچه تولید آن‌ها و ورود آن‌ها به ایران می‌پردازیم.

معرفی دو سدان محبوب بازار ایران

تولید هیوندای ولستر از سال 2011 در کشور کره جنوبی شروع شد و از سال 2014 وارد بازار ایران شد. واردات این خودرو به کشور تا سال 2016 ادامه پیدا کرد، اما پس‌ازآن به دلیل اعمال تحریم بر صنعت خودرو، متوقف شد. تاکنون دو نسل از این خودرو تولیدشده است. نسل اول در سال‌های 2011 تا 2017 تولید شد. پس‌ازآن، شرکت هیوندای اقدام به طراحی و تولید نسل دوم آن کرد. تمام خودروهای واردشده به ایران مربوط به نسل اول این خودرو هستند.

شرکت ژاپنیمزدا‌ موتور در سال 2003 اولین نسل مزدا 3 را تولید و پس از گذشت یک سال به‌عنوان جانشین مزدا 323 به بازار عرضه کرد. در ادامه این شرکت اقدام به تولید تیپ‌های مختلف مزدا 3 کرد. این شرکت در سال 2006 نوع فیس لیفت آن را طراحی و تولید کرد. نسل دوم این سدان در سال 2010 عرضه شد و در سال 2012 نسخه فیس لیفت آن به بازار وارد شد. از نسل سوم این خودرو در سال 2013 رونمایی شد. در حال حاضر، تولید نسل چهارم مزدا 3 از سال 2019 آغازشده است و تاکنون ادامه دارد.

تاکنون دو نسل از این خودرو وارد کشور ما شده است. نسل دوم این خودرو بانام مزدا 3 نیو وارد بازار شد. این خودرو با استقبال بسیار خوبی از سوی مشتریان مواجه شده است. متأسفانه عرضه این خودرو نیز پس از اعمال تحریم‌ها متوقف‌شده است. هیوندای ولستر یک خودروی کاملاً وارداتی است، درحالی‌که مزدا 3 نیو در داخل کشور و توسط شرکت بهمن موتور مونتاژ می‌شود، بااین‌وجود چیزی از کیفیت آن کم نشده است.

مقایسه طراحی هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو

طراحی خارجی

هیوندای ولستر یک هاچ‌بک اسپرت نسبتاً کوچک است. درحالی‌که مزدا 3 نیو یک سدان متوسط است. هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو هر دو از طراحی ظاهری خوبی برخوردارند. به‌گونه‌ای که حتی می‌توان گفت، مهم‌ترین ویژگی هیوندای ولستر طراحی خارجی این خودرو است. بدنه این خودرو به زیبایی طراحی ‌شده است و حتی موفق به کسب جایزه طراحی نیز شده است.

هیوندای ولستر

بااین‌حال شاید افراد بسیاری طراحی ظاهری آن را نپسندند. با توجه به ویژگی‌های فنی و مشخصات ظاهری، هیوندای ولستر را می‌توان یک خودرو اسپرت دانست که علاقه‌مندان خاص خود را دارد. در مقابل، مزدا 3 نیو سراغ طراحی‌های خاص نرفته است. طراحان شرکت مزدا موفق به طراحی یک خودرو ساده ولی زیبا و اسپرت شده‌اند. برعکس هیوندای ولستر، بیشتر مردم از پیر تا جوان، ظاهر این خودرو را دوست دارند.

مزدا 3 جدید

طراحی داخلی

در این قسمت به مقایسه هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو ازنظر طراحی داخلی خودرو می‌پردازیم. هیوندای ولستر بدنه بزرگی دارد، اما برخلاف ظاهر آن، کابین آن از فضای زیادی برخوردار نیست. صندلی‌های عقب آن فضای کافی برای سرنشینان بالغ و بلندقد را ندارد. این موضوع بیشتر به دلیل سقف خمیده آن است. قرار دادن دکمه استارت در کنسول میانی نیز ایده چندان جالبی نیست، به دلیل این‌که امکان دارد، با دکمه‌‌های دیگر مانند سیستم تهویه خودرو اشتباه گرفته شود و سرنشین جلو سهواً آن را فشار دهد. صندوق‌عقب این خودرو نیز بااینکه فضای زیادی دارد اما به دلیل طراحی شیب‌دار بخش انتهایی خودرو، کارایی خود را ازدست‌داده است و بخش‌های زیادی از آن بدون استفاده باقی می‌ماند.

طراحی داخلی مزدا 3 نیو بسیار خوب انجام‌شده است. قسمت داخلی کابین این خودرو دارای یک طراحی مدرن است که از قرار دادن پیچیدگی‌های غیرضروری در آن اجتناب شده است. این خودرو دارای یک کابین جادار است و صندوق‌عقب آن فضای کافی برای حمل بار زیادی را دارد.

در مقایسه هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو ازنظر طراحی داخلی خودرو باید بگوییم. هیوندای ولستر بااینکه بدنه بزرگی دارد، از فضای داخلی زیادی برخوردار نیست و حداکثر برای یک خانواده دو نفره مناسب است. درصورتی‌که کابین مزدا 3 نیو دارای فضای زیادی است و فضای کافی برای یک خانواده 4 تا 5 نفره را دارد. صندوق‌عقب آن نیز خیلی خوب و جادار طراحی‌شده است. برای ساخت کابین داخلی هر دو خودرو از مواد باکیفیت و درجه 1 استفاده‌ شده است.

مقایسه هیوندای ولستر با مزدا 3 نیو از نظر فنی

مقایسه هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو

در این قسمت به مقایسه هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو ازنظر مشخصات فنی و ویژگی‌های موتور می‌پردازیم.

مدل خودرو

هیوندای ولستر

مزدا 3 نیو

پیشرانه

4 سیلندر

4 سیلندر

حجم موتور

1600

2000

حداکثر قدرت (اسب بخار)

130

147.4

حداکثر گشتاور (نیوتن ‌متر)

157

187

گیربکس

6 دنده اتوماتیک

5 دنده اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.5

7.6

شتاب صفر تا 100

11.5

9.2

حداکثر سرعت

190

204

هیوندای ولستر دارای یک موتور 4 سیلندر با جعبه‌دنده تیپ‌ترونیک اتوماتیک 6 سرعته است. حداکثر قدرت موتور این خودرو 130 اسب بخار و حجم موتور آن 1600 سی‌سی است. به کمک سیستم ‌تیپ‌ترونیک می‌توانید در صورت تمایل، زودتر از سیستم اتوماتیک دنده خودروی خود را تغییر دهید. به کمک این ویژگی قدرت مانور شما بیشتر می‌شود.

مزدا 3 نیو از یک موتور 4 سیلندر با جعبه‌دنده اتوماتیک تیپ‌‌ترونیک 5 سرعته با کنترل الکترونیکی بهره می‌برد. حداکثر قدرت موتور این خودرو 147.4 اسب بخار و حجم موتور آن 2000 سی‌سی است. وجود کنترل الکترونیکی سبب می‌شود تعویض اتوماتیک دنده‌ها بهینه‌تر شود.

 

حداکثر قدرت موتور مزدا 3 نیو بیشتر از هیوندای ولستر است. حجم موتور آن نیز از هیوندای ولستر بیشتر است. تا اینجا، مزدا 3 نیو ازنظر مشخصات فنی موتور وضعیت بهتری نسبت به هیوندای ولستر دارد. به همه این موارد باید شتاب بهتری مزدا 3 نیو را اضافه کنیم. این خودرو در 9.2 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد، درحالی‌که شتاب هیوندای ولستر حدود 11.5 ثانیه است. این شتاب برای خودرویی در این سطح اصلاً مناسب نیست.

با توجه به موارد گفته‌شده، کاملاً مشخص است که از نظر ویژگی‌های فنی مزدا 3 نیو وضعیت بسیار بهتری نسبت به هیوندای ولستر دارد. هر دو از نظر میزان مصرف بنزین وضعیت تقریباً مشابهی دارند. مزدا 3 نیو دارای مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر است و مصرف سوخت ترکیبی هیوندای ولستر برابر با 7.5 است.

مقایسه هیوندای ولستر با مزدا 3 نیو از نظر آپشن‌ها

آپشن‌های مزدا 3

برخی از مهم‌ترین امکانات رفاهی هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو به شرح زیر است.

تجهیزات

هیوندای ولستر

مزدا 3 نیو

چراغ

چراغ جلو هالوژن، مه‌شکن و چراغ عقب مه‌شکن

چراغ مه‌شکن جلو و عقب

سیستم‌های مولتی مدیا

سیستم بلوتوث برای اتصال به تلفن همراه و پخش فایل‌های موجود در آن به همراه پورت‌های AUX،USB کابل RCA

پشتیبانی از CD – MP3 – AUX

صفحه نمایش

7 اینچ

رینگ‌ها

17 اینچ

آلومینیومی 16 اینچ

آینه

آینه جانبی تاشو برقی با تنظیم برقی، گرم‌کن آینه‌ها

آینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه تنطیم برقی، گرم‌کن آینه‌ها

تهویه مطبوع

اتوماتیک

اتوماتیک

صندلی

گرم‌کن صندلی

گرم‌کن صندلی

شیشه

برقی

برقی

سیستم های هشدار دهنده

حس‌گر پارک عقب به همراه دوربین عقب خودرو، حس‌گر فشار باد تایر

برف‌پاک‌کن اتوماتیک با حس‌گر باران

 

سایر امکانات 

دی‌لایت، اتولایت، نویگیشن، دوربین عقب، سقف پانوراما، گرم‌کن فرمان، مجهز به اگزوز اسپرت دوگانه از جنس کروم، محفظه نگه‌دارنده مواد غذایی، سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید، سیستم قفل و باز کردن خودرو بدون کلید

سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید، سیستم قفل و باز کردن خودرو بدون کلید، سانروف، اتولایت

 

 

هر دو خودروی هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو دارای امکانات رفاهی مناسبی هستند؛ اما هیوندای ولستر امکانات بیشتری دارد. اگر امکانات رفاهی خودرو برای شما اهمیت زیادی دارد، هیوندای ولستر می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.

مقایسه ایمنی خودروها

تجهیزات

هیوندای ولستر

مزدا 3 نیو

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم کمکی ترمز (BAS)

سیستم ترمز ضد قفل (ABS+EBD)

کیسه هوا

6

6

سیستم ترمز

ترمز جلو و عقب دیسکی خنک‌شونده

ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی

هیوندای ولستر دارای ۶ عدد کیسه هوای ایمنی است. ۲ عدد جلو، ۲ عدد جانبی جلو و ۲ عدد به‌صورت پرده‌ای است.

 مزدا 3 نیو نیز از ۶ عدد کیسه هوای ایمنی بهره می‌برد که شامل کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای، جانبی جلو است.

هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو جز ایمن‌ترین خودروهای موجود در ایران هستند. بدنه این خودروها به‌گونه‌ای طراحی‌شده است تا در هنگام وقوع سوانح رانندگی، کمترین آسیب به سرنشینان وارد شود.

ولستر

تجربه رانندگی

برخی از مهم‌ترین امکانات کمکی راننده هیوندای ولستر به شرح زیر است:

  • سیستم الکترونیکی کنترل پایداری خودرو (ESC): یک فناوری کامپیوتری برای جلوگیری از انحراف خودرو از مسیر اصلی در شرایطی چون پیچ‌های تند و جاده لغزنده است که می‌تواند امنیت سبب افزایش امنیت سرنشینان از طریق شناسایی و به حداقل رساندن خطاهای انسانی شود.
  • مدیریت پایداری خودرو (VSM): این سیستم کمک زیادی به حفظ پایداری سیستم در شرایط مختلف می‌کند. به‌عنوان‌مثال در پیچ‌های تند با بهبود وضعیت اصطکاک چرخ‌های سمت چپ و راست خودرو، مانع خروج خودرو از مسیر اصلی می‌شود.
  • سیستم کمکی کنترل شروع حرکت در سربالایی‌ها (HAC): این سیستم از عقب رفتن خودرو در هنگام شروع حرکت در سربالایی جلوگیری می‌کند.
  • سیستم کمکی ترمز (BAS): این سیستم در هنگام نیاز به ترمزهای ناگهانی وارد عمل می‌شود و با توجه به سرعت خودرو و میزان فشار پدال ترمز را افزایش می‌دهد تا خودرو سریع‌تری متوقف شود.
  • امکان تعویض دنده از روی فرمان خودرو: با استفاده از این ویژگی امکان تعویض دستی دنده از طریق کنترل‌های موجود بر روی فرمان وجود دارد. به این سیستم شیفتر دنده نیز گفته می‌شود.

برخی از مهم‌تربن امکانات کمکی راننده مزدا 3 به شرح زیر است:

  • کروز کنترل
  • سیستم الکترونیکی کنترل پایداری خودرو (ESC)
  • سیستم کنترل کشش خودرو (TCS): این سیستم هنگام رانندگی در جاده‌های برفی یا لغزنده از به‌اصطلاح هرزگردی و سرخوردن خودرو جلوگیری می‌کند و به کنترل بهتر خودرو کمک می‌کند.
  • امکان تعویض دنده از روی فرمان خودرو

هر دو خودروی هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو دارای امکانات کمک رانندگی مناسبی هستند؛ و از این منظر تفاوت چندانی باهم ندارند. با توجه به این‌که در مدل‌های سفارشی هیوندای ولستر، کروز کنترل وجود دارد، وضعیت این خودرو ازلحاظ امکانات کمک رانندگی بهتر می‌شود.

مقایسه هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو

تحلیل شرایط بازار

در حال حاضر قیمت هیوندای ولستر دست‌دوم در محدوده 230 تا 375 میلیون تومان قرار دارد. این اختلاف قیمت به دلیل تفاوت در سال تولید، نوع موتور، میزان کارکرد و سالم بودن خودرو است. خودروهای تولیدشده در سال 2016 دارای موتور GDI هستند و از کیفیت فنی بالاتری برخوردارند و به همین دلیل قیمت بالاتری نیز دارند.

مزدا 3 نیو نیز در محدوده قیمتی 190 تا 470 میلیون تومان قرار دارد. این اختلاف قیمت به دلیل تفاوت در سال تولید، تیپ خودرو، میزان کارکرد و سالم بودن خودرو است.

مزدا 3 نیو، یکی از پرطرفدارترین خودروهای ایران است و درصورتی‌که قصد فروش آن را داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید آن را به‌ فروش برسانید. هیوندای ولستر به دلیل ظاهر خاصش، طرفداران کمتری نسبت به مزدا 3 نیو دارد و بازار فروش خوبی ندارد.

جمع‌بندی مقایسه هیوندای ولستر با مزدا 3 نیو

به آخرین بخش از مقاله ”  مقایسه هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو  ” رسیدیم؛ هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو جز خودروهای باکیفیت بازار هستند و توسط دو شرکت خودروسازی معتبر تولیدشده‌اند. هر دو خودرو از سطح ایمنی بسیار خوبی برخوردار هستند. طراحی خارجی هر دو خودرو به‌خوبی و زیبایی انجام‌شده است. طراحی داخلی هر دو خودرو نیز مدرن و چشم‌نواز است و برای تولید آن‌ها از مواد باکیفیت و درجه 1 استفاده‌شده است؛ اما مزدا 3 نیو دارای فضای داخلی بیشتر و صندوق‌عقب جادارتری است. مزدا 3 نیو از موتور قدرتمند‌تری بهره می‌برد و مشخصات فنی (شامل حداکثر قدرت موتور، حجم موتور، شتاب) بهتری دارد. ازنظر امکانات کمکی راننده و تجهیزات رفاهی، هیوندای ولستر وضعیت بهتری دارد. هیوندای ولستر و مزدا 3 نیو هر دو در یک محدوده قیمتی قرار دارند اما خودروهای مزدا 3 نیو مدل‌بالا، قیمت بالاتری دارند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها