کد خبر : 53736

انگلیس طرح فروش خودروهای درون سوز را 10 سال جلو کشید

انگلیس طرح فروش خودروهای درون سوز را 10 سال جلو کشید

دولت انگلیس به عنوان میزبان نشست آتی کنفرانس تغییرات اب و هوایی قصد داد تا در راستای تحقق اهداف زیست محیطی و مقابله با گسترش تشدید آلودگی هوا، طرح توقف فروش خودروهای با موتور احتراق داخلی را ده سال زودتر از موعد اجرا کند.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس پیشتر گفته بود که این طرح ۲۰ سال دیگر اجرا می‌شود اما به نوشته فایننشال تایمز زمان آن یک دهه جلو افتاده است.

این نشریه انگلیسی افزود که تصمیم دولت بخشی از مجموعه ابتکارات زیست محیطی در آستانه برگزاری نشست تغییرات اقلیمی است که سال آینده با حضور رهبران جهان در گلاسکو برگزار می‌شود.

دولت جانسون سپتامبر گذشته اعلام کرد که طرح دولت برای مقابله با گرم شدن زمین را ارائه و براساس آن شرکت‌های تولیدی را موظف خواهد کرد تا ضایعات کربنی خود را اعلام کنند.

در این میان دولت انگلیس قصد دارد تا سال ۲۰۳۵میلادی فروش خودروهای هیبرید (نیمه برقی) را به طور کامل جایگزین خودر. هایی با موتور احتراق داخلی کند.

این طرح پس از آن اعلام می شود که شرکت های خودروسازی گام‌هایی را به سمت تولید خودروهای برقی برداشته اند.  

شرکت آلمانی بی. ام. دبیلو در نظر دارد کارخانه تولید خودروهای برقی‌اش را در شهر اکسفورد انگلیس تاسیس کند. شرکت خودروسازی  «ولوو» نیز اعلام کرده که نسل جدیدی از خودروهای تمام برقی و یا «هیبریدی» را تولید خواهد کرد و بدین ترتیب پایان عمر تولید خودرو با موتور احتراق داخلی را رقم خواهد زد.

در این‌که فروش خودروهای برقی در سال‌های اخیر رشد بسیار قابل ملاحظه‌ای داشته هیچ شکی نیست، اما آن‌طور که سیاستمداران و طرفداران محیط زیست فکر می‌کنند نمی‌شود روی جایگزینی خودروهای برقی با پیشینیان فسیلی‌سوزشان حساب باز کرد و این‌طور که به نظر می‌رسد موتورهای احتراق داخلی قرار است تا مدت‌های طولانی همچنان در عرصه باشند.

براساس گزارشی که موسسه تحقیقاتی  IHS مارکیت منتشر کرده تا سال ۲۰۵۰ انتظار می‌رود که بین ۶۰ تا ۸۰ درصد خودروها در جهان برقی باشند (که این شامل خودروهای احتراق هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام الکتریک می‌شود) و پیش‌بینی می‌شود که همچنان تا آن زمان چیزی حدود ۱.۹ میلیارد خودروی احتراق داخلی در جاده‌های جهان مشغول تردد باشند.

«دنیل یرگین» قائم مقام موسسه IHS مارکیت در کتاب جدید خود به نام «نقشه جدید، انرژی، اقلیم و سقوط ملت‌ها» نوشته: «هنوز تا زمانی که خودروهای برقی بنزین را به عنوان اصلی‌ترین سوخت مورد استفاده در حمل و نقل کنار بزنند زمان بسیار زیادی باقی مانده است. سوخت‌های نفتی دیگر پادشاه بی‌چون و چرای حمل و نقل خودرویی به شمار نمی‌روند اما برای مدت زمانی طولانی همچنان در این قلمرو به حضور خود ادامه خواهد داد».

همچنین در حالی‌که برخی از سیاستگذاران در تلاش برای ممنوعیت فروش خودروهای جدید با موتور بنزین‌سوز از سال ۲۰۳۵ هستند، داده‌های موسسه IHS نشان می‌دهد که خودروهای احتراق داخلی همچنان بخش عمده‌ای از سهم بازار را در اختیار نگه خواهند داشت و این موضوع این سوال را مطرح می‌کند که سیاستگذاران در این خصوص چه خواهند کرد. موسسه IHS چنین پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ فروش جهانی خودروهای برقی (اعم از پلاگین هیبرید، پیل سوختی و تمام الکتریکی) ۲۴.۶ درصد از کل بازار را تشکیل خواهد داد، اما خودروهای احتراق داخلی همچنان ۷۵.۴ درصد از سهم بازار را در دست خواهند داشت.

در اروپا فروش خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ به ۳۸.۷ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، اما همچنان ۶۱.۲ درصد از بازار را برای خودروهای با سوخت فسیلی باقی خواهند گذاشت.

در ایالات متحده خودروهای بنزین‌سوز تا سال ۲۰۳۰ همچنان ۸۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد. البته باید در نظر داشت که در سال ۲۰۲۰ تنها چیزی حدود ۲ درصد از فروش جهانی خودروها به ماشین‌های برقی اختصاص داشت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها