کد خبر : 51173

دنا پلاس، لوکس ایرانی یا یک دکور صرفا زیبا؟

دنا پلاس، لوکس ایرانی یا یک دکور صرفا زیبا؟

دنا پلاس خودروی متفاوت ایران خودرو است که در سال 1395 شمسی به بازار معرفی شد.

این خودرو به دلیل داشتن آپشن‌های ویژه‌ای مانند کروز کنترل و سانروف و بسیاری امکانات فنی و رفاهی که در دنیا برای ساخت خودرو یک استاندارد محسوب می‌شود، اما در ایران به عنوان خودرویی دارای آپشن‌های خاص و متفاوت مورد توجه قرار گرفته است.

انصافاً هم دنا پلاس از سایر محصولات ایرانی که هر روز یک قدم به عقب برمی‌دارند، یک سروگردن بالاتر است. شاید دنا پلاس را بتوان بیشتر از سمند، یک خودروی ایرانی دانست و آن را خودروی ملی نامید. اما جواب این سوال که آیا دنا واقعاً ارزش مبلغی که ایران خودرو برایش تعیین کرده دارد یا نه، را شاید در این مطلب بگیرید.

چرا دنا پلاس ارزش خرید دارد

برای دنا پلاس برعکس دیگر تولیدات داخلی می‌توان هزینه کرد، چون برای اولین بار در ساخت یک خودرو، احترام به مشتری در نظر گرفته شده است. برای اولین بار خودرویی ساخته شده که از حداقل‌های استاندارد خودروهای جهان برخوردار است. برای اولین بار برای ساخت یک خودرو فکر شده است.

نتیجه این اولین‌ها را شاید در طراحی ظاهری نتوانیم خیلی ببینیم چون متاسفانه این ضعف، گویا جزئی از صنعت خودروسازی کشور است. اما طراحی داخل کابین از طراحی‌های یکنواخت قبلی فاصله گرفته و نسبت به بقیه خودروهای ایرانی لااقل می‌توان واژه زیبا را برایش به کار برد. استفاده از تریم چوب و چرم با هم، فضای کابین را کمی مدرن کرده است که شاید متریال ضعیف این خودرو به چشم نیاید!

معمولاً در خودروهای ایرانی انتظار توجه به نکات ایمنی را نداریم. ولی دنا پلاس در این مورد هم متفاوت است. وجود سیستم‌های ترمز ABS و EBD عملکرد خودرو را در این زمینه خوب نشان می‌دهد. از طرف دیگر وجود 4 ایربگ، سیستم ضد سرقت، سیستم هشدار موانع عقب و سیستم هشدار قطع سوخت به هنگام تصادف، باعث شده که دنا پلاس را نسبت به دیگر خودروهای ایرانی از نظر ایمنی چند پله بالاتر قرار دهیم.

قدرت موتور دنا پلاس هم از جمله نکات خوب این خودرو است. موتور 1.7 لیتری توربوشارژ این خودرو با قدرت 150 اسب‌بخار و گشتاور 215 نیوتن‌متر، نسبت به رقبای ایرانی این خودرو، یک قدرت خوب به حساب می‌آید.

و بالاخره نوبت می‌رسد به بحث امکانات رفاهی این خودرو که تقریباً می‌توان گفت در خودروهای ایرانی سابقه نداشته و ایران‌خودرو هم روی آن مانور زیادی داده است. کروز کنترل، سانروف، آینه‌های جانبی برقی، سیستم مولتی مدیای پیشرفته، ردیاب ماهواره‌ای و بسیاری امکانات دیگر، دنا پلاس را از دیگر ایرانی‌های بازار متمایز می‌کند. حالا سوال این‌جاست که با وجود این امکانات دنا پلاس ارزش خرید دارد؟

مشکلات گل‌درشت دنا پلاس

در هنگام خرید، دنا پلاس را اگر با ایرانی‌های موجود در ایران مقایسه کنیم جواب حتماً مثبت است. چون قطعاً هیچ رقیبی برای مقایسه وجود ندارد. اما وقتی پای رقبای خارجی، حتی چینی‌ها، وسط باشد، دیگر نمی‌توان به دنا به عنوان گزینه خرید نگاه کرد.

دنا در بخش طراحی ظاهری و کابین قطعاً کنار این خودروها حرفی برای گفتن ندارد. طبق معمول خودروهای ایرانی، مونتاژ ضعیف دنا پلاس آن را از کلاس لوکس، که ادعای سازندگانش است بسیار دور می‌کند. به خصوص که متریال به کار رفته در داخل کابین هم برایتان مهم باشد. آن‌وقت است که ضعف چند برابر می‌شود.

دنا هندلینگ خوبی ندارد که این موضوع در پیچ و خم‌ها و سرعت زیاد خودش را بیشتر نشان می‌دهد. سیستم تعلیق قدیمی این خودرو باعث می‌شود که یک عدد از دست‌اندازهای خیابان را هم جا نگذاشته و فشار همه را به سرنشین وارد کند!

در عین حال به دلیل قیمت بالای این خودرو، بازار خرید و فروش آن هم خیلی پر رونق نیست. کمی گشت و گذار در سامانه دیوار می‌توان نمونه‌های مختلف این خودرو را با کارکردهای مختلف مشاهده و با خودروهای رقیب مقایسه کرد.

در مجموع می‌توان دنا پلاس را یک مجموعه با خوبی‌ها و بدی‌های تقریباً یکسان دید که نه شایسته نمره کامل است و نه می‌شود آن را خودرویی ضعیف دانست. با بررسی ویژگی‌های این خودرو شاید خود شما بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که این مبلغ را برای خرید یک خودروی ایرانی خرج کنید یا نه.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها