کد خبر : 40336

سمت و سوی قیمت خودروهای وارداتی در سال 99

سمت و سوی قیمت خودروهای وارداتی در سال 99

۱۴ اسفند ماه بود که خبر واردات خودرو در سال ۹۹ خبرساز شد. طبق بررسی‌های انجام شده در بودجه سال ۹۹ آمده است که واردات خودروهای سبک، سنگین (با اولویت خودروهای ترکیبی، هیبریدی) و ماشین‌آلات معدنی و راهسازی با ارز منشا خارجی طبق قوانین و مقررات مجاز است.

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت نیوز ، یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: با توجه به مولفه‌های موجود در سطح کلان پیش‌بینی ما این است که قیمت خودروهای خارجی در سال ۹۹ تغییر چندانی نداشته باشد.

در حالی که مجدد این لایحه از سوی شورای نگهبان رد شد. حال آیا آزاد شدن واردات خودرو قیمت خودروهای خارجی را ارزان‌تر خواهد کرد.

در همین حال یک کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا با واردات خودروهای خارجی در سال ۹۹ قیمت خودرو شکسته خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: در بودجه سال ۹۹ آمده واردات خودرو آزاد می‌شود این در حالی است که به دلیل بروکراسی‌های اداری اجرای یک قانون در کشور زمان‌بر است، بنابراین برای انجام واردات خودرو باید هزاران راه را پشت سر گذاشت. از سوی دیگر این بند از لایحه توسط شورای نگهبان رد شد. همچنین آنچه مشخص است دلار نیمایی دیگر به واردات خودروهای خارجی تخصیص نمی‌یابد، قیمت دلار هم در سه ماهه دوم سال ۹۹ مشخص نیست.

بابک صدرایی افزود: هنوز نرخ میزان تعرفه واردات و عوارض نیز مشخص نیست. در سال گذشته در کتاب مقررات صادرات و واردات تعرفه واردات خودرو ۱۵۰۰ سی سی ۵۰ درصد از ۱۵۰۰ سی سی تا دو هزار سی سی ۷۰ درصد در نظر گرفته شده بود اما در سال ۹۹ میزان تعرفه واردات خودرو مشخص نیست.

او اظهار کرد: بنابراین با توجه به مولفه‌های موجود در سطح کلان پیش‌بینی ما این است که قیمت خودروهای خارجی در سال ۹۹ تغییر چندانی نداشته باشد. یعنی ممکن است با آزاد شدن واردات قیمت برخی خودروها بین پنج تا شش درصد کاهش یابد.

صدرایی با اشاره به شکسته شدن قیمت خودروهای خارجی و داخلی در سه ماهه دوم سال ۹۹ گفت: چنانچه نرخ ارز همانند سال ۹۸ روند ۱۵ هزار تومان را به طور ثابت داشته باشد و نرخ عوارض و تعرفه خودروها تغییر نکند قیمت خودروهای خارجی در بازار شکسته خواهد شد.

این کارشناس بازار خودرو گفت: در حال حاضر قیمت سانتافه ۲۰۱۸ حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. چنانچه زمانی واردات خودرو آزاد شود قیمت این خودرو دیگر به ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان نمی‌رسد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها