کد خبر : 83206

اختصاصی خودروتک؛

همه نگران کهیر زدن آقای وزیر

همه نگران کهیر زدن آقای وزیر

عباس علی‌آبادی در حاشیه جلسه 17 اسفند هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها، گفته که «از شنیدن کلمه واردات خودروی دست‌دوم کهیر می‌زنم؛ شأن مردم ما خیلی بالاتر از این حرف‌هاست.» وی تأکید کرده که «معتقدم باید آن‌قدر شرایط را باز گذاشت که مردم خود [در بازار خودرو] تصمیم بگیرند و انتخاب کنند.» این اظهارنظر از سوی کارشناسان خودرو با واکنش‌های متعددی روبرو شد.

به گزارش خودروتک ، اظهارات وزیر صمت مبنی بر حساسیت به شنیدن نام خودروهای کارکرده در حالی است که بیش از شش ماه از پایان مهلت مجلس به دولت بابت ابلاغ آیین‌نامه واردات دست‌دوم‌ها می‌گذرد و در این مدت، وعده‌های زیادی برای ابلاغ آن از سوی دولت داده شده است.

چندی پیش برخی منابع آگاه در بین واردکنندگان خودرو اعلام کردند دولت از واردات کارکرده‌ها پشیمان شده است، بااین‌حال در این مدت، اظهارنظر رسمی و صریحی از سوی مقامات دولتی به‌ویژه مسئولان وزارت صمت مبنی بر منتفی شدن یا پشیمانی دولتی‌ها در این ماجرا منتشر نشد؛ بنابراین، وزیر صمت در حالی از حساسیت به واردات خودروهای کارکرده می‌گوید که طی چند ماه گذشته حداقل دو بار از تصویب آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها و ابلاغ آن «به‌زودی» گفته است.

علی‌آبادی در اظهارات اخیر خود نیز گفته که برای اجرای واردات کارکرده‌ها تلاش می‌کند. این تناقض نشان می‌دهد ظاهراً دل دولت با واردات خودرو صاف نیست و تنها برای آنکه قانون ابلاغی از سوی مجلس شورای اسلامی، به‌اصطلاح روی زمین نماند، تنها در کلام، پرونده آن را هنوز رسماً نبسته است. از همین رو با توجه به عدم ابلاغ آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها و حساسیت شدیدی که وزیر صمت اخیراً به این خودروها پیدا کرده، شاید دیر نباشد روزی که پرونده واردات دست‌دوم‌ها بسته شود.

فارغ از نگاه‌های کارشناسی موجود در مخالفت و موافقت با واردات خودروهای کارکرده، این سؤال مطرح است که چرا دولت ابتدا تمایل به واردات این خودروها داشت و الان بی‌رغبت شده است و آیا گروه‌ها و اشخاصی مانع واردات خودروهای دست‌دوم شده‌اند و یا این که صرفاً مخالفان این اتفاق در درون دولت بیشتر شده است. 

نگاهی به کارنامه معنادار علی‌آبادی

با نگاهی به سوابق علی‌آبادی قبل از پوشیدن ردای وزارت، می‌توان ریشه‌های فکری نهفته در پس این حرف‌ها را فهمید. علی‌آبادی سال‌ها در آن‌سوی میز مشغول تولید صادرات محور با همه مسائل و مشکلات آن بود. تولیدی که با تورم افسارگسیخته و کاهش ارزش پول ملی، محدودیت شدید منابع ارزی و ریالی، مهاجرت نخبگان و نیروی کار متخصص، قیمت‌گذاری دستوری انرژی، دغدغه تأمین مالی بنگاه اقتصادی، مطالبات هنگفت معوق شده و ناتوانی کارفرمایان و در رأس آنها دولت در پرداخت دیون، نبود وحدت رویه و استراتژی، ناهماهنگی در تصمیم‌سازی‌ها، ناترازی انرژی، میل بی‌رویه به واردات حتی در جایی که امکان تولید داخل با کیفیت و قیمت رقابتی فراهم است، موانع جدی در برابر صادرات، تحریم و ... مواجه بود؛ اما او همواره بر دیدگاه‌های تولید داخلی صادرات محور اصرار و الحاح داشت و شاید همین دیدگاه بود که مقبول رئیسی افتاد تا او را برای حل مسائل صمت انتخاب کند.

حال وقتی به این سابقه توجه کنیم، شاید بتوان رگه‌های از علل منجر به کهیر زدن وزیر صمت با شنیدن اسم واردات خودرو کارکرده را فهمید. از او نقل می‌شود در کشوری که فرضاً دهمین فولادساز دنیاست یا پیشرفته‌ترین مصنوع بشر یعنی توربین گاز، ربات جراح، لوکوموتیو، سکوی نفتی، کشتی و ... تولید می‌کند، صنعتگران زبده‌ای دارد که اگر دست‌وبال آنها باز باشد به‌راحتی بازارهای جهانی را فتح می‌کنند و صنایع غذایی ایرانی مصداق آن هستند، چرا باید شرایطی برای صنعت خودرو برقرار شود که خودروساز در مرز اعلام ورشکستگی قرار گرفته و در همان حال مردم شریف و نجیب ما هم مجبور باشند خودرو بی‌کیفیت داخلی یا خودرو مصرف شده و دست‌دوم کشورهای خارجی را سوار شوند و باز هم در همین حال ارکان تصمیم‌ساز کشور، درگیر پهن کردن فرش قرمز برای ورود خودرو دست‌دومی باشند که با هزار اماواگر برای تأمین ارز و خدمات و قطعات یدکی روبرو خواهد شد، درحالی‌که باید هم‌وغم خود را مصروف این کنند که با حل مسائل و معضلات، بتوانیم صنعت خودروسازی خودمان را مانند معدود صنایع دیگر به سطح رقابتی صادرات برسانیم؟

از کیفیت کوییک کهیر نمی‌زنید؟

روزنامه کیهان در واکنش به این گزاره‌ها نوشت: اظهارات وزیر صمت مبنی بر حساسیت به شنیدن نام خودروهای کارکرده در حالی است که بیش از شش ماه از پایان مهلت مجلس به دولت بابت ابلاغ آیین‌نامه واردات دست‌دوم‌ها می‌گذرد و در این مدت، وعده‌های زیادی برای ابلاغ آن از سوی دولت داده شده است. همچنین فرصت سه‌ماهه مجلس به وزیر صمت برای رفع موانع واردات خودرو پایان یافته و با توجه به اینکه اقدام آن‌چنانی صورت نگرفته، مردم انتظار دارند که نمایندگان ملت به وظیفه خود عمل کنند.

این روزنامه سپس نوشته است: اظهارات وزیر صمت در مذمت واردات خودروهای کارکرده بازتاب گسترده‌ای در مردم و شبکه‌های اجتماعی داشت. مردم در پیام‌ها، نظرات و ویدئوهای مختلف، با اشاره به قانون واردات خودروهای دست‌دوم که شرط کارکرد زیر پنج سال دارد تصریح کردند که وزیر صمت از واردات خودروهای مدل 2019 به بعد که فناوری سطح بالاتر و کیفیت ساخت بهتری نسبت به محصولات نو خودروسازان داخلی دارد کهیر می‌زند اما از تحویل دادن کوییک و ساینا و پژو پارس نو با فناوری 40 سال پیش و کیفیت ساخت پایین نه! برخی از مردم هم نوشتند و گفتند که وزیر صمت تویوتا و فیات 2020 را در شأن مردم نمی‌دانند اما شاهین که از تگرگ آسیب می‌بیند در شأن مردم است! تغییر اجباری خودروی پیش‌فروش شده که چند بار هم قیمتش افزایش یافته در شأن مردم است!

وعده‌هایی که هرگز عملی نشد

وزیر صمت از شنیدن وظایف پشت‌گوش افتاده کهیر می‌زند اما سؤال اینجاست که وقتی افسار قیمت‌ها در بازار خودرو رها شده و عملاً مدیریت بازار به دست دلال افتاده به شکلی که دیگر هیچ خودرویی در بازار ایران زیر ۴۰۰ میلیون تومان نیست و مردم از خرید خودروهای تولید داخلِ دست‌دوم هم عاجز شده‌اند، کهیر نمی‌زند؟

آیا وزیر صمت از تکرار وعده‌های بی‌شمار وزارتخانه تحت مدیریتش در مورد واردات خودرو اعم از نو و برقی کهیر نمی‌زند؟ اگر علی‌آبادی سری به آرشیو رسانه‌ها بزند با فهرستی از وعده‌های معاونان و البته شخص خودش مواجه می‌شود که در هر مصاحبه سعی کرده‌اند با خبردرمانی، بازار خودرو را مدیریت کنند.

اگرچه به نظر می‌رسد علی‌آبادی به واردات خودروهای بنزینی نو هم اعتقاد چندانی ندارد اما با توجه به اینکه طی ۲ سال اخیر وزارت تحت امرش وعده‌های بی‌شماری مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان سال، واردات انبوه خودروی خارجی از خرداد ۱۴۰۲ به این سو، تنظیم بازار با تزریق خودروهای وارداتی و… داده است، آیا آقای وزیر از عدم تحقق این وعده‌ها کهیر نزده است؟

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها