کد خبر : 83135

آیین نامه واردات خودروهای نو ابلاغ شد

آیین نامه واردات خودروهای نو ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور آیین نامه واردات خودروهای نو را ابلاغ کرد.

به گزارش خودروتک ، هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲.۱۰.۱۰ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن، آیین نامه واردات خودروهای نو را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه واردات خودروهای نو

ماده1- در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1.وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

2.خودرو: انواع خودرو موضوع ماده (8) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400 با اصلاحات بعدی آن.

3.بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ماده2- به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل، کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت(رئیس کارگروه) و امور اقتصادی و دارایی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور بنا به ضرورت و براساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، به صورت سالانه سقف  واردات خودرو را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین می نماید. ابلاغ تصمیمات کارگروه که متضمن موافقت بانک مرکزی باشد، با تایید وزرای عضو آن با رعایت ماده (19) ایین نامه داخلی هیئت دولت انجام می شود.

تبصره- سالانه درصدی از میزان ارز به تشخیص کارگروه به مناطق آزادی تجاری-صنعتی تخصیص می یابد.

ماده 3- منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از (کالا و خدمات) سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی(با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین خواهد شد.

ماده4- ورود و ترخیص خودروهای موضوع آیین نامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع می باشد. ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.

تبصره- صدور ثبت سفارش خودروهای موضوع این آیین نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت و رعایت ماده(10) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401 می باشد.

ماده5- ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر می باشد:

1.خودرو با کارکرد کمتر از (99) کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع(مدل) با نوع (مدل) سال خودرو کمتر از یک سال براساس ویژگی (کاراکتر) مرتبط در شماره شناسایی خودرو(وی آی اِن) در زمان ورود به کشور تعیین می گردد.

2. اخذ تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران براساس یکی از شرایط زیر:

الف-مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه گذاری تایید نوع وجود داشته باشد.

ب-خودروی دارای تایید نوع کلی خودرو (دبلیو وی تی ای) مندرج به روی پلاک شناسایی باشد.

پ-خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک اروپایی (سی اُ سی) باشد.

ت-خودرو دارای گواهی انطباق عمومی(جی سی سی) از موسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (جی اِس اُ) باشد.

ث-خودرو دارای تاییدیه کشور چین(سی سی سی ) باشد.

ج-خودرو دارای تاییدیه اوراسیا(ای ای سی) باشد.

چ-سایر استانداردهای کشور مبدا با تایید سازمان ملی استاندارد ایران.

تبصره-موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدا محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل های مرتبط سازمان ملی استاندارد ایران، جایگزین استانداردهای مرتبط می گردند.

آیین نامه واردات خودروهای نو / واردات این خودروها ممنوع استآیین نامه واردات خودروهای نو / واردات این خودروها ممنوع است

آیین نامه واردات خودروهای نو / واردات این خودروها ممنوع استآیین نامه واردات خودروهای نو / واردات این خودروها ممنوع استآیین نامه واردات خودروهای نو / واردات این خودروها ممنوع استآیین نامه واردات خودروهای نو / واردات این خودروها ممنوع است

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها