کد خبر : 83103

خودروی وارداتی 800 میلیونی در راه است

خودروی وارداتی 800 میلیونی در راه است

بخشنامه واردات خودروهای کارکرده در هفته جاری از سوی دولت ابلاغ می‌شود و ممکن است خودروهایی وارد شود که حوالی ۸۰۰میلیون تومان در داخل کشور نرخ داشته باشند.

به گزارش خودروتک ، لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است: اگر این اتفاق بیفتد شورای رقابت از بازار خودرو خارج خواهد شد و شرایط برای حضور رقبا در بازار فراهم می‌آید. در ادامه از این طریق رقابتی صورت می‌گیرد که کیفیت را افزایش و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و مشتری‌مداری بر این بازار حکمفرما خواهد شد.

این اظهارات سیاهکلی اگرچه روی کاغذ و از منظر کارکرد قوانین و بازارها ، واقعیت محض است؛ اما سؤالی که وجود دارد این است که آیا ذی‌نفعان بازار کنونی دست روی دست می‌گذارند تا چنین اتفاقی رخ دهد؟

این نماینده مجلس می‌گوید: دولت باید در تعرفه خودرو بازنگری کند. تا وقتی خودرویی ۱۰هزار دلار نرخ دارد، در کشور با نرخ ۴۰هزار دلار به فروش نرود و نهایت ۱۵هزار دلار معامله شود.

سیاهکلی در جای دیگری، نگرانی در مورد تولید داخلی خودرو را بی‌مورد می‌داند و می‌گوید: سالانه در کشور به ۱.۵میلیون خودرو نیاز است درحالی‌که در همین مدت بیشتر از ۱۵۰هزار دستگاه خودرو به کشور وارد نمی‌شود، درنتیجه واردات نه‌تنها لطمه‌ای به تولید نمی‌زند، بلکه به خروج شورای رقابت از گردونه و فراهم شدن فروش خودروهای داخلی به نرخ واقعی منجر خواهد شد.

نکته قابل‌تأمل در اظهارات سیاهکلی، همین عقیده او در مورد بازار پس از واردات خودرو است که نه با واقعیت‌های بازار خودروی ایران و نه با ذات اقتصاد رقابتی همخوانی ندارد. دقیقاً آنچه باعث می‌شود خودروی وارداتی ۱۰هزار دلاری، در بازار ۴۰هزار دلار معامله شود، همین موضوع است که اگر خودروی وارداتی با نرخ مدنظر این نماینده مجلس به بازار عرضه شود، هیچ‌کسی خریدار خودروهای داخلی به نصف نرخ فعلی نیز نخواهد بود.

 
منبع: اقتصاد نیوز

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها