کد خبر : 82987

واقعاً هیوندای النترا به ایران آمده؟ | ماجرای این عکس چیست؟

واقعاً هیوندای النترا به ایران آمده؟ | ماجرای این عکس چیست؟

بامداد 7 مرداد 1402 ویدئویی با مضمون ورود هفت دستگاه خودروی النترای صفر کیلومتر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. اما آیا این موضوع صحت دارد و به معنای تسریع در روند واردات خودرو به کشور است؟

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، پس از گذشت 17 ماه از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو به کشور، هفته گذشته خبری با مضمون ورود 280 دستگاه خودرو به گمرکات کشور توسط روابط عمومی سازمان گمرک منتشر شد.

از شب گذشته نیز ویدوئی از حمل هفت دستگاه النترای صفر کیلومتر نیوفیس به سمت گمرک شهریار در حال چرخیدن است. گذشته از اینکه آیا ورود تنها هفت خودرو به کشور تا این حد نیاز به تبلیغات دارد یا خیر، سازمان گمرک نیز ورود این خودروها را تا این لحظه تائید نکرده است.

خودروهای النترا به هیچ گمرکی نرسیده‌اند

فرهاد ولی، معاون روابط‌ عمومی گمرک کشور، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تا این لحظه هیچ محموله جدیدی با عنوان هفت خودروی النترا به هیچ‌ یک از گمرکات کشور نرسیده است و خودروی جدیدی در فهرست گمرکات کشور از دیشب ثبت نشده است.

وی در رابطه با تعداد خودروهای واردشده به گمرک کشور نیز توضیح داد: آخرین آمار از تعداد خودروهای واردشده به کشور متعلق به هفته گذشته است. هفته گذشته اعلام شد که تنها 280 دستگاه خودرو که عمده آن خودروها چانگان‌های سری cs بوده‌اند وارد گمرکات کشور شده‌اند.

 

تاثیر واردات خودرو بر بازار

کارشناشان بازار خودرو معتقدند که پس از تصویب دو قانون واردات خودروهای نو و کارکرده، یکی از مهم‌ترین عوامل برای تسکین درد کهنه‌ی بازار خودرو تصویب هر چه سریع‌تر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و سپس اقدام به وارد کردن خودروهای خریداری‌شده به کشور است.

در زمان تصویب قانون واردات خودروهای نو، دولت طی چند مرحله تعدادی از خودروهای دپوشده در گمرکات را ترخیص کزد، اما برخی منابع می‌گویند که هنوز تعداد قابل توجهی از خودروهای نو که متعلق به سال‌های 2017 یا 2018 هستند، هنوز در گمرکات کشور باقی مانده‌اند.

تا به این لحظه 17 ماه از تصویب قانون واردات خودروی نو می‌گذرد؛ اگر طی این زمان به طور میانگین، ماهانه 100دستگاه خودرو وارد کشور می‌شد تاکنون باید 1700 دستگاه وارد کشور می‌شد، اما مطابق با آمار سازمان گمرک تنها 280 دستگاه معادل یک‌ششم این مقدار وارد کشور شده است.

واردات خودرو در حالی به صورت قطره‌چکانی در حال انجام است که وزیر پیشین صمت وعده داده بود تا پایان سال 1401، 100 هزار دستگاه خودرو و تا پایان بهار 1402، 200 هزار دستگاه خودرو وارد شود، اما سرانجام تنها 280 دستگاه که 1000 برابر از کمتر از عدد اعلامی بود وارد کشور شد.

اکثر کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند: تا زمانی که خودروهای وارداتی با تعداد قابل توجه و پلاک ملی در خیابان‌های کشور رؤیت نشوند، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت چشم‌گیر خودروها را داشت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها