کد خبر : 82940

با دلار خانگی، ماشین وارد کنید!

با دلار خانگی، ماشین وارد کنید!

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: قرار نیست این خودروها از محل ارز دولتی وارد شود بلکه مردم می‌توانند با ارزهایی که در خانه‌های خود دارند و تا ۶۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود، اقدام به واردات کنند.

به گزارش خودروتک ، لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برخی مخالفان تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده که آن را سبب از بین رفتن منابع ارزی کشور می‌دانند، اظهار داشت: اگر فردی در خارج از کشور یا در منزل خود ارز دارد، می‌تواند اقدام به واردات کند؛ در حال حاضر مردم ایران در خانه‌های خود بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارز وجود دارد؛ مردم می‌توانند با ارز موجود در خانه‌های خود، خودرو وارد کنند.

وی با طرح این سوال که چرا باید برای واردات خودرو از ارز دولتی استفاده شود؟ افزود: دولت مکلف به ایجاد رقابت در بازار خودرو است که در دو بخش عملی می شود یکی کیفیت و دیگری قیمت خودرو؛ وقتی خودرو در بورس عرضه شد، قیمت برخی مدل‌های آن به ۳ میلیارد تومان رسید در حالی که قیمت واقعی آن ۷۰۰ میلیون تومان بود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: با تصویب لایحه ساماندهی خودرو در مجلس که به اصلاح قانون قبلی انجامید و واردات خودروهای کارکرده را آزاد کرد، قیمت خودرو سیر نزولی و کیفیت آن سیر صعودی خواهد یافت.

سیاهکلی با اشاره به اینکه با این اقدام، خودرو به قیمت واقعی می‌رسد نه آن قیمتی که دلال کف بازار تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: به نظر من تعرفه واردات خودروی کارکرده باید از ۲۰ درصد آغاز شده و حداکثر ۱۰۰ درصد باشد و هر چه تعداد سیلندر یا قدرت خودرو بالا می‌رود، با توجه به افزایش میزان مصرف سوخت آن، دولت می‌تواند تعرفه گمرکی واردات را افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی را به صورت پلکانی افزایش دهیم، افزود: تعرفه گمرکی ابزار مناسبی برای حمایت از تولید داخل است تا خودروسازان بتوانند ارز تهیه کرده وکیفیت تولید داخل را ارتقا دهند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان داشت: اگر تعرفه گمرکی واردات خودرو بر اساس مصرف بنزین باشد، بسیار خوب است و می‌توانیم میزان مصرف بنزین را هم مدیریت و کنترل کنیم خودروهایی که کمتر از ۶ تا ۷ درصد مصرف سوخت دارند، باید تعرفه واردات آنها زیر ۳۰ درصد باشد.

منبع: ایرنا

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها