کد خبر : 82935

سرنوشت نامعلوم خودروهای فرسوده

سرنوشت نامعلوم خودروهای فرسوده

سال ۱۴۰۱ که تولید خودرو‌های داخلی ثباتی نسبی یافتند، خودرو‌های ناقص سال‌های قبل تکمیل شدند و به دست مشتریان رسیدند؛ بحث اسقاط خودرو‌های فرسوده مجدداً مطرح شد تا در قالب طرح‌های مکمل قرعه‌کشی طرحی با عنوان خودرو‌های فرسوده مد نظر گرفته شود و بخشی از ظرفیت تولید خودروسازان به این سمت روانه شود.

به گزارش خودروتک ، به منظور بهبود عملکرد در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده، از اواخر آذرماه ۱۴۰۱ دولت تصمیم به انتقال سامانه اسقاط خودرو از وزارت راه و شهرسازی به وزارت صمت گرفت و از تاریخ ۲۴ دی ماه سامانه قبلی پیش از راه‌اندازی سامانه جدید از دسترس خارج شد.

پس از انتقال سامانه اسقاط خودرو به وزارت صمت با گذشت نزدیک به ۵ ماه از مسدود شدن سامانه قبلی، به نظر می‌رسد همچنان مشکلات مربوط به اسقاط خودرو از این طریق حل نشده و اختلالات پابرجاست.

یکی از مهم‌ترین اختلالات مربوط به اسقاط خودروهایی می‌شود که پیشتر (قبل از سال ۱۴۰۲) ثبت نام کرده و در روند مراحل اداری قرار داشتند. از سویی دیگر به مالکان این خودروها پیامکی مبنی بر پایان مهلت زمان تعیین شده برای اسقاط خودروهای خود نیز ارسال می‌شود که این کار باعث نگرانی و بلاتکلیفی این افراد شده است.

زنگ خطر پلیس به صدا درآمد

سرهنگ محمد رازقی در خصوص سن فرسودگی وسایل نقلیه سنگین و کامیون‌ها و میزان تأثیر آنها در آلودگی هوای شهر تهران توضیح داد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با توجه به اینکه حمل بار ویژگی‌های خاص خود را دارد، قطعاً و باید شرایط خاصی هم از سوی پلیس برای آنها در نظر گرفته شود. وی افزود: آمار کلی فراوانی وانت بارهای و کامیون‌ها در شهر تهران بالاست چرا که وانت بارها مدام در شهر تهران در حال تردداند و سن فرسودگی آنها نیز زیاد است. ۴۵ درصد از کامیونت‌ها و کامیون‌ها، ۱۹ درصد از کشنده‌ها و ۳۷ درصد از وانت بارها در حال حاضر در سن فرسودگی هستند.

سرهنگ رازقی بیان داشت: وسایل نقلیه سنگین ۸.۱۶ در آلودگی شهر تهران سهیم هستند و تأثیر دارند و این موضوع در نیمه دوم سال که شهر تهران معضل اصلی آلودگی هوا می‌باشد بیشتر خود را نشان می‌دهد.

مشکل متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده حل شد

به‌دنبال حل مشکلات متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از ارسال پیامک برای آغاز فرآیند واریز وجه در هفته جاری برای مشتریان خبر داد.

طبق اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو)، مهران سالاریه – رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده – اظهار کرد: تعدادی از متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده که در قرعه‌کشی خودروسازان انتخاب شده و خودرو خود را اسقاط کرده بودند، به دلیل نقص سیستم ارتباطی شرکت‌های خودروساز با ستاد، با مشکل مواجه شده بودند؛ با تلاش‌های انجام شده در جهت حل مشکل این دسته از متقاضیان، نامه و اطلاعات آن‌ها به صورت غیرسیستمی برای خودروسازان ارسال شد.

وی تصریح کرد: عمده این مشکل درباره متقاضیان خودروهای ایران‌خودرو بوده است. بر اساس پیگیری ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از شرکت‌های خودروساز و قول مساعد آن‌ها، پیامک واریز وجه این دسته از متقاضیان در هفته جاری برایشان ارسال خواهد شد.

رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خاطرنشان کرد: اطلاعات سایر متقاضیان بر اساس رویه جاری به صورت سیستمی و برخط برای خودروسازان ارسال می‌شود.

مشکل تحویل خودروهای فرسوده کجاست؟

مهدی تقدسی در رابطه با عدم تخصیص به برخی از افراد حائز شرایط که پنج اولویت هم انتخاب کرده بودند، شفاف‌سازی کرد و گفت: ۹۷ درصد متقاضیانی که در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها ثبت‌نام کرده بودند، طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال ۱۴۰۳ بر اساس برنامه تولید خودروسازان، تخصیص صورت خواهد گرفت. این سه درصد متقاضی خودروهای ckd  خودروسازان خصوصی بودند که با توجه به محدودیت ایجاد شده و ظرفیت جذب نشده خودروسازان، تخصیص صورت نگرفته اما با حفظ اولویت، امکان انتخاب خودروی جدید و جایگزین برایشان فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای این افراد با توجه به اینکه ظرفیت خالی برای تعدادی محصول هم در سال جاری و هم در ۱۴۰۳ وجود دارد، پس از برنامه‌ریزی، مجدد سایت سامانه فعال خواهد شد تا برای خودروهایی که مشخصا ظرفیت خالی دارند، ثبت تقاضا انجام شود.

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در رابطه با علت این محدودیت ایجاد شده در تخصیص خودرو توسط خودروسازان خصوصی، توضیح داد: ظرفیت تولید برای تعدادی از این خودروها، محدود بوده اما تقاضای بسیار زیادی برای آن‌ها ایجاد شده است که امکان تخصیص وجود نداشته است؛ به طور مثال بر روی محصول FMC فرداموتور، تقاضای بیشتر از ظرفیت تولید شکل گرفت؛ با توجه به اینکه عرضه کم است، نتوانند ایفای تعهد کنند؛ بنابراین با حفظ اولویت متقاضیان می‌توانند برای محصولاتی که ظرفیت خالی دارند و در سال ۱۴۰۲ همه تعهدات خود را پوشش داده‌اند و باز هم ظرفیت خالی دارند (همچون X۲۲ پرو مدیران‌خودرو یا کوییک S سایپا) می‌توانند باز هم تحویل داشته باشند؛ این سه درصد حائز شرایط، که عدم تخصیص در این مرحله داشته، می‌توانند در برنامه‌ای که اطلاع‌رسانی خواهد شد، خودروی جایگزین را انتخاب کنند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها