کد خبر : 72305

پلیس در شماره‌گذاری خودرو تکلیف دارد، نه اختیار

 پلیس در شماره‌گذاری خودرو تکلیف دارد، نه اختیار

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به اظهارات مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس که خواستار عدم‌شماره‌‌‌گذاری خودروهای غیراستاندارد از سوی پلیس شده بود، واکنش نشان داد.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا ، 4 روز پس از تصادف زنجیره‌‌‌ای حدود ۶۰ دستگاه خودرو در محور بهبهان - رامهرمز که منجر به مرگ پنح تن شد، رئیس پلیس راهور اعلام کرد که در این حادثه ایربگ هیچ خودرویی باز نشده است. این اظهارات پلیس واکنش‌‌‌های زیادی را در بر داشت.

تا جایی که اسماعیل حسین‌زهی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پلیس را به طور غیرمستقیم به عنوان یکی از مقصران اینگونه حوادث برشمرد و گفت: ‌‌‌نه‌تنها ایربگ بلکه سایر قطعات خودروهای داخلی نیز کارآیی لازم را ندارند و سازمان استاندارد و پلیس راهور باید نسبت به برخورد با متخلفان اقدام کنند. پلیس راهور نباید خودروهایی را که از استاندارد لازم برخوردار نیستند، شماره‌گذاری کند.

این اظهارات اما واکنش رئیس پلیس راهور را در پی داشت. سردار سید کمال هادیانفر گفت: گاهی اوقات ممکن است مردم از قانون و مقررات بی‌‌‌اطلاع باشند و موضوعی را مطرح کنند که ما به آنها توضیح می‌‌‌دهیم؛ اما اینکه فردی که مسوول و قانون‌گذار است چنین ادعایی را مطرح کند، آدم را نگران می‌کند. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان به این قوانین رسید که آیا پلیس در مورد شماره‌‌‌گذاری خودروها مکلف است یا اختیار دارد؟‌‌‌

وظایف پلیس در مورد شماره‌‌‌گذاری خودروها کاملا مشخص است.  وی با بیان اینکه برابر قانون و مقررات، سه دستگاه مسوولیت ایمنی وسایل نقلیه را دارند، گفت: ‌‌‌ یکی از این دستگاه‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست است که در حوزه استانداردهای یورو۴ و یورو۵ و دیگر مسائل مسوولیت کنترل کیفیت را برعهده دارد و اگر این سازمان این موارد را تایید کند، گواهی لازم را صادر خواهد کرد. رئیس پلیس راهور ادامه داد: ‌‌‌ سازمان استاندارد و وزارت صنعت و معدن نیز باید بر استانداردهای پنج‌‌‌گانه نظارت و تاییدیه‌‌‌های لازم را صادر کنند.

در نهایت با تاییدیه صادر شده از سوی این سه دستگاه، پلیس مکلف می‌شود که خودرویی را شماره‌‌‌‌گذاری کند. اما اگر هریک از این دستگاه‌ها موضوعی را تایید نکنند، ما نیز خودرو را تا زمان اعلام نظر دستگاه مربوطه شماره‌‌‌گذاری نخواهیم کرد. این وظیفه‌‌‌ای است که قانون برای پلیس در حوزه شماره‌‌‌گذاری در نظر گرفته است. وی ادامه داد: حالا چطور این انتظار از پلیس وجود دارد که خودروهای غیراستاندارد را شماره‌‌‌گذاری نکند؟ بر اساس قانون اگر این دو تاییدیه از سوی وزارت صمت برای خودرویی به پلیس ارسال یا اعلام شود، پلیس موظف به شماره‌گذاری است.

هادیانفر با بیان اینکه پلیس درخط تولید خودروها مسوولیتی نداشته و نظارتی هم ندارد، گفت: ما در هنگام وقوع تصادفات متوجه نواقص خودروها می‌‌‌شویم و گزارش این موضوع را نیز به دستگاه‌های مسوول اعلام می‌‌‌کنیم. در واقع ما در حوادث متوجه می‌‌‌شویم که تاییدیه‌‌‌ها غیراصولی است.

متاسفانه گاهی خودروسازان یک خودرو را به عنوان سمبل و نمونه به سه دستگاه مسوول می‌دهند و مجوز شماره‌‌‌گذاری آن را دریافت می‌کنند. این دستگاه‌ها باید در خط تولید و به شکل رندوم هم بر کیفیت خودروها و تولیدات خودروسازان نظارت کنند. وی گفت: ‌‌‌ ما برابر قانون مکلفیم که وقتی تاییدیه‌‌‌ای صادر می‌شود، نسبت به شماره‌‌‌گذاری خودرو اقدام کنیم. حتی در مورد شماره‌گذاری پراید و پژو هم گرچه ما گزارش‌هایی را ارائه کردیم، اما در نهایت این دولت بود که تصمیم نهایی را گرفت و خط تولید این خودروها متوقف شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها