کد خبر : 67699

خطر «سوخت شدن» در کمین خودروهای خارجی بازار

خطر «سوخت شدن» در کمین خودروهای خارجی بازار

بیش از سه سال است که واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع است و به این ترتیب بالاترین مدل خودرو خارجی در کشور مدل 2018 است که البته آن هم تنها در برخی برندها یافت می شود و تعدادشان آنقدرها زیاد نیست. با این همه ممنوعیت واردات خودرو موجب شد تا قیمت خودروهای خارجی در بازار بسیار بیشتر از افزایش نرخ ارز رشد کند.

به گزارش خودروتک، اما حالا که به نظر می رسد اراده ای در خصوص شکستن قفل واردات خودرو شکل گرفته ، این سوگلی ها بازار خودرو از چند جنبه در خطر ریزش قیمت قرار گرفته اند.

اینکه آیا فرمول واردات خودرو بدون انتقال ارز و با استفاده از ارزهای خارج از کشور اشخاص حقیقی و حقوقی تا چه میزان موجب واردات خودرو خواهد شد، مساله ای است که باید در عمل آن را دید، اما هر چه باشد بالاخره میزانی خودرو جدید وارد کشور می شود.

در خصوص میزان ریزش قیمت خودروهای خارجی در بازار کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی را بیان می کنند که از 30 درصد تا 60 درصد را هم شامل می شود و این هم مساله ای است که از الان نمی توان در مورد آن با قطعیت صحبت کرد چرا که به میزان واردات خودرو و مدل های وارد شده ارتباط مستقیم دارد.

اما آنچه بیش از هر چیز خودروهایی که اکنون در دست مردم و دلالان دپو شده را تهدید می کند، از مدل افتادن خودروهای کنونی در بازار ایران است. در این سه سالی که واردات خودرو ممنوع بوده، صنعت خودرو جهان یک دگردیسی بزرگ را تجربه کرده است. 

به خصوص از سال 2020 به این سو جهش بزرگی در خصوص طراحی داخلی خودروها، آپشن ها و امکانات رفاهی ایجاد شده است. مثلا نشانگرهای آنالوگ عملا دیگر جایی در خودروهای جریان اصلی صنعت خودرو ندارند. یا چراغ های غیر LED در خودروهای کلاس اقتصادی نیز به سختی یافت می شوند.

با این تغییر نسل ایجاد شده در فناوری و طراحی خودروها، در صورتی که پای خودروهای جدید به بازار ایران باز شود، فروش خودروهای مدل 2017 و 2018 کنونی بازار ایران که اکثر صفر کیلومترهای بازار را تشکیل می دهند با یک افت قیمت شدید میسر خواهد شد. افتی که چیزی شبیه به «سوخت شدن» خودرو در مقایسه با قیمت کنونی آنها خواهد بود.

به این موارد اضافه کنید احتمال از سرگرفته شدن مذاکرات احیای برجام را که به خودی خود ریزش قیمت ارز را نیز به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها