کد خبر : 64171

ناگفته های ارزبری صنعت خودرو در ایران

ناگفته های ارزبری صنعت خودرو در ایران

طبق آنچه در صورت‌های مالی خودروسازان آمده، غالب ارزهای مصرفی توسط آنها طی سال گذشته شامل دلار آمریکا، یورو اتحادیه اروپا، یوآن چین، ین ژاپن، درهم امارات و روپیه هند بوده است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، طبق گزارش‌های منتشر شده، ارز مصرفی اصلی خودروسازان در سال گذشته یوآن بوده، چه آنکه ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع بیش از ۸۶۵ میلیون یوآن ارزبری در این مدت داشته‌اند. این در حالی است که طی سال ۹۸، مصرف ارزی خودروسازان در حوزه یوآن، کمی بیش از ۵۸۷ میلیون یوآن بوده است. بنابراین خودروسازان بزرگ کشور با رشد ۵۰ درصدی استفاده از یوآن چین طی سال گذشته مواجه شده‌اند.

چینی‌ها هرچند بر موج تحریم ایران‌سوارند، با این حال آمار منتشر شده نشان می‌دهد مبدا اصلی قطعات خارجی موردنیاز خودروسازان بزرگ کشور در سال گذشته چین بوده است. در حالت تفکیکی، ایران‌خودرویی‌ها بیش از ۵۰۶ میلیون یوآن طی سال گذشته مصرف داشته‌اند که نسبت به سال ۹۸ رشد بیش از ۸ برابری را نشان می‌دهد. سایپایی‌ها نیز طی سال گذشته بالغ بر ۲۳۴ میلیون یوآن مصرف داشته‌اند که نسبت به سال ۹۸ رشد ۵۱درصدی را نشان می‌دهد.

از پارس خودرو اما خبر می‌رسد این شرکت مسیر متفاوتی از ایران‌خودرو و سایپا طی سال گذشته و در استفاده از یوآن چین را طی کرده است. طبق گزارش منتشر شده، پارس خودرویی‌ها در سال گذشته بیش از ۱۲۴ میلیون یوآن ارزبری داشته‌اند که نسبت به سال ۹۸ افت حدودا ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد. در کنار یوآن، مصرف ارزی خودروسازان در بخش درهم نیز سال گذشته و نسبت به ۹۸ افزایش یافته است. طبق آمار، خودروسازان در سال گذشته بالغ بر ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار درهم مصرف کرده‌اند که نسبت به سال ۹۸ بالغ بر ۹۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

صنعت خودروسازی

در این بین، ایران‌خودرو بالغ بر ۴میلیون و ۸۰۰ هزار درهم مصرف ارزی داشته و سایپایی‌ها کمی بیش از ۵/ ۱۷ میلیون درهم استفاده کرده‌اند. این در حالی است که درهم در مصارف ارزی سال گذشته پارس خودرو سهمی نداشته است. اما با توجه به آمار موجود، مصرف دلاری خودروسازان طی سال ۹۹ و در مقایسه با ۹۸ افتی سنگین را به خود می‌بیند. طی سال گذشته تنها کمی بیش از ۳ میلیون دلار ارز در خودروسازی کشور مصرف شده که آن نیز تماما سهم ایران‌خودرو بوده است. به عبارت بهتر، سایپا و پارس خودرو عملا دلار را از سبد مصارف ارزی خود طی سال گذشته حذف کرده‌اند. طی سال ۹۸، بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ارز در خودروسازی کشور مصرف شده، بنابراین طی سال گذشته مصرف این ارز بیش از ۵۵ درصد افت کرده است.

در بخش یورو نیز آمارها حکایت از کاهش مصرف دارند. طبق گزارش‌های منتشرشده، ایران‌خودرو و سایپا با کاهش مصرف یورو در سال گذشته و نسبت به ۹۸، مواجه شده‌اند، اما پارس خودرو در استفاده از این ارز رشد کرده است. در مجموع مصارف ارزی سه خودروساز بزرگ کشور در بخش یورو طی سال گذشته حدود ۶۱ میلیون یورو بوده که نسبت به سال ۹۸ افت ۳۵‌درصدی را نشان می‌دهد. در حالت تفکیکی، مصرف ارزی یورویی ایران‌خودرو طی سال گذشته نزدیک به ۲۷ میلیون یورو بوده که نسبت به ۹۸ تقریبا نصف شده است. همچنین سایپا نیز طی سال گذشته بیش از ۳۲ میلیون یورو مصرف کرده است که این رقم نشان می‌دهد نارنجی‌های جاده مخصوص رکورددار استفاده از این ارز در سال ۹۹ بوده‌اند. این در حالی است که سایپایی‌ها در مقایسه با سال ۹۸ حدودا ۴میلیون یورو کمتر مصرف کرده‌اند. پارس‌خودرو، اما در حالی که مصرف یورویی‌اش در سال ۹۸ تنها ۱۱۵ هزار یورو بوده، در سال ۹۹ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو استفاده کرده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها