کد خبر : 62783

محصولات ایران خودرو نسبت به فروردین چقدر گران تر شدند؟

افزایش قیمت محصولات خودرویی در سال ۱۴۰۰ روز گذشته کلید خورد و قیمت‌ها بین ۵ تا ۱۵درصد افزایش یافته است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد : روز گذشته اولین افزایش قیمت محصولات خودرویی در سال ۱۴۰۰ کلید خورد. شورای رقابت ۱۳ اردیبهشت ماه، میزان افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان را بر اساس تورم بخشی یکساله و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه‌ماهه‌های اول و دوم سال ۱۳۹۹ و در نظر گرفتن متغیر‌های کیفیت و بهره‌وری، برای شرکت ایران‌خودرو به طور متوسط ۲/ ۸ درصد و برای شرکت سایپا نیز ۹/ ۸ درصد محاسبه کرد.

حال در شرایطی خودروسازان از دیروز یعنی اول خرداد ماه اقدام به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود کردند که اظهارات ضد و نقیضی در مورد میزان افزایش قیمت‌ها عنوان می‌شود. اما آنچه در این اظهارات جلب توجه می‌کند قیمت‌گذاری بر اساس تقسیم‌بندی خودرو‌ها به کم‌تیراژ‌ها و پرتیراژهاست به این معنا که محصولاتی که قیمت حاشیه بازار آن‌ها در مقایسه با قیمت کارخانه بیشتر است و دلالان سود بیشتری از آن می‌برند افزایش قیمت بیشتری از قیمت متوسط شورای رقابت خواهند داشت و همچنین خودرو‌هایی که حاشیه بازار پایین‌تری دارند با افزایش کمتری، قیمت‌گذاری می‌شوند.

در این زمینه یک دست‌اندرکار صنعت خودرو  گفت که برخی از محصولات شرکت ایران‌خودرو همچون پژو پارس تا سقف ۱۵ درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند حال آنکه برخی خودرو‌ها به صلاحدید این شرکت، افزایشی ۵ تا ۶ درصدی را به خود دیده‌اند. در این زمینه رانا پلاس افزایش قیمتی نخواهد داشت حال آنکه ۵ درصد به قیمت دنا پلاس توربو شارژ افزوده خواهد شد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که شورای رقابت با در نظر گرفتن متوسط رشد قیمت ۹ درصدی، این اختیار را به خودروسازان داده که با توجه به حاشیه بازار نسبت به قیمت‌گذاری محصولات خودرویی خود اقدام کنند.

درصد تغییر قیمت محصولات ایران خودرو در خرداد به نسبت فروردین ۱۴۰۰

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها