کد خبر : 60857

رشد «گذرا» در بازار خودرو / عامل تغییر مسیر قیمت خودرو در هفته گذشته

رشد «گذرا» در بازار خودرو / عامل تغییر مسیر قیمت خودرو در هفته گذشته

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ضمن تاکید براینکه تغییر مسیر قیمت خودرو در روزهای پایانی هفته‌ گذشته (از روز سه‌شنبه) تحت تاثیر تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو برای سه ماه ابتدایی سال جاری و اعمال نرخ تورم بخشی، اتفاق افتاده است، این افزایش قیمت را مقطعی و گذرا و ناشی ازجو روانی این خبر دانست.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا، آغاز رسمی فعالیت بازار خودرو از ابتدای هفته گذشته بوده است و طی چند روز اول هم آرام با نوسانات محدود پیش رفت؛ بدین ترتیب که روز دوشنبه تغییر چندانی با قیمت‌های پیش از سال نداشت.

اما پس از اظهارنظر رضا  شیوا - رئیس شورای رقابت- مبنی بر اینکه این سازمان منتظر تورم بخشی از سوی بانک مرکزی است تا در جهت افزایش قیمت خودرو برای سه ماه اول سال ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری و با اعمال تورم بخشی، قیمت خودرو در کارخانه را (پس از آنکه آخرین افزایش قیمت مربوط به سه ماه سوم سال ۱۳۹۹ بوده و در سه ماه آخر سال به دلیل پایین بودن نرخ تورم، شورا با افزایش قیمت موافقت نکرده بود) اصلاح و در حقیقت افزایش دهند.

سعید موتمنی اظهار کرد:  روزهای شنبه و یکشنبه بازار با کاهش قیمت‌ها نسبت به پیش از سال جدید آغاز به کار کرد اما از روز سه‌شنبه به بعد با افزایش دو تا چهار میلیون تومانی همراه بوده است. این تغییر مسیر قیمت خودرو در اثر جو روانی ناشی از صحبت‌های افزایش قیمت مصوب کارخانه‌ای بوده است. البته که باید بدانیم این تاثیر، کوتاه‌مدت خواهد بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان  خودروی تهران ادامه داد: باتوجه به اینکه این صحبت‌ها اثر روانی داشت، دارندگان خودرو به امید افزایش قیمت که بتوانند خودروی خود را با قیمت بالاتر بفروشند، علاوه براینکه قیمت‌ها را بالا بردند، در حالی که پیش‌تر (در زمان نزول قیمت‌ها) به دنبال خریدار بودند، اکنون تا حدودی عقب‌نشینی کرده‌اند.

از روز شنبه تا دوشنبه، قیمت‌ تمامی محصولات حدود دو الی شش میلیون تومان نسبت به آخرین قیمت‌ها در سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرد؛ اما از روز سه‌شنبه دیدیم که قیمت‌ها مجددا پس از چندین ماه، روند افزایشی یافت.  موتمنی تصریح کرد: لازم به ذکر است، هفته اول از سال سپری شده و هنوز عرضه چندانی به بازار صورت نگرفته است و از سوی دیگر  افرادی که خودرو در اختیار دارند، پس از اخبار افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات، تحت اثر روانی کوتاه‌مدت وارده به بازار، از عرضه امتناع کردند. در هر صورت بازار آرام است و تقاضای کاذب که همه خریدار باشند و فروشنده کم باشد، نیست؛ چراکه دیگر تقاضای کاذب از آبان ماه سال گذشته فروکش کرده و اصولا تقاضای کاذب به دنبال نوسانات قابل توجه نرخ ارز شکل می‌گیرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران تاکید کرد: بنابراین تا زمانی که دیگر نوسان شدید ارز نداشته باشیم، با عرضه مناسب خودروسازان به بازار، قیمت‌ها در بازار کنترل شده خواهد بود و بازار آرام پیش خواهد رفت. اکنون جو روانی کوتاه‌اثری در بازار شکل گرفته که به زودی خواهد خوابید و در درازمدت، با توجه به کنترل نرخ ارز و جلوگیری از نوسان شدید آن، با عرضه متناسب به بازارو بیش از تقاضا، قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت.  طبق اعلام رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، آخرین قیمت پرتیراژها در بازار بدین صوت است که:

در محصولات گروه سایپا: پراید ۱۳۱ در محدوده ۱۰۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۱۲۶ میلیون تومان، پراید وانت (۱۵۱) حدود ۱۱۴ میلیون تومان، تیبا ۱۲۳ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۱۳۳ میلیون تومان و ساینا ۱۴۱ میلیون تومان است.

در محصولات ایران‌خودرو نیز: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۰۵ میلیون تومان و تیپ ۵ آن ۲۵۰ میلیون تومان، سمند LX  حدود ۱۹۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ در محدوده ۱۸۴ میلیون تومان، دنا ۲۶۶ میلیون تومان و دناپلاس ۳۱۲ میلیون تومان قیمت دارند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها