کد خبر : 57807

تزریق پول به خودروسازان خودرو را ارزان می کند؟

تزریق پول به خودروسازان خودرو را ارزان می کند؟

خودروسازان اصلی کشور قرار است 15 هزار میلیارد تومان کمک دریافت کنند. این کمک قرار است از طریق اوراق گام و منابع بانک ها به صورت وام پرداخت شود. اما اصلی ترین سوال برای مصرف کننده این است که این تزریق نقدینگی قرار است به کاهش قیمت خودرو منجر شود یا صرفا خودروسازان را سرپا نگه دارد.

به گزارش خودروتک، در حالی که نقدینگی که باید به دست خودروسازان برسد، از طریق قیمت گذاری دستوری و فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار به جیب دلالان و سفته بازان بازار خودرو می رود، دولت تزریق نقدینگی به صنعت خودرو را در دستور کار خود قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران در گزارشی به بررسی اثر این تامین مالی بر صنعت و بازار خودرو پرداخته است: "تأمین مالی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق گام و ۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها برای دو خودروساز اصلی کشور در نظر گرفته شده است" این خبری بود که چند روز پیش همتی رئیس کل بانک مرکزی در بازدید از کارخانه خودروسازی ایران خودرو اعلام کرد.  

این خبر در حالی گفته شد که این مقام مسئول در سال‌های گذشته ادعا داشت که قرار نیست به خودروسازان کمکی شود، چرا که خودروسازان  نقدینگی را هدر می‌دهند و فرصت دادن به آن‌ها کاری اشتباه است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در ۲۸ مهر ۹۸ گفت: در مورد خودرو‌سازی‌ها، به شخصه در ابتدا قبول نداشتم که نقدینگی را در اختیار خودروسازان قرار بدهیم. به‌دلیل اینکه مطمئن بودم مانند سال‌های گذشته نقدینگی‌ها را هدر می‌دهند، اما آن‌ها به ما قول دادند شش ماه بعد همه چیز درست می‌شود.

او گفت: آن‌ها ۱۰ بار گفته‌اند، شش ماه دیگر درست می‌شود، اما نه‌تن‌ها درست نشده، بلکه بدتر هم شده‌است، ولی پارسال (۹۷) برای اینکه حسن نیت خودم را نشان دهم، ۴ هزار میلیارد تومان ریالی و ۸۴۰ میلیون یورو به صورت ارزی به آن‌ها اختصاص دادیم.

با این حال، اکنون رئیس کل بانک مرکزی اینبار با خودروسازان همراه شده و قرار است تا تامین مالی خودروسازان را به گردن بگیرد. همتی بازدید از ایران خودرو گفت که قرار است ۵ هزار میلیارد تومان منابع بانک‌ها برای ۲ خودروساز اختصاص یابد و از طرفی تامین مالی ۱۰ هزار میلیاردی از رطیق اوراق گام را بر عهده بگیرد.

تاثیرات پرداخت این نقدینگی بر بازار خودرو

نعمت الله کاشانی نسب نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیرات پرداخت این اوراق گام بر بازار خودرو، گفت: هر چه خودروسازان بتوانند عرضه خودرو را افزایش دهند، قیمت‌ها روند کاهشی خواهد داشت و به تبع می‌توان به ارزانی رسید.  

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بیان کرد: پرداخت تسهیلات به خودروسازان باعث می‌شود آن‌ها بتوانند تولید را افزایش دهند و به مراتب افزایش عرضه خواهیم داشت.

خودروسازان به وام به سود نمی رسند

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیرات پرداخت این اوراق گام بر بازار خودرو، گفت: خودروسازان کشور اکنون به یک ماشین تورم تبدیل شده اند و هر چقدر میزان تولید آن‌ها افزایش یابد، تورم نیز بیشتر می‌شود.  

او بیان کرد:  سال گذشته به دلیل سوء مدیریت ناکارآمد، رئیس کل بانک مرکزی، از پرداخت وام به خودروسازان جلوگیری کرد، اما امسال به دلیل اینکه به پایان دولت نزدیک می‌شویم اقدام به پرداخت وام کرده است، اما پرداخت این وام کمکی به صنعت خودرو نمی‌کند. درست است که خودروسازان این وام را می‌گیرند، اما همچنان زیان ده خواهند بود و به بحرانی جبران ناپذیر نزدیک می‌شویم.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: بنظر می‌رسد اکنون با توجه به اینکه نقدینگی کم شده است، اقدام به پرداخت این وام کرده اند و ممکن است خودروساز نتواند این وام را پس دهد. خودروسازان اکنون این توانایی را دارند که روزی ۲ هزار دستگاه خودرو تولید کننده، این تولید اضافه در آینده با توجه به انصراف مردم از خرید خودرو، دردسر ساز خواهد شد.

زاوه ادامه داد: ۱۵ هزار میلیارد تومان ضرری را جبران نمی‌کند، پرداخت وام باعث ایجاد بدهی اضافی برای خودروساز می‌شود، با وام نمی‌توان به سود رسید بلکه با سود می‌توان زیان را جبران کرد، اکنون بعید است که خودروسازان قصد بازپرداخت این وام را داشته باشند، همانطور که گفته شد افزایش تولید باعث افزایش تورم می‌شود.  

این کارشناس صنعت خودرو گفت: تنها راه برای رسیدن به سود و جبران ضرر این است که تورم بالا بماند تا بدهی‌های خودروسازان بی ارزش شود. ایران خودرو دیزل در سال ۹۲، ۶۰۰ میلیارد ضرر کرد که می‌توانست همان زمان در بهترین نقطه شهر ملک خریداری کند و اکنون آن ملک‌ها را بفروشد با سودی که کرده بدهی خود را پس دهد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها