کد خبر : 56325

بالاخره تکلیف قیمت کارخانه خودرو چه می شود؟

بالاخره تکلیف قیمت کارخانه خودرو چه می شود؟

کلاف سردرگم قیمت‌گذاری خودرو این روزها با واکنش‌های زیادی از سوی دست‌اندرکاران صنعت خودرو همراه شده است؛ به‌طوری‌که فعالان این حوزه امید چندانی به تعیین تکلیف قیمت محصولات خودرویی تا پایان عمر دولت دوازدهم ندارند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر قیمت‌گذاری خودرو به اصلی‌ترین چالش این صنعت تبدیل شده چراکه سال‌ها است مدعیان زیادی به خود دیده است. شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولید‌کننده، ستاد تنطیم بازار و این اواخر هم بورس کالا همگی به نوعی در قیمت‌گذاری دخیل بودند یا قرار است در آینده نقش مهمی ایفا کنند.

با این حال بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو سرنوشت خوشایندی برای قیمت‌گذاری محصولات خودرویی، آن هم در خارج از بنگاه خودروسازی متصور نیستند. آنچه مشخص است تمامی نهادهای دخیل در قیمت‌گذاری قرار است در نهایت قیمت‌هایی که خود محاسبه‌گر آن هستند به خودروسازان دیکته کنند این در شرایطی است که خودروسازان بارها مدعی شده‌اند، قیمت‌های تعیین شده چندان با هزینه نهاده‌های تولید همخوانی ندارد و به همین دلیل تولید با تیراژ بالا هم همراه با ضرر و زیان است.

آنچه مشخص است سیاست‌گذار خودرویی کشور قرار است طرحی با هدف دستیابی به جهش تولید و کاهش ضرر خودروسازان تهیه و به ستاد اقتصادی دولت ارائه کند. از سوی دیگر برای تسریع در اجرا قرار است بعد از تصویب در ستاد اقتصادی دولت این طرح به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارسال شود تا قیمت‌گذاری، افزایش تولید و کاهش ضرر خودروسازان هر چه زودتر ساماندهی شود.

با این حال اما شورای رقابت هفته گذشته، بخشی از طرح دولت مبنی بر آزادسازی محصولات کم تیراژ را اجرا کرد تا به‌عنوان مرجع قیمت‌گذار خودرو اقدامی در این زمینه انجام داده باشد. اما در کنار دولت و شورای رقابت، مجلس هم این روزها در تلاش است که خودرو را در بورس کالا قیمت‌گذاری کند. هر چند علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت عرضه خودرو در بورس کالا را منتفی خوانده بود با این حال اما نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنان مدعی بررسی این گزینه در کارگروه خودرو این کمیسیون شده‌اند.

در این زمینه روز گذشته  علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صداو سیما با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده، عنوان کرده بود که عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس در حال بررسی است و تاکنون جلسات متعددی برگزار شده، اما هنوز به جمع‌بندی نرسیدند.

طبق اظهارات این مقام مسوول در بورس کالا نمایندگان مجلس همچنان امیدوار به قیمت‌گذاری محصولات خودرویی در بورس کالا هستند این در حالی است که در کنار تلاش نمایندگان، شورای رقابت و دولت هم هر کدام برنامه‌های خود را برای متعادل‌سازی قیمت خودرو پیش می‌برند اینکه در نهایت قیمت‌گذاری خودرو چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد قابل پیش‌بینی نیست این در حالی است که بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو امید زیادی به تعیین تکلیف قیمتی خودرو تا پایان عمر دولت دوازدهم ندارند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها