کد خبر : 56225

قیمت خودرو در حال جدا کردن راه خود از نرخ ارز است؟

قیمت خودرو در حال جدا کردن راه خود از نرخ ارز است؟

تقریبا از اوایل امسال بود که یک تبعیت در قیمت خودرو از نرخ ارز در بازار خودرو مشاهده شد. این پیروی در ماه های بعد و به ویژه از تابستان به اوج خود رسید و حتی پس از موج ریزشی قیمت خودرو در نیمه آبان ماه به این سو نیز ادامه یافت. آیا اکنون این دو قیمت در حال جدا کردن مسیر خود از یکدیگر هستند؟

به گزارش خودروتک، بازار ارز مدتی است که در آرامش کامل به سر می برد و از نوسان های روزانه در آن خبری نیست. جهت کلی نرخ ارز نیز هر چند با شیب کم اما رو به کاهش است. در این شرایط اکنون این موضوع شنیده می شود که قیمت خودرو افزایش یافته است. آیا دوره تبعیت قیمت خودرو از نرخ ارز به پایان رسیده است؟

جواب این سوال منفی است. عوامل موثر بر قیمت خودرو را باید به دو نیروی درونی و بیرونی تقسیم کرد. نیروی بیرونی همان قیمت ارز به عنوان سیگنال دهنده به دیگر بازارهای موازی سرمایه ای مانند بازار خودرو و بازار طلا و غیره است.

در واقع تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه برای حفظ ارزش نقدینگی سرگردان در دست مردم بود که در تابستان تقاضای شدیدی را وارد بازار خودرو کرد. تقاضایی که با توجه به اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه هنوز هم خودش را در هجوم به ثبت نام فروش فوق العاده خودرو نشان می دهد.

با کاهش چشم انداز تورم انتظاری در یکی دو ماه اخیر و همچنین کاهش ریسک های سیاسی پس از انتخابات آمریکا، اکنون امیدی برای افزایش قیمت خودرو در ماه های پیش رو وجود ندارد. به همین دلیل تقاضای سرمایه گذاری از بازار خودرو بیرون رفته و تقاضای مصرفی نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت خودرو است. در واقع به کف رسیدن قیمت خودرو پس از کاهش نیمه آبان نیز موجب ورود تقاضا و خروج بازار خودرو از رکود معاملات نشد. وضعیتی که هم اکنون نیز ادامه دارد.

با نبود تقاضای موثر و کاهشی بودن روند نرخ ارز، هر دو نیروی موثر بر بازار، در جهت کاهش قیمت خودرو قرار دارند. حال چگونه ممکن است در این شرایط قیمت خودرو روند افزایشی داشته باشد؟

دلیل آن را باید از تلاش دلالان برای ماهی گرفتن از آب گل آلود پس از اعلام عرضه 18 مدل خودرو با قیمت حاشیه بازار جستجو کرد. آنها تلاش دارند تا از طریق قیمت سازی در تلگرام و اینستاگرام و همچنین معاملات دلال با دلال اقدام به القای این موضوع کنند که بازار خودرو در شرایط افزایش قیمت قرار گرفته است.

موضوعی که با توجه به واقعیت های حاکم بر بازار خودرو به ویژه نبود تقاضا، در روزهای نزدیک پیش رو ، اثر خود را از دست خواهد داد و قیمت خودرو بار دیگر مسیر کاهشی در پیش می گیرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها