کد خبر : 54990

دلالان خودرو در تنگنا / موج کاهش قیمت خودرو دوباره شروع می شود؟

دلالان خودرو در تنگنا / موج کاهش قیمت خودرو دوباره شروع می شود؟

دیروز قیمت خودرو پس از سه روز کاری افزایش و دو روز ثبات قیمت، بار دیگر در مسیر کاهش قرار گرفت.

به گزارش خودروتک، دیروز یک بار دیگر خودروهای پرتقاضا همچون پراید، پژو 405، تیبا و پژو 206 تیپ 2 یک بار دیگر با کاهش های 2 و 3 میلیون تومانی رو به رو شدند. به بیان بهتر قیمت آنها نسبت به ابتدای هفته کاهش یافت.

اما آیا این کاهش قیمت می تواند به یک موج کاهشی مجدد در قیمت خودرو تبدیل شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید چند عامل را بررسی کرد.

یکی از عوامل مهم در هیجانی شدن بازار خودرو ورود جریان قوی نقدینگی یا همان چیزی که از آن به پول های سرگردان در اقتصاد تعبیر می شود. پول هایی که در دست مردم است و برای حفظ ارزش آنها به دنبال جایی برای سرمایه گذاری می گردند. در واقع تابستان امسال همین پول های سرگردان یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت خودرو بودند.

اکنون اما با جریان ورود نقدینگی به بازار خودرو مواجه نیستیم. در واقع وضعیت بازار به گونه ای است که تقاضای معمول سنوات قبل نیز در بازار وجود ندارد به همین دلیل گزینه هیجانی شدن بازار خودرو منتفی به نظر می رسد. همین نبود چشم انداز ورود پول به بازار خودرو موجب شده تا روند خروج سفته بازان از بازار خودرو آغاز شود.

عامل موثر بعدی قیمت ارز است. روند قیمت ارز در چند روز اخیر نشان داده که قیمت دلار فعلا ظرفیت حرکت به کانال بالاتر را ندارد. همین یکی از عوامل اصلی نزولی شدن دوباره روند قیمت خودرو در روز گذشته بود.

پاسخ به سوال اصلی

حال بازگردیم به سوال اصلی یعنی آیا موج کاهش قیمت خودرو در راه است؟ مجموعه این عواملی که به آن اشاره شد نشان می دهند که بازار خودرو روند کاهش قیمت را دست کم تا یکی دو ماه آینده دنبال خواهد کرد. با این حال این بار روند به شدت و به مانند 25 روز نیمه آبان تا 10 آذر ماه نخواهد بود. چرا که در آن مرحله شاهد تخلیه سنگین حباب قیمت خودرو بودیم اما این بار روند کاهشی با توجه به واقعیت های موجود در بازار دنبال خواهد شد و در این میان ممکن است برخی روزها شاهد نوسان های یک تا دو میلیون تومانی نیز باشیم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها