کد خبر : 55452

هفته «کف شکنی» پیش روی قیمت خودرو است؟

هفته «کف شکنی» پیش روی قیمت خودرو است؟

قیمت خودرو این هفته پس از یک وقفه کوتاه از اوایل هفته بار دیگر روند کاهش را در پیش گرفت. اکنون سوال اصلی طرف تقاضای خودرو این است که قیمت ها از کف قبلی نیز پایین تر خواهند رفت یا خیر؟

به گزارش خودروتک، روند کاهشی اخیر قیمت خودرو موجب شد تا قیمت اغلب خودروهای پرتیراژ به حدود کف قیمتی برسد که در اوایل آذر ماه رسیده بود.

در واقع روند ریزش شدید قیمت خودرو که از نیمه آبان ماه و در پی مشخص شدن شکست دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و نزولی شدن قیمت ارز شروع شد تا دهم آذر ماه ادامه داشت. این ریزش برای مثال قیمت خودرو سمند LX را تا 170 میلیون تومان پایین آورد. دیروز قیمت این خودرو به 172 میلیون تومان رسید.

برای آنکه بتوان چشم اندازی از روند قیمت خودرو در هفته پیش رو داشت باید نگاهی بیندازیم به عوامل موثر بر بازار خودرو.

مهمترین نیروی موثر بر بازار خودر هنوز هم نرخ ارز است. در واقع خودرو هنوز از فاز یک کالای سرمایه ای خارج نشده است. هر چند بخش زیادی از این ویژگی را پس از ریزش آبان ماه از دست داد. شرایط بازار ارز را می توان در حال حاضر به سود کاهش قیمت خودرو ارزیابی کرد. تلاش معامله گران ارزی برای بردن قیمت دلار به کانال بالاتر در این هفته ناکام ماند و مجموعه عوامل سیاسی و روانی که می توانند بر نرخ ارز اثر بگذارند در حال حاضر چشم انداز افزایشی ندارند.

نیروی دوم تقاضا است. این نیرو هر فعلا در بازار خودرو بسیار ضعیف است. در شرایطی که نرخ ارز ثابت بماند یا کاهشی شود، به دلیل نبود تقاضا در بازار خودرو ، فروشندگان ناگزیر از کاهش قیمت های اعلامی خود هستند. در واقع تقاضای واقعی در انتظار کاهش بیشتر قیمت خودرو است و تقاضای سفته بازانه نیز به دلیل نبود چشم انداز فروش گرانتر در آینده نزدیک با میان مدت، تمایلی به خرید در قیمت کنونی ندارد.

به این ترتیب با پایدار ماندن شرایط کنونی می توان امیدوار بود قیمت خودرو در خودروهای پرتیراژ در هفته پیش رو از کف قبلی قیمت پایین تر برود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها