کد خبر : 56172

عوامل تاثیرگذار بر کاهش پایدار قیمت خودرو

درباره دلایل افت قیمت خودرو در بازار طی بازه سه ماهه پاییز همانطور که پیش‌تر عنوان شد، می‌توان به چهار عامل اشاره کرد. اولین عامل در این ارتباط را می‌توان کاهش ریسک‌های غیراقتصادی دانست. امید به گشایش‌های سیاسی – اقتصادی بیشترین نقش را در این زمینه داشته است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، همراه با رخداد‌های سیاسی و به دنبال آن افت قیمت در بسیاری از بازارهای مالی، پس از انتخابات آمریکا،رئیس کل بانک مرکزی و سخنگوی دولت وعده دادند که روند کاهش ریسک‌های غیراقتصادی در بازارها تداوم خواهد داشت و قیمت‌ها با قدرت و توان بیشتری به سمت نرخ‌های پایین‌تر حرکت می‌کنند. هرچند به نظر می‌رسد منظور این دو مقام مسوول، بیشتر بازارهای ارز و سکه بود، اما خودرو نیز به‌دلیل تبعیت از ارز به سرعت مسیر کاهشی قیمت را طی کرد.

در کنار کاهش ریسک‌های غیراقتصادی کاهش انتظارات تورمی به‌عنوان دومین عامل در این زمینه شناخته می‌شود. تورم انتظاری در واقع تورمی است که از سوی دو بخش عرضه و تقاضا با توجه به وضعیت مه‌آلود آینده پیش‌بینی می‌شود. در بازار خودرو نیز بسیاری از مشتریان با پیش‌بینی اینکه اقتصاد کشور سال آینده وضعیت به مراتب بدتری خواهد داشت اقدام به خرید خودرو با هر قیمتی می‌کردند. در این بین فروشنده نیز با سوء استفاده از این وضعیت قیمت‌های غیرواقعی را به بخش تقاضا تحمیل می‌کرد.

این شرایط از اواسط آبان تغییر کرد و با کاهش تورم انتظاری، بخش عرضه مجبور به فروش محصولات خود با نرخ پایین‌تر شد، این در شرایطی است که متقاضی چندانی در بازار نبود. بنابراین کاهش تورم انتظاری نیز بی‌ارتباط با کنار رفتن ابرهای تیره در افق اقتصادی کشور نیست. کاهش تورم انتظاری خود را در کُند شدن رشد نرخ تورم و بی‌میلی طرف تقاضا برای حضور در بازار نشان می‌دهد. بنابراین دو عامل یاد شده یعنی کاهش ریسک‌های تورمی و همچنین افت تورم انتظاری دست در دست هم سرمایه‌های سرگردان حاضر در بازار خودرو را برای خروج از این بازار به صف کرد. البته در کنار این دو عامل که سهم بیشتری در کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو داشتند می‌توان از دو اتفاق دیگر که در طرف عرضه روی داد نیز نام برد. این دو اتفاق رشد تولید شرکت‌های خودروساز و همچنین اعلام برنامه‌هایی بود که سیاست‌گذار کلان خودرو در ارتباط با جهش تولید در دستور کار قرار داد.

بنابراین رشد تولید توسط شرکت‌های خودروساز که از مسیر تعمیق داخلی‌سازی قطعات و همچنین اضافه شدن محصولات جدید به سبد محصولاتی خودروسازان محقق شده را نیز می‌توان به‌عنوان عامل سوم در این زمینه مورد توجه قرار داد. برنامه‌هایی که ذیل برنامه جهش تولید از سوی سیاست‌گذار خودرویی مطرح شده و به دنبال رشد 50 درصدی تولید محصولات در خطوط تولید خودروسازان است عامل بعدی در این زمینه محسوب می‌شود.

رشد تولید خودرو که قرار است از مسیر برنامه جهش تولید اتفاق بیفتد این سیگنال را به بازار خودرو مخابره می‌کند که شرایط عرضه شرکت‌های خودروساز در فاصله کوتاهی بهبود خواهد یافت. بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا هموار شدن جاده عرضه و باز شدن دست شرکت‌های خودروساز برای تزریق محصولات خود به بازار می‌تواند کفه عرضه را در مقابل تقاضا سنگین کند و قیمت‌ها را در بازار کاهشی کند. 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها