کد خبر : 54866

دور جدید کاهش قیمت خودرو در راه است؟

دور جدید کاهش قیمت خودرو در راه است؟

یک ماه از زمانی که روند کاهش قیمت خودرو در بازار آغاز شد می گذرد. نیمه آبان ماه بود که به دنبال نزولی شدن قیمت ارز، قیمت خودرو نیز در سراشیب کاهش قرار گرفت.

به گزارش خودروتک، در یک بازه 25 روزه قیمت خودرو پراید 131 نزدیک به 30 میلیون تومان کاهش یافت. یا در خودرویی مانند سمند LX این کاهش قیمت به حدود 50 میلیون تومان هم رسید.

اما این روند ریزش پرشتاب متوقف شد و قیمت خودرو تاحدودی افزایش یافت. این روند افزایشی فقط سه روز کاری پایدار بود و دیروز قیمت خودرو در اغلب مدل ها ثابت بود و حتی در برخی خودروها مانند پژو 206 تیپ 2 و سمند LX و تیبا صندوقدار شاهد کاهش دوباره قیمت هم بودیم.

روند بازار خودرو در این چند روز اخیر نشان می دهد که کماکان بازار خودرو ماهیت یک بازار سرمایه ای را دارد، هر چند تقاضای موثری چه واقعی و چه سرمایه ای ( سفته بازانه) وارد آن نمی شود. اما نیم نگاه دلالان و فروشندگان خودرو به کسب سود از کوچکترین روزنه ها هست.

مهمترین روزنه برای آنها نیز در شرایطی که بازار خودرو در فاز سرمایه ای قرار دارد، نرخ ارز است تا با اندک افزایش قیمت در نرخ ارز، ساز افزایش قیمت خودرو را کوک کنند. شرایط بازار ارز اما فعلا به سود کاهش قیمت خودرو در حال رقم خوردن است.

از سوی دیگر عوامل سیاسی همچون تغییر در کاخ سفید نیز در حال حاضر از بعد روانی به سود کاهش نرخ ارز است و همین مساله می تواند این نتیجه را به دست بدهد که افزایش جهشی قیمت خودرو که کاملا منتفی است و بازار خودرو بدون افزایش نرخ ارز، به خودی خود کشش افزایش قیمت را ندارد. چرا که فشار تقاضا روی قیمت خودرو برداشته شده است.

در مجموع می توان گفت باوجود افزایش قیمت خودرو در یک بازه سه روز کاری، چشم انداز کاهش قیمت خودرو پررنگ تر است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها