کد خبر : 40332

نگاهی به بازار خودرو در سال 98 ( بخش پنجم )

نگاهی به بازار خودرو در سال 98 ( بخش پنجم )

همیشه حجم عظیم پول‌های سرگردان، سبب افزایش قیمت‌ خودرو شده است؛ چراکه سود بالای حاصل از خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، دلالان را به خرید ترغیب کرده و سبب التهاب بازار این صنعت و ضرر بیشتر خودروسازان و سرکوب مالی آن ها شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا ، پس از آنکه تقریبا این موضوع اثبات شد که افزایش نرخ بنزین تاثیری بر قیمت خودرو نداشته است، ادعاهایی مبنی بر اینکه عرضه در بازار به حد کافی و متناسب با تقاضا صورت نمی گیرد، مطرح شد. به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، با توجه به اینکه عرضه خودرو در این بخش نیز قطره‌چکانی انجام می‌شود، بنابراین آنهایی که خودرو در اختیار دارند به نوعی قیمت‌گذاران بازار شده اند. عرضه خودرو به‌صورت مستقیم توسط خودروسازان انجام نمی‌شود و شرکت‌های خودروساز تمرکز خود را روی تحویل محصولات معوق قرار داده‌اند. خودروسازان در تحویل خودروهای معوق هم برنامه‌ریزی مشخصی ندارند، همین بی‌برنامگی باعث شد که روند ورود خودرو به بازار از ناحیه محصولات پیش‌خرید شده نیز با اختلال همراه باشد.

اما مدیرعامل ایران خودرو، موضوع کاهش عرضه خودرو به بازار را تکذیب کرده و با بیان اینکه طی سه ماه گذشته سه برابر نیمه ابتدایی سال، عرضه به بازار صورت گرفته است، عدم علاقه‌ خودروساز برای عرضه به بازار را رد کرد. او معتقد بود که یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی، ایجاد فاصله زیاد بین قیمت‌های کارخانه و بازار که سود دلالی ها را بیشتر می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که در سه ماهه آبان تا بهمن ماه شرکت ایران خودرو بیش از ١۵٠ هزار دستگاه خودرو تحویل مردم داده است که به جرائت می‌توان گفت بی سابقه بوده است. روزانه جلساتی تشکیل شد تا اگر امکان داشت یک دستگاه خودرو بیشتر در روز به بازار عرضه و تحویل داد، این کار انجام شود.

وقتی شاخص‌های کلان اقتصادی در یک کشور تغییر می‌کنند، تمامی صنایع و بخش‌های اقتصاد نیز تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. اینکه چه رویکردی برای مدیریت این شرایط وجود دارد، وضعیت هر صنعت را مشخص می‌کند. از ماه‌های ابتدایی سال نرخ تورم به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا کرد و یکی از بخش‌هایی که از این نرخ بر آن تاثیر قابل‌توجهی می‌گذارد، بهای تمام شده تولید و هزینه‌ای است که بر تولیدکنندگان وارد می‌شود. در شرایطی که بسیاری از صنایع و بخش‌ها باتوجه به افزایش قیمت تمام شده، نرخ‌های خود را تغییر دادند، نتیجه آن را در بازار خود را نشان داد. بازار خودرو نیز نتوانست خود را در این چارچوب جدید تعریف کند. هنوز در بازار خودروی ایران اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد و همین مساله شرایط صنعت را به هم می‌ریزد. قیمت‌گذاری های دستوری عاملی است که باعث شده علاوه براینکه اختلاف کارخانه و بازار به شدت زیاد باشد، خودروسازان را متحمل زیان های بسیار کرده است. در این شرایط خودروسازان نمی‌توانند قیمت‌های خود را بالاتر از میزان کشش موجود در بازار تعریف کنند. بنابراین دیگر بازار و دلالان هستند که تعیین کننده قمت ها بوده و افسار بازر را به دست می گیرند.

همیشه حجم عظیم پول‌های سرگردان، سبب افزایش قیمت‌ خودرو شده است؛ چراکه سود بالای حاصل از خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، دلالان را به خرید ترغیب کرده و سبب التهاب بازار این صنعت و ضرر بیشتر خودروسازان و سرکوب مالی آن ها شده است. فعالان بازار نیز معتقدند که در این شرایط، زمانی که بازار جذاب می‌شود، صف تشکیل شده که علاوه بر آنکه به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند، کیفیت را کاهش می‌دهد. زمانی که حتی این کالا با کاهش کیفیت هم مجددا مشتری دارد و خریدار برای خرید مشتاق است، تولیدکننده با کنترل عرضه، قیمت بازار را در اختیار می‌گیرد؛ بنابراین به طور طبیعی قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها