کد خبر : 19363

سردرگمی درباره واردات خودروهای دست دوم

سردرگمی درباره واردات خودروهای دست دوم

این روزها پیشنهادهایی مبنی بر واردات خودروهای خارجی دست‌دوم، تاکسی و اتوبوس با هدف کاهش قیمت خودرو و همچنین تامین خودروهای ناوگان شهری روی میز مقامات دولتی قرار گرفته است.این پیشنهادها در حالی تامین خودروهای سواری و ناوگان شهری را مورد هدف قرار داده که صنعت خودرو کشور قادر به پاسخگویی نیاز مشتریان بازار خودرو و همچنین ناوگان شهری نیست.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، در این بین واردات خودرو نو نیز به دلیل ارزبری زیاد و به‌تبع آن قیمت بالایی که بعد از ورود به کشور پیدا می‌کند، نمی‌تواند نیاز بازار را تامین کند، هرچند که ورود آن هم از سال گذشته متوقف مانده است. بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد که دولت با توجه به چالش‌های کنونی تولید خودروهای سواری، تجاری و باری به دنبال مسیرهای دیگر برای جایگزینی است تا لااقل بتواند در کنار تامین بازار خودرو، اهداف و ایده‌های زیست‌محیطی و کاهش آلودگی هوا را نیز دنبال کند.اما ایده ورود دست‌دوم‌ها برای اولین‌بار چگونه و توسط چه کسی مطرح شد؟

آن‌طور که مشخص است اواسط اردیبهشت ماه امسال سفیر ایران در انگلیس پیشنهادی مبنی بر واردات خودروهای دست دوم از کارخانه‌های مهم خودروسازی به مسوولان کشور ارائه داد. بعیدی‌نژاد در توییتی عنوان کرد که «سال‌هاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هم هستند، برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانی‌های مهم خودروسازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده‌اند.»

کریمی‌سنجری معتقد است در شرایط حاضر نوسازی ناوگان شهری اولویت اول کشور نیست.

این کارشناس خودرویی تخصیص منابع ارزی کشور را برای واردات خودروهای دست دوم در شرایط فعلی به نوعی هدر دادن این منابع می‌داند.

همچنین بی‌توجه به شرکت‌های خودروساز نیز مورد توجه کریمی‌سنجری قرار گرفته است. این کارشناس می‌گوید: دولت باید تمام تلاش خود را صرف رفع موانع تولید در شرکت‌های خودروساز کند و چنانچه تولید و عرضه رونق بگیرد، خودروسازان این امکان را پیدا می‌کنند که نوسازی ناوگان فرسوده شهری را در دستور کار قرار دهند.

وی همچنین این سوال را مطرح می‌کند که چرا در حال حاضر دولت به جای واردات خودرو دست دوم برای ناوگان شهری این منابع را صرف توسعه مترو به‌عنوان یک وسیله فراگیر و پر کاربرد در حمل‌و نقل عمومی نمی‌کند؟ این کارشناس معتقد است در شرایط فعلی که مردم از لحاظ اقتصادی تحت فشار هستند و به دنبال پرداخت هزینه کمتر برای ترددهای خود می‌باشند مترو می‌تواند جایگزین مناسبی در این زمینه تلقی شود.

این کارشناس می‌گوید آنهایی که به دنبال واردات خودروهای دسته دوم شهری هستند، بیش از آنکه به دنبال حل مشکلات ناشی از آلودگی هوا و حفظ جان شهروندان باشند به دنبال استفاده از رانت موجود در این زمینه هستند.کریمی‌سنجری پیشنهاد می‌دهد به جای واردات خودروهای دست دوم، اتوبوس‌هایی که در پارکینگ شرکت‌های اتوبوس رانی به دلایل گوناگون زمینگیر شده‌اند، با صرف هزینه در حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به ازای هر اتوبوس، این امکان را می‌یابد که برای سه تا چهار سال آینده قادر به سرویس‌دهی باشند. این در حالی است که برای واردات یک اتوبوس دسته دوم چینی در بهترین حالت باید در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرد.  در مقابل سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا، معتقد است که وضعیت تولید در شرکت‌های خودروساز چندان مساعد نیست بنابراین واردات خودروهای دسته دوم در حال حاضر می‌تواند تا حدودی بار این مساله را بدوش بکشد.این کارشناس خودرو می‌گوید البته این کار باید بدون هزینه کردن منابع ارزی دولت و از طریق منابع ارزی که واردکنندگان در خارج از کشور دارند به آن واردات بدون انتقال ارز می‌گویند، انجام شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها