کد خبر : 18820

اختصاصی خودروتک؛

سراب امید به کاهش قیمت‌ با ترخیص خودروها از گمرک

سراب امید به کاهش قیمت‌ با ترخیص خودروها از گمرک

در حالی که دپو شدن خودروهای خارجی در گمرک به دومین سال خود نزدیک می‌شود، بسیاری بر این باورند که تزریق این 13 هزار دستگاه می‌تواند موجب ریزش قیمت‌ها شود. این در حالی است که خلا خودروهای وارداتی در این مدت تاثیر خود را گذاشته و قیمت‌ها به نقطه اوج رسیده‌اند. از سوی دیگر هیچ تضمینی برای عرضه خودروهای مزبور با قیمت قبلی نیست.

به گزارش خودروتک ، سال گذشته برخی از کارشناسان در محافل خودرویی بر این باور بودند که ترخیص آنی و انبوه خودروهای مانده در گمرک موجب کاهش حداقل 40درصدی قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شود. اما اکنون که عملا برخی از مشتریان و البته واردکنندگان از دسترسی به این خودروها ناامید شده‌اند، بازار سمت و سوی خود را در پیش گرفته است. گویی اساسا چنین‌ خودروهایی وجود نداشته‌اند.

طی تابستان سال گذشته که موجی از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها برای ترخیص حدود 13 هزار دستگاه خودرو رد و بدل می‌شد، تورم انتظاری ناشی از عرضه آن‌ها بر قیمت‌ها سایه افکنده بود. مدتی بعد که هیاهوی ترخیص خودروها آرام شد، سیگنال معناداری به واسطه‌ها ارسال شد. اتفاقی که باعث شد قیمت‌ها از آن چیزی که بود، به طرزی فزاینده افزایش بیابد. البته نکته‌ای که اغلب ناظران از آن غافل هستند، نفوذ مستقیم نوسان دلار بر قیمت‌ها بوده که تاثیر خود را پیش‌تر گذاشته بود.

اما آنچه این روزها مدام از آن صحبت می‌شود کاهش قیمت خودروهای وارداتی بعد از ترخیص خودروهای فوق است. فارغ از اینکه اساسا خودروهای مانده در گمرک چه زمانی از درب خروجی بیرون می‌‌آیند، نکته‌ای که نباید آن را فراموش کرد این است که خودروهایی که در گمرک خاک می‌خورند به موازات آن‌ها که در بازار آزاد و نمایشگاه‌ها حضور دارند، گران می‌شوند. چراکه دولت هیچ برنامه‌ای برای قیمت‌گذاری این خودروها ندارد. واقعیت این است که هر برنامه از پیش تعیین شده‌ای نیز چندان عملیاتی نیست. چراکه واردکنندگان می‌بایست برای تسویه حساب با نرخ ارز روز اقدام کنند.

حقیقتا دلیل اصلی مقاومت قیمت‌ها، حداکثر بودن قیمت تمام شده و هزینه‌های جانبی برای واردکنندگان است که باعث شده تمایلی برای فروش خودروهای خود زیر قیمت بازار نداشته باشند. واردکنندگان شرکتی و متفرقه که در مدت یکسال و نیم گذشته حداکثر زیان را متحمل شده‌اند، حاضر نیستند در این شرایط برای بازگشت سرمایه خود به آب و آتش بزنند و خودروهای خود را با قیمت کمتر به فروش برسانند.

درواقع انچه قیمت خودروهای مانده در گمرک براساس دلار سامانه نیما و تعرفه های سال گذشته محاسبه شود، شانسی برای رقابتی شدن قیمت این خودروها در مقایسه با قیمت های فعلی خودروهای وارداتی در بازار وجود دارد، اما در صورتی که قرار بر ترخیص خودروها با ارز آزاد (حدود 15000 تومان) و اخذ عوارض گمرکی بیشتر باشد، قیمت خودروهای ترخیصی از گمرک آنچنان گران تمام می شود که نه تنها قیمت های فعلی در بازار خودروهای وارداتی تعدیل نخواهد شد که حتی ممکن است شاهد افزایش نسبی قیمت ها و تشدید رکود فعلی موجود در بازار نیز باشیم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها