کد خبر : 15971

اختصاصی خودروتک؛

نزدیک شدن قیمت خودروهای داخلی به قیمت خارجی‌های دست‌دوم

نزدیک شدن قیمت خودروهای داخلی به قیمت خارجی‌های دست‌دوم

افزایش هزینه تولید خودرو در ایران و به تبع گرانی محصولات داخلی که اغلب آن را تابعی از تلاطم ارزی، کاهش مونتاژ، تقاضای کاذب،‌ قیمت‌گذاری دستوری و رشد شاخص تورم تلقی می‌کنند، تبدیل به جریان نامتعادل شده است. این روزها برخی از مشتریان ایرانی ترجیح می‌دهند با قیمت خودروهای داخلی سراغ محصولات دست‌دوم خارجی بروند که حداقل از نظر اعتبار اجتماعی وضعیت بهتری دارد.

به گزارش خودروتک ، تردیدی نیست که دیگر امیدی به بازگشت قیمت‌ها به تابستان سال گذشته نیست. چند موج ویرانگر که طی کمتر از شش ماه بازار و صنعت خودرو را تخریب کرد حالا با آرامش نسبی، اثرات خود را نشان می‌دهد. عدم تحویل خودروهای داخلی از یک سو و نامعین بودن قیمت نهایی آن‌ها از سوی دیگر بازار را با بلاتکلیفی عجیبی روبه‌رو کرده است.

این در حالی است که شرکت‌های خودروساز در طرح‌های جدید فروش فوری خود مدام قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. این شرایط خارج از کنترل بیش از هرچیز، سیگنال معناداری را به بازار خودروهای دست‌دوم ارسال می‌کند. بازاری که اکنون از تب و تاب بهتری برخوردار است. شرایط جدید به گونه‌ای پیش رفته است که مشتریان دست به نقد خودروهای داخلی، مایلند به جای درگیر شدن با کوهی از مشکلات خودروسازان داخلی سرمایه خود را صرف خرید محصولات خارجی با عمر چندساله کنند.

البته ناگفته پیداست که همواره هزینه نگهداری خودروهایی که چند سال از ساخت آن‌ها گذشته به مراتب بیشتر از نسخه‌های صفر کیلومتر است. هم‌چنین بحث گارانتی،‌ خدمات پس از فروش و البته لوازم یدکی نیز از جمله دلایلی است که طرح معاوضه خودروهای داخلی با نمونه دست‌دوم خارجی را با محافظه‌کاری روبه‌رو کرده است.

نگاهی به بازار

این روزها می‌توان با 340 میلیون تومان یک هیوندای سانتافه مدل 2010 با 150 هزار کیلومتر کارکرد خریداری کرد. این مبلغ تقریباً برابر با هزینه‌ای است که بابت مدل صفر کیلومتر رنو کپچر پرداخت می‌شود.

هیوندای النترا مدل 2014 با 75 هزار کیلومتر کارکرد در بازار آزاد حدود 300 میلیون تومان قیمت خورده است. در حالی که برای خرید مدل پژو 2008 باید حداقل 315 میلیون تومان هزینه کرد.

شاید عجیب باشد ولی امروز می‌توان با 540 میلیون تومان یک هیوندای سوناتا GLS هیبرید که دقیقاً هم‌قیمت با پژو 508 مونتاژی است را خریداری کرد.

کیا اپتیما Low Option‌ مدل 2014 قیمتی حدود 370 میلیون تومان دارد. سیتروئن C3 مونتاژی سایپا نیز تقریباً در همین بازه قیمتی خرید و فروش می‌شود.

برای خرید تویوتا کرولا GLI مدل 2013 با 55 هزار کیلومتر کارکرد باید حدود 300 میلیون تومان کنار گذاشت. این مبلغ با قیمت هایما S7 چینی برابری می‌کند.

تویوتا کمری GLX‌ مدل 2013 را می‌توان زیر 400 میلیون تومان خریداری کرد. در حالی که برای خرید سوزوکی ویتارا باید نزدیک به 430 میلیون تومان هزینه کرد.

هیوندای محبوب گرنجور یا همان آزرا مدل 2013 با 90 هزار کیلومتر حدود 400 میلیون تومان است. با این مبلغ باید سراغ چری تیگو 7 چینی رفت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها