کد خبر : 80245

جریمه عوارض آزادراهی چقدر است؟

جریمه عوارض آزادراهی چقدر است؟

جریمه عوارض آزادراهی چقدر است؟ در سال گذشته شاهد نابسامانی‌هایی در زمینه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها بودیم. تغییر مداوم قیمت عوارضی‌های الکترونیکی و ارسال پیامک‌های اشتباه مبنی بر دیرکر...

در سال گذشته شاهد نابسامانی‌هایی در زمینه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها بودیم. تغییر مداوم قیمت عوارضی‌های الکترونیکی و ارسال پیامک‌های اشتباه مبنی بر دیرکرد پرداخت جریمه عوارض آزادراهی، سبب شده بود تا نارضایتی مردم از عملکرد وزارت راه و شهرسازی افزایش یابد. با این حال رئیس شورای اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی علاوه‌بر اطلاع‌رسانی نرخ جدید عوارض آزادراهی، اعلام کرد که در سال 1401 میزان این خطاها به حداقل خواهد رسید. در این مطلب نگاه کاملی به میزان جریمه عوارض آزادراهی، نحوه پرداخت عوارض آزادراهی و مهلت پرداخت جریمه خواهیم داشت.

آشنایی با میزان جریمه عوارض آزادراهی در سال 1401

در حال حاضر، نرخ عوارض آزادراهی با توجه به مواردی مانند نوع وسیله‌ نقلیه، روزهای هفته و بزرگراه تعیین می‌شود و همچنین نرخ جدید از 10 مرداد 1401 در کشور اجرا شده است.

توجه داشته باشید که عوارض عبور خودرو از آزادراه تهران – شمال به صورت کلی با ۱۸.۹ درصد افزایش در روزهای عادی ۹۴ هزار تومان و در روزهای آخر هفته و تعطیل ۱۳۴ هزار تومان محاسبه می‌شود.

آزادراه کنارگذر غربی اصفهان:  ۱۴.۵۰۰ تومان

آزادراه قزوین – رشت: ۱۵.۵۰۰ تومان

آزادراه ساوه – سلفچگان: ۱۱.۵۰۰ تومان

آزادراه خرم آباد – پل زال: ۲۶.۵۰۰ تومان

آزادراه تهران – پردیس: ۷.۵۰۰ تومان

آزادراه باغچه – مشهد: ۷.۵۰۰ تومان

آزادراه کنارگذر شمالی مشهد: ۸ هزار تومان

آزادراه اهواز – بندر امام: ۶ هزار تومان

آزادراه، ساوه – همدان: ۱۰ هزار تومان

آزادراه پل زال – اندیمشک: ۱۰ هزار تومان

آزادراه قم – گرمسار: ۲۳ هزار تومان

آزادراه تهران شمال قطعه چهار: ۱۴ هزار تومان

آزادراه تهران شمال قطعه یک در روزهای عادی: ۵۰ هزار تومان

آزادراه تهران شمال قطعه یک روزهای آخر هفته و تعطیل: ۷۰ هزار تومان

آزادراه تهران شمال تونل البرز شرقی برای روزهای عادی: ۳۰ هزار تومان

آزادراه همت – کرج: ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان

تا چند سال پیش، برای محاسبه میزان جریمه عوارض آزادراهی، علاوه‌بر دانستن میزان هزینه اصلی عوارض، نیاز به چند فرمول نه چندان ساده نیز داشتید. براساس بند «ک» تبصره 6 لایحه بودجه سال 1401، جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه، معادل 20% نرخ عوارض مصوب آزادراه (محل تردد خودرو) بود. این در حالی بود که اگر 1 ماه از زمان مقرر برای پرداخت جریمه می‌گذشت، میزان 2% از مجموع عوارض آزادراه و جریمه عوارضی نیز به‌صورت ماهیانه به بدهی شما افزوده می‌شد. با این حال به نظر می‌رسد فعلا طرح فوق به صورت تعلیق درآمده باشد. در حال حاضر، جریمه عوارض آزادراهی به شرح زیر است.

  • خودرو سواری/ وانت/ مینی بوس/ کامیونت: 40 هزار تومان
  • کامیون دو محور/ اتوبوس: 50 هزار تومان
  •  کامیون سه محور/ تریلی/ نفت‌کش: 90 هزار تومان

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پیش از آنکه مشمول جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه شوید، نسبت به استعلام و تسویه آن اقدام کنید.

222Capture

مهلت پرداخت جریمه عوارض آزادراهی چقدر است؟

از زمانی که دوربین‌های عوارضی، پلاک شما را ثبت می‌کنند، تا یک هفته فرصت دارید نسبت به پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه اقدام کنید. معمولا بلافاصله پس از عبور از گیت عوارضی، پیامک آن برای مالک خودرو ارسال می‌شود. باید در نظر داشته باشید که پس از پایان این بازه یک هفته‌ای، علاوه‌بر هزینه اصلی عوارض، مشمول جریمه عوارض آزادراهی نیز خواهید شد.

به همین دلیل، بیشتر رانندگان خودروهای شخصی و بارکشی، ترجیح می‌دهند با انتخاب بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی خودرو خود را از پرداخت جریمه‌های سنگین معاف کنند.

2222Capture

نگاهی به همه روش‌های پرداخت الکترونیکی عوارض بزرگراهی

در حال حاضر پرداخت عوارض در اکثر اتوبان‌های سراسر کشور به‌صورت کاملا الکترونیکی یا نیمه الکترونیکی است؛ بنابراین بسیاری از رانندگانی که از طرح فوق باخبر نیستند، مشمول جریمه دیرکرد پرداخت عوارض می‌شوند. اگر نمی‌خواهید شما هم یکی از قربانیان این طرح باشید، بهتر است همین حالا نسبت به استعلام و پرداخت عوارض خودرو خود اقدام کنید.

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. اما ما بهترین روش‌ها را در لیست زیر برای شما گردآوری کرده‌ایم.

  1. استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی با سامانه آیتول
  2.  پرداخت عوارض و جریمه عوارض در دستگاه‌های خودپرداز
  3. پرداخت عوارض آزادراه با برچسب‌های الکترونیکی بانک مسکن
  4. پرداخت خودکار عوارض بزرگراه‌ها با اتصال سامانه پیمان به حساب بانکی

3333Capture

سامانه آیتول؛ بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی برای رانندگان

در حال حاضر با همکاری میان پلیس راهور و سازمان راه و شهرسازی کشور، روش‌های مختلفی برای استعلام و پرداخت عوارض بزرگراه‌ها و جریمه عوارض آزادراهی ایجاد شده است. با این حال، همچنان یکی از تکرار شونده‌ترین سوالات رانندگان خودروهای شخصی و باری آن است که بهترین روش پرداخت جریمه آزادراهی کدام است؟

در یک نگاه کلی می‌توان گفت بهترین روش، روشی است که در عین سادگی، زمان کمی از شما بگیرد. معمولا روش‌های سنتی مانند مراجعه حضوری به خودپردازها زمان بسیاری از رانندگان می‌گیرند و روش‌های نوظهور دیگر مانند خرید برچسب الکترونیکی، می‌توانند کمی دشوار باشند. آیتول با شناخت این نیاز خاص و بررسی امکانات رفع آن، سامانه‌ای سریع، قدرتمند و امن برای استعلام و پرداخت عوارض‌های جاده‌ای ایجاد کرده است.

شما می‌توانید همین حالا با مراجعه به وبسایت آیتول به آدرس itoll.ir نسبت به استعلام و پرداخت بدهی‌های عوارض بزرگراهی و جریمه‌های خودرو اقدام کنید. تمامی آنچه که نیاز خواهید داشت، شماره پلاک خودرو است؛ پس از آن، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید اطلاعات ارزشمندی نظیر زمان عبور از عوارضی، هزینه عوارضی و میزان دیرکرد آن را مشاهده کنید.

با استفاده از اپلیکیشن یا وبسایت آیتول، شما نه تنها می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز نسبت به پرداخت عوارض اتوبان‌ها اقدام کنید، بلکه در‌ صورت بروز هر گونه مشکل، پشتیبانی 24 ساعته آیتول با شماره تلفن 02189518010 همراه شما خواهد بود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها