کد خبر : 80088

نکات مهمی در خصوص سامانه ردیابی خودرو که نمی دانستید!

نکات مهمی در خصوص  سامانه ردیابی خودرو که نمی دانستید!

 

بدون شک یکی از اصلی‌ترین مباحث در بحث نگهداری از وسایل نقلیه، تأمین و حفظ امنیت آن‌ها است. امروزه راهکارهای زیادی برای تأمین امنیت خودرو وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ردیاب‌های خودرو اشاره کرد. ردیاب‌ها قطعات کوچکی هستند که روی خودرو نصب می‌شوند و با استفاده از سیستم GPS (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) موقعیت مکانی دقیق آن‌ را مشخص می‌کنند. استفاده از چنین سیستم‌هایی مزایای بسیار زیادی دارد. ما در این مطلب قصد داریم تا به‌ طور کامل در خصوص سامانه ردیابی خودرو، ویژگی‌های آن و خرید ردیاب خودرو صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

2222Capture

 

مشاهده موقعیت دقیق و لحظه‌ای خودرو توسط ردیاب خودرو روی نقشه

آشنایی با سامانه­های ردیابی خودرو

به بیان ساده، سامانه ردیابی خودرو سیستمی است که توسط ردیاب خودرو و ماهواره‌های GPS امکان ردیابی ماشین را برای کاربران مهیا می‌کند. امروزه ماهواره‌های مختلفی در مدار‌ زمین در حال چرخش هستند که می‌شود از آن‌ها برای کارهای مختلفی مانند استفاده‌های نظامی، مسیریابی یا ردیابی خودرو استفاده کرد. شما می‌توانید با استفاده از ردیاب و سامانه ردیابی به ردیابی و کنترل وسیله نقلیه از طریق کامپیوترها، تلفن‌های هوشمند، تبلت و ... بپردازید.

به لطف چنین سیستمی دیگر هیچ محدودیتی برای کسب اطلاع از مکان لحظه‌ای خودرو وجود ندارد. سیستم‌های مختلف ردیابی خودرو این امکان را ایجاد کرده‌اند تا به ‌صورت شبانه‌روزی و هفت روز هفته علاوه بر ردیابی خودرو، اطلاعات مختلفی را در خصوص سرعت خودرو، مسیرهای پیموده شده، نقاط توقف و ...  را هم مشاهده کرد. از این ‌رو، با خرید ردیاب خودرو دیگر نباید نگران موقعیت‌یابی آن به‌ صورت لحظه‌ای باشید.

333Capture

 

امکان ردیابی وسایل نقلیه مختلف به کمک سیستم ردیابی خودرو

نحوه کار سامانه‌های ردیابی خودرو

برای آشنایی با چنین سامانه‌ای بهتر است با نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شوید. برای استفاده از یک سامانه ردیابی، ابتدا یک دستگاه ردیاب خودرو روی ماشین شما نصب می‌شود و سپس داخل این ردیاب یک سیم کارت قرار می‌گیرد که ردیاب از این سیم کارت برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند.

در مرحله بعد شما از یک شرکت ارائه دهنده خدمات ردیابی مانند یوفایندر، سامانه ردیابی خودرو را تهیه می‌کنید و این شرکت‌ ردیاب خودروی شما را در سامانه تعریف کرده و یک نام کاربری و رمز عبور برای مشاهده و مدیریت خودرو در اختیار شما قرار می‌دهد.

ردیابی که روی خودروی شما نصب شده است توسط اتصال به ماهواره‌های GPS (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) اطلاعات مختلفی را دریافت و توسط اینترنت به سامانه ردیابی خودروی شما ارسال می‌کند و شما می‌توانید مواردی مانند موقعیت مکانی خودرو، سرعت خودرو و حتی وضعیت خودرو شامل در حال حرکت یا متوقف بودن خودرو را مشاهده کنید. البته اینکه دقیقا به چه امکاناتی دسترسی داشته باشید کاملا بستگی به سامانه ردیابی دارد که انتخاب می کنید. بعضی از شرکت‌ها امکانات کمتر و بعضی دیگر امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال سامانه ردیابی یوفایندر امکان ردیابی زنده را در اختیار شما قرار می‌دهد در حالی که بسیار از شرکت‌ها موقعیت مکانی را با یک تاخیر چند دقیقه‌ای به شما نمایش می‌دهند.

444Capture

 

سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی نقش مهمی در ردیابی خودرو دارند

انواع سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی

همان‌ طور که متوجه شدید، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سامانه ردیابی خودرو سیستم‌هایی هستند که به آن‌ها سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی گفته می‌شوند. در واقع، عمل موقعیت‌یابی که در سامانه‌های ردیابی خودرو انجام می‌شود، با استفاده از چنین سیستم‌هایی است. برخی از مهم‌ترین سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی عبارت‌اند از:

  • GPS

شاید شناخته‌شده‌ترین سیستم موقعیت‌یابی جهانی، سیستم GPS باشد. این سیستم برای اولین بار در سال 1978 به‌ منظور اهداف نظامی توسط ارتش ایالات متحده آمریکا ساخته شد و پس از آن، به تدریج در دسترس عموم قرار گرفت. سیستم GPS در سال 1994 با رسیدن تعداد ماهواره‌های خود به 24 عدد تکمیل شد و همچنان نیز در حال توسعه می‌باشد.

  • GLONASS

یکی دیگر از سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی سیستم GLONASS است. این سیستم توسط کشور روسیه توسعه‌ یافت و بخشی از پروژه‌ای بود که پس از ارسال اولین ماهواره در سال 1979 آغاز شد. این پروژه نیز در سال 2011 و با رسیدن تعداد ماهواره‌ها به 24 عدد تکمیل شد.

  • GALILEO

GALILEO پروژه‌ای است که توسط آژانس فضایی اروپا در سال 1999 آغاز شد. این سیستم در مجموع دارای 30 ماهواره مختلف بود که اولین ‌بار در سال 2020 برای وظایف هواشناسی و غیرنظامی در دسترس قرار گرفت.

555Capture

ماهواره‌های مختلفی دور زمین در حال چرخش هستند

نکات مهم در زمان خرید ردیاب خودرو

تا به این جا به‌ خوبی متوجه شدید که سامانه ردیابی خودرو یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در زمان خرید باید به آن توجه کرد. در صورتی ‌که شما هم قصد دارید تا دست به یک خرید مطمئن بزنید، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از:

  • ویژگی‌ ردیابی زنده (Live)

بدون شک، ردیاب‌هایی می‌توانند نیازهای شما را برطرف کنند که قابلیت ردیابی زنده را داشته باشند. هیچ ‌کس علاقه‌مند نیست تا موقعیت مکانی 2 ساعت قبل خودرو خود را بداند. از این ‌رو، توجه داشته باشید که سیستم ردیابی موردنظر شما بتواند به‌ صورت لحظه‌ای موقعیت مکانی را ارسال کند.

  • سادگی در استفاده از سامانه

استفاده راحت از سامانه ردیابی یکی از مهم‌ترین نکاتی هست که باید در نظر بگیرید. همچنین اینکه سامانه امکاناتی مانند مشاهده سرعت خودرو در لحظه، مشاهده مسیر‌های حرکت خودرو و یا تاریخچه حرکت خودرو را داشته باشد نیز از دیگر نکات مهم می‌باشد. قابلیت جئوفنس یا همان حصار جغرافیایی که به شما این امکان را می‌دهد مناطق ممنوعه‌ای را روی نقشه تعریف کنید و در صورت ورود خودرو به آن مناطق شما توسط دریافت هشدارهایی مانند پیامک مطلع شوید، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها برای افزایش امنیت خودرو می‌باشد که در هر سامانه‌ای در اختیار شما قرار نمی‌گیرد.

  • پشتیبانی مناسب

برخی از ارائه‌دهندگان سیستم‌های ردیابی خودرو بعد از فروش هیچ‌ گونه پشتیبانی را ارائه نمی‌کنند. به یاد داشته باشید که ردیاب‌های خودرو قطعات الکترونیکی هستند که امکان آسیب‌ دیدن یا معیوب شدن آن‌ها وجود دارد. از این ‌رو، باید خرید ردیاب خودرو را از مراکزی انجام دهید که علاوه بر داشتن گارانتی، پشتیبانی مناسبی نیز داشته باشند و به سوالات شما پاسخ بدهند.

  • قیمت ردیاب خودرو

قیمت ردیاب خودرو همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خریداران بوده است. شما باید در ابتدا محاسبه کنید که آیا ردیاب مورد نظر شما ارزش قیمت آن را دارد یا نه. برای این مورد می‌توانید به ویژگی‌های مختلف آن مانند عمر باتری، مقاومت در برابر آب، قابلیت‌های مختلف و ... رجوع کنید.

نتیجه‌گیری

ردیابی خودرو با استفاده از ردیاب یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش امنیت خودروی شما به عنوان یک کالای گران قیمت می‌باشد. هزینه‌ای که برای خرید ردیاب ماشین می پردازید مبلغ زیادی نیست اما این وسیله می‌تواند امنیت ماشین شما را افزایش داده و در صورت بروز هر مشکلی به شما در پیدا کردن سریع خودرو کمک کند. بعد از خرید ردیاب شما نیاز به تهیه یک سامانه ردیابی دارید. سامانه ردیابی خودرو به کاربران اجازه می‌دهد تا به ‌صورت لحظه‌ای و 24 ساعته از موقعیت دقیق وسایل نقلیه خود مطلع شوند ردیاب با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا همان GPS موقعیت خودرو را به سامانه ردیابی ارسال می‌کند و شما می‌توانید توسط وارد شدن به این سامانه موقعیت خودروی خود را مشاهده کنید. این سامانه را نیز می‌توانید از شرکت های ارائه دهنده خدمات ردیابی مانند یوفایندر تهیه بفرمایید. همچنین این سامانه‌ها علاوه بر ردیابی خودرو، امکانات دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند که گستردگی این امکانات بستگی به شرکتی دارد که از آن سامانه را تهیه می کنید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها