کد خبر : 52981

اختصاصی خودروتک؛

سمند پردیس | خودروی خاصی که هیچ‌گاه متولد نشد

سمند پردیس | خودروی خاصی که هیچ‌گاه متولد نشد

شاید عجیب به نظر بیاید ولی خودروسازان بزرگ و کوچک ایرانی از اواخر دهه 60 میلادی تا همین دو سه سال پیش چندین و چند کانسپت را تولید کرده بودند. خودروهایی که هریک بنا به دلایلی موفق به حضور در بازار نشدند. در این میان داستان پردیس متفاوت‌تر است.

به گزارش خودروتک ،اولین خودروی مفهومی واقعی ایرانی را می‌توان اینتر استیت نامید محصولی که طراحی اولیه سیناد را شکل داده بود. این خودرو توسط موسسه طراحی IAD انگلستان ساخته شده بود. پارس‌خودرو سال 78 جیپ منتا و سپند کار را معرفی کرد. این شرکت یک سال بعد از آن جیپ چابک را ساخت.

سال 80 یکی از جنجالی‌ترین خودروهای بازار به اسم آنا معرفی شد. دقیقاً همان زمان پاژن جدید پرده‌برداری شد. سیناد کوپه، سیناد آکسیوم، سیناد ویک و سیناد پیکاپ سال 81 رونمایی شدند.

 پیکا پروژه بحث‌برانگیز ایران‌خودرو نیز همان سال معرفی شد. بازی با خانواده سمند نیز از سال 82 آغاز شد.

سمند فیس لیفت

سمند شهری، سمند ساحل، سمند، کوپه، سمند، پردیس و سمند زوبین اعضای این خانواده بودند که هرگز به مرحله نهایی نرسیدند.

تردیدی نیست که در این میان سمند پردیس می‌توانست آینده‌ای روشن داشته باشد ولی این اتفاق نیفتاد و سورن با طراحی ابتدایی‌تر جای آن را گرفت.

همه‌چیز درباره سمند پردیس

پردیس یکی از معقول‌ترین کانسپت‌های نه فقط ایران‌خودرو بلکه صنعت خودرو به حساب می‌آید. خودرویی که می‌توانست به‌عنوان یک فیس‌لیفت منطقی بعد از عرضه اولیه سمند، بازار را رنگین‌تر کند. این خودرو با استقبال گسترده‌ای در آخرین نمایشگاه خودروی تهران در دهه 80 روبرو شد.

پروژه پردیس برای ایران‌خودرویی‌ها بسیار جدی تلقی می‌شد. تا حدی که مجتبی شیوا پور قائم‌مقام وقت این شرکت از ساخت آن در سال 85 خبر داده بود؛ اما شانس با پردیس یار نبود و این خودرو با تولید تنها چند مدل پروتوتایپ به کار خود پایان داد و در مرکز تحقیقات شرکت ماندنی شد.

پردیس با پیشرانه 1761 سی‌سی تولید شده بود. مدلی که بعدها به‌صورت تکمیل‌شده در سورن ظهور کرد. البته این خودرو بعد از زوبین معرفی شد که پیشرانه 2 لیتری داشت. با توجه به فناوری وقت شرکت، حرف‌وحدیث‌هایی مبنی بر قدرت 81 اسب‌بخاری این خودرو مطرح می‌شد.

سمند فیس لیفت

جالب است بدانید این خودرو در زمان خودش قرار بود به آپشن‌هایی مانند کروز کنترل، نمایشگر LCD و سیستم پخش DVD مجهز شود.

سمند فیس لیفت

خرداد سال 84 وقتی ایران‌خودرو روی پروژه P2 کار می‌کرد، گفته می‌شد که این پروژه نسخه‌ای مانند پردیس است. ولی نه پردیس تولید شد و نه P2.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها