کد خبر : 41866

10 خودروی تاریخ ساز آستون مارتین

10 خودروی تاریخ ساز آستون مارتین

استون مارتین از آن برندهایی است که خودروهایش را برای بهترین بودن می سازد. این مطلب را دنبال کنید و با بهترین خودرو های ساخت استون مارتین آشنا شوید.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، استون مارتین یکی از چهره‌های شناخته‌شده صنعت خودروسازی انگلیس و همچنین جهان به شمار می‌رود. البته این خودروساز یک خودروساز لوکس اسپرت به‌حساب می‌آید و آن‌چنان‌که باید بزرگ محسوب نمی‌شود.

البته تعجبی هم ندارد چراکه از بدو تولد این برند قرار بوده که تمامی خودروهای این برند لوکس باشند. استون مارتین در این سال‌ها به‌خوبی مسیر خود را دنبال کرده و از خودروسازانی محسوب می‌شود که کمترین تنش را در دوران حیات خود تجربه کرده است. شاید مدل‌هایی که این خودروساز معرفی می‌کند آن‌قدرها متنوع نباشد که بازهم به خاطر این موضوع نمی توان به آن خرده‌ای گرفت چراکه تمام شرکت‌های دیگر هم مانند مک لارن یا حتی لامبورگینی هم همین‌طور هستند.

تولید خودرو در چند کلاس مختلف توسط شرکت‌های بسیار بزرگ و قدرتمندی چون bmw یا مرسدس صورت می‌گیرد چراکه این شرکت‌ها برخلاف شرکت‌های لوکس ساز طیف بیشتری از بازار را در نظر دارند. حال‌آنکه خودروسازهایی چون استون مارتین صرفاً قشر ثروتمند جامعه را در نظر گرفته اند. درست است که گفتیم تنوع کلاس خودرویی تولید شده توسط استون مارتین کم است اما این به آن معنا نیست که این شرکت مدل‌های خاص و نوآور تولید نکرده باشد. در این مطلب قصد داریم به خاص‌ترین خودروهایی اشاره‌کنیم که توسط استون مارتین و به‌صورت بسیار محدود ساخته‌شده‌اند.

 

Aston Martin One-77

 

 

این مدل از آن مدل‌هایی است که به ‌قصد خاص بودن ساخته شد. استون مارتین در نام این خودرو از عنوان اولین استفاده می‌کرد. این نام‌گذاری این خودرو را از محصولات دیگر متمایز می‌کرد. درزمینهٔ طراحی هم این خودرو تغییرات چشمگیری نسبت به نمونه‌های دیگر به خود می‌دید. استون مارتین ادعا می‌کرد که خودرو جدیدش از یک پلتفرم کاملاً جدید استفاده می‌کند. این خودرو در سال 2008 به‌عنوان یک غافلگیری معرفی شد. تا آن زمان کسی چنین خودرو متفاوتی از استون مارتین ندید بود. شاید به خود بگویید که دلیل ذکر شماره 77 در نام این خودرو چیست؟  یادتان می‌آید که گفتم این خودرو باهدف خاص بودن تولیدشده. این شماره هم در همین راستا در نام این خودرو استفاده‌شده. استون در زمان معرفی این خودرو در نمایشگاه خودرو پاریس در توضیح شماره 77 گفته بود که قرار است استون تنها 77 نمونه از این خودرو زیبا را تولید نماید. تنها ویژگی این خودرو به زیبایی آن محدود نمی‌شد. قلب تپنده این خودرو یک هیولای 12 سیلندر است. حجم این موتور 6 لیتر است. درنهایت این موتور می‌تواند 750 اسب بخار توان تولید نماید. گفتنی است که قیمت این مدل در هنگام عرضه بسیار بالا بوده. قیمت این خودرو فوق‌العاده در حدود 1.9 میلیون دلار بوده. البته از اواخر سال 2010 تولید این خودرو به پایان رسید.

 

Aston Martin Vanquish S Ultimate

 

 

منظور استون مارتین از ساخت این خودرو بیشتر ادای احترام به مدل افسانه‌ای یعنی ونکوییش بوده است. این خودرو ازلحاظ ظاهر و پلتفرم هیچ تفاوتی با مدل اصلی خود ندارد. اما عمده تفاوت این خودرو با مدل معمولی به رنگ خودرو مربوط می‌شود. استون مارتین در قسمت رنگ خودرو از فنّاوری موسوم به اولترا نانو استفاده کرده. این فنّاوری باعث می‌شود که رنگ خودرو نسبت به خراشیدگی و همچنین دما و رطوبت از استحکام بالاتر نسبت به نمونه‌های معمولی بهره ببرد. البته این خودرو درزمینهٔ تنوع رنگ نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بدون شک زیباترین رنگ این خودرو رنگ ذغالی آن است. این رنگ بسیار جذاب است و در نگاه اول تفاوت خود با دیگر رنگ‌های تیره مرسوم را نشان می‌دهد. این خودرو یک خودرو توانمند و قدرتمند است. استون مارتین از همان ترکیب آشنا موتور در این خودرو نیز استفاده کرده است. موتور این خودرو یک نمونه 12 سیلندر 6 لیتری است که می‌تواند برای این خودرو 575 اسب بخار توان تولید نماید. قیمت این خودرو کمی گران ‌تر از نمونه اصلی و در حدود 280 هزار دلار است. این خودرو همچنان به ‌صورت سفارشی تولید می‌شود.

 

Aston Martin Vantage GT12

 

 

اگر بخواهیم محبوب‌ ترین خودرو استون مارتین را انتخاب کنیم شکی نیست که ونتیج می‌تواند از بقیه یک سروگردن بالاتر باشد. البته ونتیج ها هیچ‌گاه به‌عنوان پرچمدادران استون مارتین مطرح نبودند ولی همواره از آن ها به‌عنوان نسخه لایت پرچم‌داران استون مارتین یاد می‌شد. البته حساب این ‌یکی از بقیه ونتیج ها جداست. این‌یکی به‌ تنهایی خودش یک پرچم‌دار تمام‌عیار محسبوب می‌شود. اولین نکته‌ای که شمارا نسبت به این ماشین جذب می‌کند مربوط به طراحی آن است. قبول کنید که این خودرو زنده ‌ترین و مهیج ‌ترین ونتیج تاریخ محسوب می‌شود. استون در این خودرو دوست‌داشتنی از یک موتور 5.9 لیتری 12 سیلندر استفاده کرده است. این موتور می‌تواند 575 اسب بخار توان تولید نماید. به لطف وزن پایین و موتور فوق قوی این خودرو شتاب 0 تا 100 آن تنها در 3.5 ثانیه انجام می‌شود که از این لحاظ با نمونه‌هایی مطرحی چون لامبورگینی هوراکان قابل قیاس است. نکته جالب دیگر درباره این خودرو به استفاده آن از فیبرکربن در قسمت‌هایی از این خودرو مانند سقف و کاپوت این خودرو برمی گردد. استون مارتین از این خودرو تنها 100 نمونه تولید کرده است. قیمت این خودرو معرکه بین 200 تا 300 هزار دلار تعیین‌ شده است.

 

Aston Martin DB4 GT Continuation

 

 

این خودرو به معنای کامل کلمه یک افسانه است. در سال 1959 زمانی که هنوز پای خودروهای معرکه فراری و فورد به لمانز باز نشده بود استون مارتین حاکم مطلق این مسابقات بود. این خودرو فاتح لمانز 1959 است و ازاین ‌رو استون مارتین نمونه‌هایی از آن را به‌ صورت سفارشی تولید نمود. استون مارتین از این خودرو تنها 75 عدد ساخت که تمام این مدل ها بین سال‌های 1959 تا 1963 به فروش رفتند. در سال 2017 مهندسان این شرکت به این فکر افتادند که نمونه بازسازی‌شده را به همان سبک و سیاق بسازند. استون مارتین برای اینکه بتواند حس همان خودرو سال 1959 را منتقل کند از یک موتور 6 سیلندر تخت با توان 344 اسب بخار در این خودرو استفاده کرد. حتی در بخش اتاقک هم هیچ تغییری رخ نداد و همه‌چیز مانند مدل اصلی ساخته شد. جالب است که استون مارتین یک جعبه ‌دنده دستی 4 سرعته مخصوص این خودرو تولید کرد تا هیچ‌چیز از مدل اصلی کم نداشته باشد. باید این خودرو را قدیمی ‌ترین خودرو ساخته ‌شده در5 سال اخیر بدانیم.

 

Aston Martin Vanquish Zagato Speedster

 

 

شاید این سؤال پیش‌آمده باشد که زاگاتو که در نام این خودرو به‌ کاررفته به چه معناست؟ زاگاتو نام خودرو یا یک قابلیت نیست. زاگاتو نام یک برند طراح ایتالیایی است که در میلان ایتالیا قرار دارد. منظور از طراحی همان طراحی خودروهای لوکس و چیزهایی از این قبیل است. این اولین باری نیست که استون مارتین و زاگاتو در ساخت یک خودرو باهم همکاری می‌کنند. این دو برند پیش‌ازاین نزدیک 325 مدل خودرو مشترک باهم ساخته‌اند. این همکاری بر سر این پروژه هم اتفاق افتاده است. اگر از جلوی خودرو به آن نگاه کنید با خودتان می‌گویید پس این زاگاتو کجای ماجرا است. اگر کمی تحمل‌کنید و به داخل اتاقک و به‌ویژه پشت خودرو نگاه کنید به‌راحتی رد پای زاگاتو را مشاهده خواهید کرد. نکته دیگر در مورد طراحی این خودرو آن است که تمام پنل های دور و اطراف خودرو یاِ همان بدنه خودرو از جنس فیبر کربن است. توان این خودرو توسط همان موتور معروف 12 سیلندر استون مارتین تأمین می‌شود. این خودرو به صورت کاملاً سفارشی تولیدشده و قیمتی فراتر از 500 هزار دلار دارد.

 

Aston Martin V12 Vantage V600

 

 

مهندسان استون مارتین در طی یک جلسه در دفتر مرکزی این برند در لندن به یک نتیجه رسیده بودند. قرار شده بود که مدل ونتیج v600 که یکی از محبوب‌ترین مدل های این خودروساز در تاریخش بود و در سال 1998 ساخته‌شده بود دوباره بازسازی شود. در مدل اصلی از یک موتور 8 سیلندر استفاده‌شده بود اما چون این مدل یک ادای احترام به مدل اصلی تلقی می‌شد از یک موتور 12 سیلندر 6 لیتری استفاده می‌کرد. این موتور به ‌صورت تنفس طبیعی کار می‌کرد برای همین از سوپرشارژ مدل اصلی نیز محروم بود. اما توان این خودرو بسیار بالا و در حدود 600 اسب بخار بود. همچنین استون مارتین در این خودرو از یک جعبه‌دنده 7 سرعتِ دستی استفاده کرده است. البته این خودرو از قابلیت های کامپیوتری چون کنسول تمام الکتریکی در کابین استفاده می‌کرد و به‌قدری این امکانات زیاد و گیج‌کننده بودند که سروصدای خریداران این خودرو را درآورده بود. در بیرون این خودرو همه‌چیز مانند مدل اصلی پیش می‌رفت اما تنها تفاوت عمده این مدل با مدل اصلی این بود که بدنه آلیاژی مدل اصلی جای خود را به فیبر کربن داده بود. با توجه به این‌که این خودرو یک خودرو کاملاً سفارشی بود استون مارتین از آن تنها 14 نمونه ساخته است.

 

Aston Martin Vulcan

 

 

اما بالاخره رسیدیم به قوی‌ترین و صدالبته گران‌ترین خودرو استون مارتین در این لیست. این خودرو یک پرچم‌دار تمام‌عیار محسوب می‌شود. درست است که تولید این خودرو چند وقتی است که متوقف‌شده است اما هنوز هم می‌توان در بعضی از گالری ها آن را پیدا کرد. قیمت این خودرو در زمان عرضه به 2.3 میلیون دلار می‌رسید تا به‌این‌ترتیب لقب گران‌ترین خودرو انگلیسی را به دوش بکشد. تمام قسمت‌های این خودرو فوق‌العاده بودند. ظاهر این خودرو شمارا به یاد خودروهای مسابقه‌ای می‌اندازد. استون مارتین از یک طراحی هجومی در این خودرو استفاده کرده. البته مهندسان استون مارتین این ادعا را دارند که ساختار کلی این خودرو را از روی خودرو فرمول یکی خود الهام گرفته‌اند. این خودرو از یک بدنه تمام فیبر کربنی استفاده می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که خودرو بسیار سبک‌تر باشد و درزمینهٔ شتاب گیری بسیار موفق عمل کند. در قسمت پیشرانه استون مارتین از یک موتور 12 سیلندر با ظرفیت 7 لیتر استفاده کرده است. توان این موتور به 800 اسب بخار می‌رسد ازاین‌ رو این خودرو می‌تواند 0 تا 100 را زیر 3.5 ثانیه طی نماید.

 

Aston Martin V8 Vantage Le Mans

 

 

 

این خودرو به مناسبت چهلمین سالگرد قهرمانی در مسابقات لمانز در سال 1999 ساخته شد. این خودرو یک مدل خاص محسوب می‌شد و ازاین‌ رو فروش آن کاملاً سفارشی بود. از این مدل تنها 40 نمونه ساخته شد. متأسفانه در بین سال‌های 1990 تا 2000 استون مارتین فراموش کرده بود که رگه و ریشه با اصالتی دارد و این امر نیز در طراحی خودروهایش به‌طور ویژه‌ای مشخص بود. کافی است به‌ظاهر این خودرو نگاه کنید تا عمق فاجعه درزمینهٔ طراحی در آن سال‌ها را متوجه شوید. ظاهر این خودرو به‌جای اینکه شما را به یاد استون مارتین بیندازد شما را به یاد فورد ماستانگ می‌انداخت. خجالت‌آور است اما واقعیت این بود که این خودرو یک کپی ناشیانه از خودرو ارزان ‌قیمت ماستانگ محسوب می‌شد. این افتضاح آن‌قدر بزرگ بود که استون را زیر شدید ترین نقد ها از طرف مجلات خودرویی و کارشناسان می‌برد. شاید این طراحی باعث شد که نکات مثبت همچون رینگ های منیزیومی به ‌کل نادیده گرفته شوند. از طراحی فاجعه‌ بار این خودرو که بگذریم به بحث پیشرانه می‌رسیم که صدالبته در این بحث استون از یک خودروساز درجه N تبدیل به یک خودروساز درجه‌یک می‌شود. این خودرو در سال 1999 لقب قوی ‌ترین خودرو جهان را به دوش می‌کشید. در سالی که هنوز بوگاتی آن موتور غول‌پیکر 16 سیلندر را نساخته بود ترند روز پرچم‌داران هم چنان همان موتورهای 8 سیلندر بودند. استون در این خودرو از یک نمونه 8 سیلندر استفاده می‌کرد. اما این موتور را 2 عدد سوپرشارژ همراهی می‌کرد تا به‌این‌ترتیب توان تولیدی این موتور به 600 اسب بخار برسد. این عدد در سال 1999 درعمل برای بسیاری از خودروسازان  دوراز دسترس بوده است. اگر طراحی این خودرو بهتر از این بود به‌احتمال بسیار زیاد لقب بهترین خودرو سال 1999 را به دست می‌آورد و در مقابل فراری شکست نمی خورد.

 

Aston Martin DB7 Zagato

 

 

 

گفتیم که زاگاتو یکی از قدیمی‌ ترین همکاران استون مارتین محسوب می‌شود. این برند در سال 2001 به استون مارتین در ساخت این خودرو کمک نمود. در آن سال‌ها استون مارتین بالاخره به یک طراحی تازه و البته نوپا برای محصولاتش رسیدهِ بود. به خاطر اینکه این طراحی هنوز نابالغ بود و نیاز به بهبودهایی داشت استون مارتین از زاگاتو درخواست کرد که درزمینهٔ طراحی این خودرو به او کمک کند. نتیجه این همکاری با مدل پرچم‌دار DB7 به دنیا نشان داده شد. با معرفی این مدل اوضاع برای استون مارتین به‌کلی تغییر کرد. کمی بعد از طراحی این خودرو موج نقدهای مثبت از این خودرو به راه افتاد. اکثر این نقد ها یک ویژگی مشترک داشتند. تمام نقد ها از طراحی این خودرو استقبال کرده بودند. به نظر می‌رسید که بالاخره استون مارتین از بحران طراحی نجات پیداکرده بود که به‌طور حتم این موضوع را مدیون همکار خود یعنی زاگاتو بود. از این مدل فوق‌العاده تنها 99 نمونه ساخته شد که همه این مدل ها قبل از سال 2002 به فروش رفتند.

 

Aston Martin DB4 GT Zagato

 

اما آخرین خودرو این لیست هم با کمک زاگاتو ساخته‌شده است. در سال 1960 بود که استون مارتین این خودرو را به‌صورت مخفیانه ساخت و سپس 19 عدد از آن ها را سوار بر کشتی کرد و به ایتالیا فرستاد تا در کارخانه زاگاتو کار برروی بدنه این خودرو آغاز بشود. این خودرو از آن خودروهایی بود که استون مارتین برای ساختش مرارت بسیار زیادی متحمل شد. این خودرو در سال 1960 تحویل زاگاتو شد ولی کار زاگاتو برای تحویل یک مدل بی‌عیب و نقص به مدت 2 سال به طول کشید. اما در پایان و در هنگام عرضه این خودرو معلوم شد که صبر کردن برای این خودرو کار بسیار ارزشمندی بوده است. این خودرو یکی از بهترین خودروهای سال 1962 لقب گرفت. اولین نمونه این خودرو هم‌اکنون در موزه استون مارتین موجود است.

استون مارتین از آن برندهایی است که میلیون‌ها طرفدار سرگشته و دو آتیشه در جهان دارد. خودروهای این برند نشانه کامل اصالت هستند. در پایان این را باید اضافه کنم که تعداد مدل‌های بی‌نظیر تولیدشده توسط استون مارتین محدود به همین چند مدل نبوده اما معیار ما برای انتخاب این خودروها میزان محبوبیتشان بوده است.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها