کد خبر : 38524

آینده شارژ بی سیم خودروهای برقی

آینده شارژ بی سیم خودروهای برقی

انجمن مهندسان خودروی آمریکا که به آن SAE هم می گویند سرانجام موفق شده اند یک استاندارد شارژ بی سیمی خودرو را نهایی کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، هر چند دسته بندی برخی از خودروهای برقی، «قابل شارژ با پریز برق»  یا plug-in است؛ اما آینده درخشان تری در انتظار خودروهای برقی است که بدون نیاز به کابل و اتصال به پریز و بدون سیم شارژ می شوند.

مخصوصاً در هوای آزاد، در روزهای بارانی و برفی، در شرایط خیس حتی از لحاظ ایمنی هم شرایط شارژ خودروهای برقی دشوار است. چون هنوز هم استانداردها و اتصالات کابل خودروهای برقی در سرتاسر دنیا یکپارچه نشده، گاهی ممکن است به یک ایستگاه شارژ برق برسید اما کابل ها و پریزهای آنها با خودروی شما همخوانی نداشته باشد.

حتی یکی از دلایلی که ایستگاه ها و جایگاه های شارژ خودرو گسترش پیدا نمی کنند همین است، چون ممکن است سرمایه گذاران هزینه کنند اما به زودی استانداردها در این زمینه تغییر کند و بازگشت سرمایه برای آنان غیر ممکن شود. در ایالات متحده 170 هزار جایگاه بنزین وجود دارد که همه خودروها می توانند از نازل آن برای سوخت گیری استفاده کنند.

انجمن مهندسان خودروی آمریکا که به آن SAE هم می گویند سرانجام موفق شده اند یک استاندارد شارژ بی سیمی خودرو را نهایی کنند. با این کار اطمینان خاطر در سرمایه گذاران، صاحبان خودرو و خودروسازان ایجاد خواهد شد. این روش حتی صاحبان خودرو را از احداث جایگاه شارژ خودرو در گاراژ یا پارکینگ منازل هم بی نیاز خواهد کرد. در کل هم هزینه های گذار به دوران خودروهای برقی را کاهش خواهد داد. نکته قابل توجه این است که اگر مسافرت ها را در نظر نگیریم، مردم آمریکا به طور متوسط روزانه 10 تا 20 کیلومتر می پیمایند، اما هنگام خرید همیشه این دغدغه برای آنها باقی مانده است که آیا در راه می مانند یا نه.

استاندارد شارژ بدون سیم یا کابل خودروها موسوم به J2954 امسال تجاری می شود. ب ام و نمونه ی 530e با تکنولوژی شارژ بی سیمی WiTricity را ارائه کرده است. هیوندایی در حال تست فناوری پارک اتوماتیک خود است که این استاندارد را لحاظ خواهد کرد. هوندا، جنرال موتورز و نیسان هم در حال ایجاد شراکت و استفاده از نوآور WiTricity هستند. در حال حاضر کسب و کار شارژ بی سیمی خودرو 16 میلیون دلاری است که تا سال 2027 به یک بیزینس 234 میلیون دلاری تبدیل خواهد شد. شارژرهای بی سیمی خودرو اول در منازل باب می شوند و ابتدا در اروپا فراگیر خواهند شد.

یاد و خاطره بی سیمی شد تلفن های همراه نشان می دهد که مسیر برای بی سیمی شدن شارژ خودروها خیلی هم هموار نیست. باید مسائل مختلفی در این زمینه حل و فصل شوند. از جمله هزینه جواز استفاده از این ثبت اختراع یکی از این موانع است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که شارژ بی سیمی خودرو یک شبه فراگیر شود. حتی پیش بینی می شود که خودروسازان مجبورند خودروها را به هر دو فناوری مجهز کنند، چون تا فراگیرشدن زیرساختها، نمی توان به سیمی یا بی سیمی بودن شارژر اکتفا کرد، مخصوصاً که ماندن در راه اصلا تجربه جالبی نیست.

نکته عجیب تر این ماجرا این است که بزرگترین و پیشروترین خودروساز برقی جهان، تسلا، هیچ وقعی به این ماجرا نگذاشته و فعلا روی باتری های بزرگ خودرو با سوپرشارژرها به کار ادامه می دهد. موضوع این است که بی سیمی شدن شارژ خودرو هم مشتریان را راضی تر می کند و هم ایمنی را بالا می برد بنابراین تسلا نمی تواند به سادگی از کنار آن بگذرد و به آن توجهی نداشته باشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها