کد خبر : 31011

طبقه بندی معلمان در 5 رتبه / فرمول اولیه افزایش حقوق رتبه ها

طبقه بندی معلمان در 5 رتبه  / فرمول اولیه افزایش حقوق رتبه ها

پیش از این احمد عابدینی؛ معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش درباره رتبه‌بندی معلمان گفته بود:‌ در تعیین شاخص‌ها، 400 ملاک اولیه در نظر بوده از این تعداد و با توجه به غربالگری شاخص‌‌ها، در نهایت 12 ملاک اصلی برای رتبه‌‌بندی معلمان در نظر گرفته شد و تأکید بر این بود که صلاحیت‌های کسب‌شدنی را در دستور قرار دهیم. شاخص‌ها طوری در نظر گرفته ‌شده‌ که افراد امکان دستیابی به آن را داشته باشند نه اینکه مثلا ویژگی‌های شخصیتی آنها را معیار قرار دهیم.

به گزارش تسنیم، مبنای رتبه‌بندی معلمان بر دو اصل اساسی؛ شامل صلاحیت‌های کسب ‌شده و عملکرد افراد است‌ و سعی شده ملاک‌های عینی را مد نظر قرار دهیم؛ یعنی امتیازدهی بر اساس مستندات باشد. علاوه بر شاخص‌های در نظر گرفته ‌شده، آزمون سراسری برای سنجش صلاحیت‌‌های علمی و حرفه‌ای نیز در نظر گرفته‌ شده است.

معلمان در 5 رتبه طبقه‌بندی می‌شوند

به گفته عابدینی در طرح جدید رتبه‌بندی معلمان، افراد در  5 رتبه طبقه‌بندی می‌شوند و ترفیع از یک رتبه به رتبه بالاتر فقط در بازه زمانی پنج ساله میسر است؛ رتبه 5 با نام معلم پایه، رتبه 4 معلم مربی، رتبه 3 معلم حرفه‌ای، رتبه 2 معلم سرآمد و رتبه یک، معلم راهبر است؛ معلمان پس از دستیابی به هر رتبه، ضریبی برای افزایش حقوق کسب می‌کنند که برای این هدف دو مدل پیشنهاد داده‌‌ایم؛ مدل اول با تأثیر ضریب افزایش حقوق در اعدادی مشخص برای هر رتبه و دیگری اعمال ضرایب نیم تا 3 درصدی در حق شغل و شاغل برای هر رتبه است. افزایش حقوق با توجه به پیشنهادهای در نظر گرفته ‌شده مبالغ قابل قبولی است و به افزایش انگیزه معلمان کمک می‌کند.

به گزارش تسنیم، حال باید دید آئین‌نامه‌ رتبه‌بندی معلمان که از دولت بیرون می‌آید تا چه اندازه با طرحی که پیش از این معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش از آن یاد کرده بود، همخوانی دارد و اساساً اینکه آیا سرانجام پس از کش‌وقوس فراوان رتبه‌بندی معلمان با عناوینی همچون معلم پایه، معلم مربی، معلم حرفه‌ای، معلم سرآمد و معلم راهبر، رنگ اجرا به خود خواهد گرفت؟

می‌توان گفت بیشترین زمان انتظار معلمان برای اجرای یک طرح به نام "رتبه‌بندی" ثبت شده،  طرحی که 6 سال می‌شود با وعده اجرا و اخبار مختلف، معلمان را به خود سرگرم کرده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها