کد خبر : 9813

حرفه ای ها این وسایل را درون خودرو دارند

حرفه ای ها این وسایل را درون خودرو دارند

بهتر است که همیشه خودرویتان را منظم و مرتب نگه دارید. اگر خودرویتان خراب شد، چه باید بکنید؟ اگر جایی راه خود را گم کردید چطور؟ این فهرست را نگاه کنید و به خاطر بسپارید. البته امیدواریم که هیچ وقت نیازی به هیچ یک از این‌ها پیدا نکنید.

به گزارش خودروتک، پیش از هر چیز، در نظر داشته باشید که این فهرست طولانی است؛ بسیار طولانی. ما در طول پژوهش‌هایمان دریافتیم که این موضوع ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده و بحث‌های زیادی در این مورد به راه افتاده است. پیش از خواندن این فهرست در نظر داشته باشید که: «احتمالا تمام موارد این فهرست به کار شما نمی‌آیند. بسیاری از شما اصلا فضایی برای نگهداری این وسایل را در خودرویتان ندارید. هیچ اشکالی ندارد! خودتان تصمیم بگیرید که کدام موارد مهمتر هستند.»

مثلا اگر خودروی شما یک هاچ‌بک کوچک باشد، برای حمل تمام موارد این فهرست احتمالا باید نیمی از فضای صندلی‌های عقب را نیز اختصاص دهید. اما در نظر داشته باشید که مالک یک خودروی هاچ بک معمولا در شهر تردد می‌کند و تا نزدیکترین تعمیرگاه کمتر از ۱ کیلومتر فاصله دارد. بنابراین موارد بسیاری از این فهرست، به کار چنین راننده‌ای نمی‌آید. اما اگر یک خودروی پیکاپ شاسی‌بلند دارید، احتمالا سروکارتان با طبیعت می‌افتد. از سوی دیگر فضای زیادی نیز در عقب خودرو برای حمل وسایل احتیاطی دارید.

حال که ذهنیت ما در هنگام تهیه این فهرست را به خوبی متوجه شدید، می‌توانید خطرات احتمالی را در مسیرتان ارزیابی کنید و با یک فهرست اختصاصی برای خودتان داشته باشید.

لوازم تعویض لاستیک

جک، زاپاس، آچار چرخ، لاستیک زاپاس و یک اسپری WD40 برای بازکردن پیچ‌های زنگ‌زده، تمام چیزهایی هستند که برای تعویض لاستیک نیاز دارید.

پنچری

لوازم پنچرگیری تیوبلس

اگر یک میخ در لاستیک خودرویتان فرو رفته باشد، به راحتی پس از خروج میخ می‌توانید خودتان لاستیک را پنچرگیری کنید تا به نزدیکترین شهر برسید. برای پنچرگیری تیوبلس کافیست یک قطعه لاستیکی (که خریداری کرده‌اید) را در محل پنچری فرو کنید.

کابل باتری به باتری

باتری خودرو به راحتی شما را غافلگیر می‌‌کند. شاید باور نکنید. اما ممکن است بدون هیچ علامت قبلی، وقتی از یک مهمانی بر می‌گردید، دیگر خودرویتان روشن نشود. اگر خودرویتان مجهز به گیربکس اتوماتیک باشد، روشن‌کردن با هل دادن نیز منتفی است. پس یک دست کابل باتری به باتری به همراه داشته باشید.

دفترچه خودرو

دفترچه خودرو درست در لحظه‌ای که تصورش را نمی‌کنید، ممکن است به کارتان بیاید. بگذارید همیشه در داشبورد باشد تا در مواقع ضروری، مجبور نباشید به دنبالش بگردید.

فشارسنج تایر

فشارسنج تایر هم در استفاده روزمره به کارتان می‌آید و هم در مواقع خاص می‌تواند به شما کمک کند تا باد لاستیک را تنظیم کنید. مثلا در هنگام عبور از یک جاده خاکی طولانی، بد نیست باد ۴ چرخ را کمی کم کنید. این کاهش باید در هر ۴ چرخ برابر باشد و فشارسنج به شما کمک می‌کند تا کارتان را به دقت انجام دهید.

نوار چسب پهن

نوارچسب پهن در بسیاری از موارد کارگشا خواهد بود. از تعمیر موقت و سرپایی یک برف‌پاک‌کن شکسته گرفته تا کمک‌های اولیه… نوار چسب یکی از مهمترین چیزهایی است که باید در خودرویتان داشته باشید.

ظرف چهارلیتری بنزین

دقت کنید که نباید چهارلیتری پر را در خودرویتان نگه دارید. بسیار خطرناک است. یک چهارلیتری خالی همراهتان داشته باشید تا در مواقع لزوم بتوانید بنزین را در فواصل کوتاه جابجا کنید.

مایع شیشه‌شوی

در رفت و آمد در تهران، بسیار بعید است که مایع شیشه‌شوی خودروی شما یخ بزند. اما اگر دست بر قضا در زمستان مسیرتان به جاده فیروزکوه خورد، احتمال بالایی وجود دارد که در هنگام شب، همزمان با بارندگی پراکنده، آب در لوله‌های برف‌پاک‌کن یخ بزند. بهتر است برای این مواقع مایع شیشه‌شوی مخصوص (ضدیخ) همراه داشته باشید.

کپسول آتش‌نشانی

این مورد اصلا «اختیاری» نیست. مهم نیست چه خودرویی سوار می‌شوید. اگر زبانمان لال خودروی شما یا یک رهگذر دچار آتشسوزی شد، با یک کپسول ارزان‌قیمت می‌توانید خسارت چند ده میلیون‌تومانی را به خسارتی کوچک تبدیل کنید. کپسول‌های کوچک مخصوص حمل در خودرو در بازار موجود هستند.

جعبه کمک‌های اولیه

کمک های اولیه

به پیک‌نیک رفته‌اید و دست یکی از دوستانتان با اجاق ذغالی می‌سوزد. در کنار یک پارک در حال رانندگی هستید و یک کودک اسکیت‌سوار جلوی چشم شما زمین می‌خورد و مجروح می‌شود. وجود کیت کمک‌های اولیه کمک می‌کند تا خیلی سریع بتوانید زخم‌های این کودک را شستشو دهید و از عفونت‌های بعدی جلوگیری کنید. قرار نیست حتما یک تصادف ناگوار رخ دهد تا جعبه کمک‌های اولیه به کار بیاید.

چراغ قوه

تا به حال در تاریکی شب مجبور به تعویض لاستیک شده‌اید؟ در این مواقع یک چراغ قوه به کار می‌آید. خصوصا که وقتی مجبور باشید دستتان را کثیف کنید، دیگر دلتان نمی‌آید از چراغ قوه گوشی هوشمند گران‌قیمتتان استفاده کنید. پس بهتر است یک چراغ قوه همراهتان باشد.

 

جعبه ابزار کوچک

یک جعبه ابزار کوچک همیشه در خودرویتان نگه دارید. بسیاری از خرابی‌های جزئی را خودتان به کمک یک آچار و پیچ‌گوشتی می‌توانید برطرف کنید. خیلی وقت‌ها برای کارهایی به جز تعمیر خودرو هم جعبه ابزار به کار می‌آید.

غذای خشک

اگر به منطقه ناشناخته‌ای سفر می‌کنید، حتما کمی غذای خشک و فاسدنشدنی، مثل کنسرو و بیسکوییت در ماشین نگه دارید. طبیعتاً در مسیرهای عادی و پر رفت و آمد، نیازی به این مورد نخواهید داشت.

بطری آب

چند بطری آب همیشه در ماشین نگه دارید. از پر کردن اضطراری آب رادیاتور و شیشه‌شوی گرفته تا شستشوی دست، همیشه بطری آب در ماشین به کار می‌آید.

مثلث خطر

مثلث خطر

اگر خدای نکرده شب در آزادراه چرخ سمت راننده خودرویتان پنچر شود، نصب مثلث خطر ضامن جان شما خواهد بود. این مورد هم مثل لوازم تعویض تایر و کپسول آتش‌نشانی، یک مورد الزامی است.

پتوی نجات

اگر در منطقه بسیار گرم یا بسیار سردی در حال سفر هستید، پتوی نجات در مواقع اضطراری بسیار کارآمد خواهد بود. پتوی نجات معمولا یک‌بار مصرف است و فضای زیادی اشغال نمی‌کند.

زنجیر چرخ

این مورد بسیار بستگی به مسیرهای مورد نظر شما دارد. اما اگر در فصل زمستان در جاده‌های کوهستانی شمال و غرب کشور رفت‌وآمد دارید، در بسیاری مواقع ممکن است نداشتن زنجیر چرخ حتی باعث شود که پلیس از تردد شما جلوگیری کند.

شمع قوری (warmer)

اگر در مناطق سردسیر تردد می‌کنید، این شمع‌ها می‌توانند یک منبع گرمای اضطراری باشند. در صورتی که خودروی شما در یک شب سرد در جاده خاموش شد، با روشن‌کردن شمع درون یک قوطی فلزی خالی، یک بخاری اضطراری کوچک خواهید داشت. البته فندک هم باید در خودرویتان موجود باشد.

لباس گرم

بد نیست یک دست لباس گرم اضافی همیشه در خودرو داشته باشید. فرض کنید در یک شب سرد زمستان که لباس‌های شیکتان را پوشیده‌اید، لاستیک خودرویتان پنچر می‌شود. حیف پالتویتان نیست که خاکی شود؟ یک کاپشن معمولی گرم در خودرو نگه دارید.

سایر موارد

دستمال مرطوب، ژل ضدعفونی‌کننده دست، دستمال کاغذی، چتر، قلم و کاغذ، حوله کاغذی، شارژر تلفن همراه، پول خرد، کیسه زباله و… مواردی هستند که به کارتان می‌آیند. هرچند بدون آن‌ها دچار مشکل نمی‌شوید، اما حضورشان کار شما را بسیار راحت خواهد کرد.


منبع: نیسان

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها