کد خبر : 65522

این علائم یعنی وقت تعویض تسمه تایم است

این علائم یعنی وقت تعویض تسمه تایم است

تسمه تایم قطعه‌ای لاستیکی در خودرو است که وظیفه دارد میل لنگ را به سوپاپ خودرو اتصال دهد.

به گزارش خودروتک به نقل از صدا وسیما؛ تسمه تایم قطعه‌ای لاستیکی در خودرو است که وظیفه دارد میل لنگ را به سوپاپ خودرو اتصال دهد.

برای انجام چهار عمل اصلی موتور به نام مکش، تراکم، انفجار و تخلیه گردش تسمه تایم لازم است. با گردش تسمه تایم زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها تنظیم و کنترل می‌شود.

چنانچه دندانه‌های تسمه تایم دچار صاف شدن و جابجایی شود، نمی‌تواند به خوبی باعث باز و بسته شدن سوپاپ‌ها شود و در کل عملکرد موتور مختل می‌شود.

زمان تعویض تسمه تایم و علایم خرابی

علائم خرابی و زمان تعویض تسمه تایم

تسمه تایم همانند سایر قطعات مصرفی خودرو طول عمر مفید مشخصی دارد و به مرور زمان دچار فرسودگی و استهلاک می‌شود که باید در اسرع وقت آن را تعویض کرد. زیرا در صورت تعلل در این کار آسیب‌های زیادی به موتور وارد شده و حتی در حین رانندگی هم می‌تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد. 

- شنیده شدن سر و صدای غیر عادی از داخل محفظه موتور

 چنانچه صدای غیر عادی شبیه تیک تیک از درون موتور شنیده شود می‌تواند دال بر خرابی تسمه تایم و فرارسیدن زمان تعویض آن باشد. البته در مواقعی همانند فشار پایین روغن یا کم بودن میزان آن هم می‌تواند چنین صدایی را ایجاد کند. اگر در حین رانندگی چنین صدایی را از موتور شنیدید در اسرع وقت به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

- روشن نشدن خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی و فرسودگی تسمه تایم که زمان تعویض آن را نشان می‌دهد، روشن نشدن موتور به هنگام استارت زدن است. در این حالت به چرخاندن سوییچ صدای استارتر به گوش می‌رسد، اما به دلیل فرسوده شدن تسمه تایم، قدرت به چرخش درآمدن میل لنگ و میل بادامک را ندارد و نتیجه آن روشن نشدن موتور است.

- بد عمل کردن دور موتور

چنانچه تسمه دچار فرسودگی و خوردگی دنده‌ها شده باشد یا این که حالت سفتی نداشته و شل باشد، به هنگام شتاب گرفتن خودرو، میزان دور موتور بیش از اندازه معمول خواهد شد.

- خروج دود زیاد از اگزوز

از دیگر علائمی که نشان می‌دهد زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است، خروج دود زیاد از اگزوز است. زیرا هنگامی که تسمه تایم فرسوده شده باشد و به خوبی کار نکند، موتور بیش از حد معمول تلاش می‌کند و قطعات بیشتری کار می‌کند و پیامد آن هم خروج دود زیاد از اگزوز است.

- میس فایر دادن موتور

در مواقعی که تسمه تایم دچار فرسودگی شده باشد و به خوبی کار نکند، باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و زمان بندی آن از تنظیم می‌افتد و این شرایط ممکن است باعث میس فایر دادن موتور شود. این مشکل در صورت سهل انگاری و بی توجهی به آن پیامد‌های زیانباری را به دنبال خواهد داشت.

- نشتی روغن

یکی دیگر از علائم فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم نشت روغن از کاور آن تسمه است. کاور تسمه تایم با چندین پیچ و مهره پوشانده شده و نگهداری می‌شود. اگر روغن از کاور نشت کند به مرور زمان باعث فرسودگی تسمه تایم و شل شدن آن خواهد شد. به غیر از خرابی و فرسودگی تسمه تایم، شل بودن تسمه سبب افزایش بیش از حد دمای موتور شده که نهایتا باعث جوش آوردن موتور هم خواهد شد.

زمان تعویض تسمه تایم و علایم خرابی

چند نکته که باید درباره تسمه تایم توجه کنید

-مراقب باشید تسمه تا نشود. علاوه بر این به هیچ وجه اشیا یا وسایل را روی تسمه قرار ندهید.

-چک کردن مرتب و منظم تسمه تایم ضرورت دارد و باید در فواصل زمانی مشخص تسمه تایم به درستی کنترل شود.

-سطح تسمه تایم باید عاری از هر گونه شکستگی، پریدگی لبه دندانه ها، جدا شدن لایه‌ها و ترک خوردگی باشد.

-دندانه‌ها باید ظاهری سالم داشته باشد. در صورتی که دچار ترک، پریدگی، خوردگی و باز شدن شوند باید از استفاده آن جدا خودداری کرد.

-وقتی می‌خواهید تسمه تایم را تعویض کنید، حتما قطعاتی از جمله هرزگردها، پولی و حتی اگر ممکن است واترپمپ را هم تعویض کنید. زیرا در صورتی که این قطعات خراب بوده یا ایراد داشته باشند، باعث وارد شدن آسیب به تسمه تایم خواهد شد.

زمان تعویض تسمه تایم

در فهرست زیر برخی از خودرو‌های پرکابرد نوشته شده است که زمان تقریبی تعویض تسمه تایم هم قید شده است. این زمان تقریبی به شما کمک می‌کند تا با فرا رسیدن آن نسبت به تعویض تسمه تایم اطلاع پیدا کرده و آن را انجام دهید.

-در خودروی پراید هر ۸۰ هزار کیلومتر

-در خودروی پژو ۴۰۵ هر ۶۰ هزار کیلومتر

-در خودروی پژو ۲۰۶ تیپ دو هر ۷۰ هزار کیلومتر

-در خودروی پژو ۲۰۶ تیپ پنج هر ۶۰ هزار کیلومتر

-در خودروی ریو هر ۶۵ هزار کیلومتر

-در خودروی تندر ۹۰ هر ۴۵ هزار کیلومتر

-در خودروی رانا هر ۶۰ هزار کیلومتر

-در خودروی زانتیا هر ۶۵ هزار کیلومتر

عوامل موثر بر فرسوده شدن و خراب شدن تسمه تایم

عواملی که در ادامه به آن پرداخته شده است باعث می‌شود روی عمر مفید تسمه تایم تاثیر گذاشته و تسمه زودتر معیوب و فرسوده شود. این عوامل عبارتند از:

استفاده از دور موتور بالا برای مدت زیاد (بالاتر از ۴۰۰۰ دور در دقیقه)

شتاب گرفتن ناگهانی موتور

کاهش شتاب موتور به صورت ناگهانی

استفاده نکردن از دنده مناسب متناسب با سرعت و قدرت خودرو

عبور از سرعت گیر‌ها با سرعت بسیار زیاد

معیوب شدن هرزگرد یا گیرپاژ تسمه سبب جابجایی و حتی پارگی تسمه می‌شود.

شل یا سفت بودن بیش از حد تسمه

نشت روغن از کاسه نمد میل لنگ که باعث چرب شدن تسمه می‌شود.

کار نکردن خودرو و حالت ایستایی آن برای مدت زمان طولانی

گذشت زمان تعویض و نصب تسمه بیش از سه سال

استفاده از تسمه بی کیفیت و غیر استاندارد

خوب کار نکردن و عملکرد نامناسب قطعات مرتبط با تسمه تایم

همراستا نبودن پولی‌های متصل به تسمه

نصب نکردن درست تسمه تایم بر طبق دستورالعمل خودرو

تعویض نکردن هرزگرد و تسمه سفت کن در موقع تعویض تسمه تایم

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها