کد خبر : 61115

روش های تشخیص تسمه خراب خودرو

روش های تشخیص تسمه خراب خودرو

اجزای داخلی در تسمه ممکن است خراب و باعث ایجاد تنش در کمربندی آن و سایر اجزای لوازم جانبی شوند.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  بخشی از انرژی موجود در موتور اتومبیل برای راه اندازی قطعات دیگر مانند پمپ آب، دینام و … به کار می‌رود، برای انتقال انرژی از موتور به این بخش‌ها از تسمه استفاده می شود. تسمه به دور قرقره‌هایی قرار گرفته و با چرخش قرقره‌ای که در بخش موتور متصل است، قرقر‌ه‌های سایر نقاط که به انرژی نیاز دارند را به حرکت در می‌آورد.

در صورتی که تسمه دینام با مشکلی روبه‌رو شود باید اقدام به تعویض آن کنید تا عملکرد اتومبیل به خصوص باتری دچار اختلال نشود. در برخی از اتومبیل‌ها دو تسمه و در برخی دیگر یک تسمه وجود دارد که بهتر است طی یک دوره زمانی و قبل از پاره شده تعویض شوند.

اجزای داخلی در تسمه ممکن است خراب شوند و باعث ایجاد تنش در کمربندی آن و سایر اجزای لوازم جانبی شوند. در این گزارش به چگونگی تشخیص تسمه خراب اشاره شده است.

صدای جیر جیر تسمه: این شرایط می‌تواند به دلیل خرابی بلبرینگ در یک قرقره یا در اثر کشش ضعیف فنر در کشش باشد. برای بررسی شرایط تحمل، قرقره‌ها را بچرخانید. صدای جیر جیر تسمه نشان دهنده تنش ناکافی روی تسمه است. در نتیجه، قبل از تعویض کشش اطمینان حاصل کنید که از تسمه صحیح استفاده شده است.

شکست پایه به دلیل خرابی بوش طبق : پایه روی بوش طبق در داخل محفظه کشش چرخانده می‌شود. این بوش می‌تواند به دلیل افزایش سن یا لرزش ساییده شود. لرزش نشان می‌دهد که بوش از کار افتاده است و به این ترتیب قرقره پایه کشش از تراز با تسمه خارج می‌شود و در نتیجه باعث پارگی تسمه می‌شود.

حرکت بیش از حد پایه به دلیل فرسودگی دمپر: دمپر عملکرد فنر کشش را به همان روشی تعدیل می‌کند که کمک فنر باعث می‌شود سیستم تعلیق خودرو از بین برود. با سایش دمپر، پایه تسمه می‌تواند از کمربند دور شود و باعث لغزش بیش از حد آن  شود. این به نوبه خود گرمای بیش از حد را به کمربند القا می‌کند، که منجر به خرابی زودرس تسمه می‌شود.

توجه به این نکته مهم است که هرگونه جهش غیر عادی پایه در حالت کار عادی نشان می‌دهد که تسمه قبلاً خراب شده است و باید جایگزین شود.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد بخش‌های مختلفی انرژی خود را از موتور می‌گیرند و تسمه یک رابط برای انتقال این نیرو است. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها پمپ آب است که با پاره شدن تسمه دیگر کار نخواهد کرد و عمل خنک کنندگی اتومبیل رخ نخواهد داد. چنین اتفاقی یکی از مهم‌ترین خطرات پاره شدن تسمه است که برای مقابله با آن باید خیلی زود اتومبیل را خاموش کنید تا از آسیب دیدن موتور جلوگیری کنید.

تسمه دینام یکی از بخش‌های مهم در تأمین برق اتومبیل است که با ایجاد یک رابطه می‌تواند تداوم وجود انرژی الکتریکی در اتومبیل را به دنبال داشته باشد. اما همان‌طور که وجود آن اهیمت دارد، نبودن آن هم بسیار مهم بوده و می‌تواند تبعات بدی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل بهتر است هر از گاهی آن را بررسی کنید تا مشکلی نباشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها