کد خبر : 47692

کارهای حیاتی بعد از ترکیدن لاستیک

کارهای حیاتی بعد از ترکیدن لاستیک

ترکیدن لاستیک خودرو، یکی از پرخطر ترین و ناخوشایندترین اتفاقاتی است که به علل متعددی امکان رخ دادن دارد. لاستیک های خودرو پس از مدتی کهنه و قدیمی و حتی گاهی نخ نما می شوند. دانستن اینکه در چنین مواقع حساسی باید چطور عمل کرد، بسیار تعیین کننده است و حتی در وضعیت خطرناک میتواند جان شما را هم نجات دهد.

به گزارش خودروتک ،  به طور کلی چرخ ها و لاستیک های خودرو یکی از استراتژیک ترین و مهم ترین اجزای تشکیل دهنده یک وسیله نقلیه محسوب میشوند و بروز حادثه ای برای این قسمت، قطعاً ایمنی خودرو و وضعیت حرکت آن را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

نداشتن اطلاعات کافی در مورد اقدامات بعد از ترکیدن لاستیک و پنچری میتواند حادثه خلق کند. بسیار اتفاق افتاده است که یک راننده به علت بی اطلاعی در این شرایط اقدامی اشتباه انجام داده و خسارات جبران ناپذیری را به جان خریده است.

مهم ترین مسئله در ترکیدن لاستیک خودرو فرسوده بودن، و یا عدم کیفیت لاستیک خودرو است. 

 

دلایل ترکیدن لاستیک ها

دلایل مختلفی سبب ترکیدن لاستیک ها می شوند. گاهی وقت ها کیفیت نامناسب آسفالت یا عبور خودرو از روی چاله های سطح جاده سبب وارد آوردن فشار شدیدی به لاستیک ها می شود. همینطور کم شدن ارتفاع آج لاستیک ها و کم باد بودن تایرها سبب تقلیل عمر لاستیک می شود. عادات نادرست رانندگی مانند شروع به حرکت های سریع (تیک آف) هم سلامت لاستیک ها را به خطر می اندازند. همه ی این عوامل سبب افزایش احتمال ترکیدن لاستیک ها در زمان رانندگی می شوند. 

 

موقع ترکیدن لاستیک چه باید کرد؟

دانستن اقدامات ضروری در موقع ترکیدن لاستیک خودرو  میتواند، از بروز خسارات جانی و مالی جلوگیری کند. بدین ترتیب، در زمان ترکیدن لاستیک خودروی خود، اقدامات زیر را انجام دهید:

۱. به هنگام ترکیدن لاستیک یا همان تایر خودرو نخستین کاری که بعد از حفظ آرامش از راننده برمی آید، محکم نگه داشتن فرمان با دو دست، تمرکز به روی مسیر مقابل و عدم چرخش فرمان به طرفین است.

 

لاستیک خودرو,موقع ترکیدن لاستیک چه باید کرد,علت ترکیدن لاستیک خودرومحکم نگه داشتن فرمان با دو دست در موقع ترکیدن لاستیک

 

۲. موقع ترکیدن لاستیک، به شدت و یک دفعه روی ترمز نکوبید. ترمز شدید بدترین کاری است که در این وضعیت میتوانید انجام بدهید زیرا تعادل خودرو را بیشتر به هم می زند و آنرا غیر قابل کنترل می کند. اگر لاستیک جلویی شما آسیب دیده باشد، ترمز ناگهانی منجر به فزونی میزان وزن و حرکت خودرو روی چرخ های جلویی می شود و بدتر این که امکان دارد لبه چرخ را به طور کامل لخت کند. در صورتیکه لبه چرخ خودرو لخت شود، ممکن است خودرو به جهت لاستیک پنچر شده منحرف شود یا لبه چرخ در آسفالت فرو رود که این امر سبب چپ شدن اتومبیل می شود.

 

ترکیدن لاستیک,ترکیدن لاستیک اتومبیل,موقع ترکیدن لاستیک چه باید کردموقع ترکیدن لاستیک، به شدت و یک دفعه روی ترمز نکوبید

 

۳. چنانچه راننده حس کرد خودرو در حال منحرف شدن است، باید به آرامی به پدال گاز ضربه بزند چون با این کار میتواند سرعت خودرو را حفظ کند و هم به آرامی سرعت را تقلیل دهد.

 

۱۰ نکته‌ی مهم برای خرید لاستیک

 

موقع ترکیدن لاستیک چه باید کرد,ترکیدن لاستیک,لاستیک خودروموقع ترکیدن لاستیک باید به آرامی به پدال گاز ضربه بزنید

 

۴. ماندن خودروی شما در مسیر، وابسته به چهار نقطه اتصال لاستیک ها با سطح جاده است، زمانی که یکی از لاستیک ها را از دست می دهید، نه تنها ۲۵ درصد ارتباط خودرو با سطح خیابان را از دست داده اید بلکه شیوه هدایت و راندن خودرو هم به کلی تغییر می کند.

 

ترکیدن لاستیک خودرو,موقع ترکیدن لاستیک چه باید کرد,علت ترکیدن لاستیک خودروروش راندن خودرو در موقع ترکیدن لاستیک

 

۵. بیش ترین سعی تان را بکنید تا اتومبیل را در مسیر مستقیم نگه دارید. پیچیدن با یک تایر ترکیده تعادل اتومبیل را شدیداً به هم خواهد زد. در‌حالتی که خودرو شما به یک طرف کشیده می شود، باید فرمان را در جهت عکس آن بچرخانید تا ماشین در مسیر مستقیم بماند. این کار جنبه ای حیاتی دارد، زیرا در غیر اینصورت امکان دارد به گاردریل ها بکوبید یا حتی از آن هم بدتر، به لاین مخالف منحرف بشوید.

 

ترکیدن لاستیک اتومبیل,ترکیدن لاستیک خودرو,موقع ترکیدن لاستیک چه باید کردپیچیدن با یک تایر ترکیده تعادل اتومبیل را شدیداً به هم خواهد زد

 

۶. در‌صورتی‌که لاستیک های عقبی خودرو پنچر شده باشد ترمز غیرمنتظره حرکت رو به جلوی خودرو را سخت خواهد کرد، در این حالت راندن اتومبیل بسیار سخت است و به احتمال زیاد خودرو منحرف خواهد شد.

 

موقع ترکیدن لاستیک چه باید کرد,علت ترکیدن لاستیک خودرو,ترکیدن لاستیکترکیدن لاستیک های عقبی خودرو

 

۷. در آخر این که زمانی که اتومبیل را در نقطه امنی متوقف کردید ترمز دستی را بکشید و چراغ هشداردهنده را روشن بگذارید.

 

ترکیدن لاستیک خودرو,لاستیک خودرو,موقع ترکیدن لاستیک چه باید کردپس از ترکیدن لاستیک، اتومبیل را در نقطه امنی متوقف کنید و ترمز دستی را بکشید 

 

علائم هشدار جهت تعویض لاستیک های خودرو

- حرکت کردن با تایر کم باد یکی از عوامل اصلی ترکیدن لاستیک خودرو است. بعضی مطالعات نشان میدهند کم باد بودن تایر عامل ۷۵% از ترکیدگی ها است. تایرهای کم باد بیش از حد خم میشوند و به ترتیب دمایشان بالا می رود. قبل از اینکه راهی جاده بشوید، حتماً فشار باد تمامی تایرها (حتی تایر زاپاس) را چک کنید. به یاد داشته باشید همیشه باد تایرها را زمانی چک کنید که تایرها سرد هستند (یعنی بیش از ۵ کیلومتر با آن رانندگی نکرده باشید). 

 

- در صورتیکه حین رانندگی حس کردید که خودرو یا لاستیک های خودرو می لرزند، امکان دارد لاستیک اتومبیل پنچر شده باشد.

 

- چنانچه عمر لاستیک بیش از پنج سال است یا بیش از ۴۰,۰۰۰ کیلومتر کار کرده اند، باید به فکر تعویض کردن آنها باشید. هرچه لاستیک ها کهنه تر و فرسوده تر باشند، احتمال ترکیدن آنها بالاتر می رود.

 

- همیشه باید سالم ترین لاستیک ها را در چرخ جلو استفاده کرد تا امکان ترکیدن تقلیل یابد زیرا ترکیدن لاستیک های جلو خطرناک تر از ترکیدن لاستیک های عقب است و در سرعت های بالا احتمال چپ شدن خودرو چند برابر می شود.

 

- وجود خطوط لاستیکی عمود بر جهت عاج های لاستیک، به شما نشان می دهد که چه زمانی باید لاستیک های خودروی خود را عوض کنید. لاستیک های نو دارای مزیتی هستند که لاستیک های کهنه فاقد آن هستند که آن وجود خطوط نمایشگر استهلاک عاج های لاستیک است. این خط ها هنگامی که لاستیک نو است، نامرئی و غیر قابل تشخیص هستند، ولی زمانی که لاستیک کهنه می شود، کم کم و به مرور زمان روی لاستیک نمایان می گردند. اگر بیش از یک یا دو خط از این خطوط بر روی لاستیک قابل تشخیص باشند، به این معنی است که عاج لاستیک بیش از حد خورده شده است.

 

- فشار هوای نامناسب در لاستیک عامل خیلی از ترکیدگی های ناگهانی است که خطر تصادفات ناراحت کننده را تا حد زیادی بالا می برد. معمولا پس از رانندگی طولانی مدت و بخاطر گرم شدن لاستیک، فشار باد زیاد میشود، در صورتیکه در این حالت فشار باد لاستیک از حد توصیه شده بیشتر شد نیابد آنرا کم کرد، باید بعد از خنک شدن لاستیک، مجدداً فشار باد را کنترل کرد.

 

ترکیدن لاستیک,موقع ترکیدن لاستیک چه باید کرد,ترکیدن لاستیک خودروفشار هوای نامناسب در لاستیک عامل خیلی از ترکیدگی های ناگهانی است

 

- بعضی خودروها به سیستمی مجهزند که به اختصار TPMS نوشته می شود. این سیستم امنیتی در واقع بطور خودکار به وسیله سنسورهای متصل به تایر، میزان فشار آن ها را چک می کنند. در شرایطی که ماشین شما به این تکنولوژی مجهز است، حتماً به چراغ هشدار آن توجه کنید. در صورتی که در حال حرکت این چراغ روشن شد سریعا خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه خودرو منتقل کنید تا به سرعت مشکل برطرف شود.

منبع: سرپوش

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها