کد خبر : 43365

4 روش ساده برای رانندگی با سرعت بالا

4 روش ساده برای رانندگی با سرعت بالا

اگر شما هم رانندگی با سرعت زیاد اما مجاز و مطمئن را معمولا تجربه می‌کنید، ممکن است این 4 اشتباه را ناخواسته مرتکب شده باشید.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، رانندگی می‌تواند و لازم است که گاهی با سرعت بیشتر انجام شود. اگر سرعت مجاز اتوبان یا بزرگراهی را 110 کیلومتر در ساعت فرض کنیم و سرعت مطمئنه نیز کمتر از این عدد نباشد، (با توجه به آب‌وهوا، دید روبرو و شرایط جاده) ممکن است که لازم باشد شما نیز با همین سرعت رانندگی کنید.

هرچند رانندگی در سرعت‌های بالاتر از 70 کیلومتر می‌تواند برای کسانی که تازه گواهینامه گرفته‌اند قدری سخت و دلهره‌آور باشد، اما حتی رانندگانی که گمان می‌کنند باتجربه هستند نیز بسیاری اوقات حین رانندگی با سرعت زیاد اشتباهات خطرناکی می‌کنند که خودشان هم متوجه آن‌ها نیستند.

در این نوشته به بررسی راه‌حل 4 اشتباه رایج بین رانندگان در سرعت‌های بالا می‌پردازیم.

فرمان را با دودست بگیرید

ممکن است به‌صورت روزمره، رفته‌رفته عادت‌های خاصی در نحوه گرفتن فرمان پیدا کنید که احتمالاً هیچ‌کدامشان امنیت کافی را ندارند. مسئله مهم این است که با برداشتن حتی یکدست خود از روی فرمان، ارتباط شما به‌عنوان راننده با سیستم کنترل خودرو به نصف کاهش می‌یابد و مسلماً شما نمی‌خواهید به‌هیچ‌وجه از ارتباط خودتان با کنترلرهای خودرو بکاهید. به همین دلیل سعی کنید همواره و خصوصاً در سرعت زیاد، فرمان را به شکل 3 و 9 بگیرید و حتی هنگام پیچ‌ها هم ‌دست‌های خودتان را جدا نکنید. این کار ممکن است در ابتدا عجیب به نظر بیاید اما بد نیست بدانید رانندگان حرفه‌ای هم همین‌گونه خودرو را خصوصاً هنگام دور زدن کنترل می‌کنند.

 

صدای موسیقی را خیلی بلند نکنید

بسیاری از رانندگان به صدای بلند موسیقی در اتومبیل خود عادت کرده‌اند و برایشان آزاردهنده نیست. گذشته از این‌که با خودخواهی باعث آلودگی صوتی و رنجش دیگران می‌شوند، موسیقی با صدای بلند تمرکز راننده را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد، برخی محققین حتی تأثیر موسیقی با صدای بلند را در کاهش دقت همانند رانندگی در حالت خواب‌آلودگی می‌دانند. بر اساس پژوهشی که دانشگاه مموریال کانادا دراین‌باره انجام داد مشخص شد رابطه مستقیمی بین افزایش زمان واکنش راننده با افزایش صدای موسیقی در اتومبیل وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر، هرچه صدای موزیک بیشتر باشد، راننده دیرتر قادر است که به حوادث واکنش نشان دهد. علاوه بر کاهش تمرکز، موسیقی با صدای بلند، شمارا از شنیدن صدای موتور، جاده، تایرها و حتی ترافیک اطرافتان هم محروم می‌سازد که خود به مشکلات متعددی منجر می‌شود.

 

 صندلی خودرو را به درستی تنظیم کنید

شاید دیده باشید که برخی راننده‌ها صندلی خودروی خود را بسیار دور از فرمان تنظیم می‌کنند و یا زاویه پشتی خود را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. هرچند که این امر برای رانندگان حرفه‌ای در پیست‌های مسابقه‌ای باعث نزدیکی مرکز ثقل بدن به جاده شده و در کنترل بهتر خودرو مؤثر است اما در رانندگی‌های شهری و بین‌شهری بسیار خطرناک است. صندلی خودروی شما باید به‌قدری از فرمان دور باشد که اگر ترمز را تا آخر فشار دهید بازهم پایتان قدری خم باشد و  زمانی که دست‌هایتان تا بالای فرمان رسیده باشد، دستتان کمی از آرنج خم باشد. پس اگر دست‌ها یا پایتان در این حالت‌ها صاف و کشیده باشد یعنی فاصله شما بیش‌ازحد استاندارد و ایمن است.

 

توجه به جلو توجه به جلو و بازهم توجه به جلو

هرچند شاید واضح به نظر برسد اما بسیاری از رانندگان این موضوع را رعایت نمی‌کنند به‌طوری‌که عدم توجه به جلو به‌تنهایی سهم 35 درصدی در تصادفات کشورمان دارد. آنچه مهم‌تر است این است که شما باید عادت کنید که مسافت‌های جلوتر از خودتان را پیش از رسیدن به آن آگاهانه ببیند و شرایط چند صد متر جلوتر را پیش‌بینی کنید این امر خصوصاً در سرعت‌های بالا و جاده‌ها بیشتر اهمیت می‌یابد و مشخص است که استفاده از تلفن همراه خصوصاً ارسال پیام چقدر می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

 

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها