کد خبر : 43931

5 اشتباه در رانندگی با خودروهای دو کلاچه

5 اشتباه در رانندگی با خودروهای دو کلاچه

خودروهای دو کلاچه این روزها در کشورمان دیده می‌شوند، گیربکس‌هایی که حساسیت‌های خاص خود رادارند و بهتر است تا با آن‌ها آشنا شوید تا از هزینه‌های ناخواسته جلوگیری کنید.

به گزارش خودروتک به نقل از جی اس ام ، در ادامه سری نوشته‌های مربوط به نحوه صحیح رانندگی به سراغ خودروهایی رفتیم که با گیربکس دو کلاچه تولید می‌شوند. هرچند که در کشور ما تعداد این نوع خودروها هنوز چندان زیاد نیست اما رفته‌رفته در دهه اخیر چند مدل از این نوع خودروها را در بازار کشورمان مشاهده کرده‌ایم.

همان‌طور که در نوشته  نحوه کارکرد گیربکس‌های دو کلاچه اشاره کردیم این خودروها از دو گیربکس مجزا تشکیل می‌شوند که هرکدام کلاچ مختص به خود را دارد. عملکرد گیربکس دوم درواقع به این صورت است که با توجه به شرایط جاده، سرعت خودرو و جایگاه قرارگیری پدال گاز و ترمز، کامپیوتر، دنده بعدی که احتمال زیاد راننده به آن نیاز دارد را پیش‌بینی می‌کند و آن را آماده نگه می‌دارد تا در فرصتی ایدئال آن را به چرخه حرکتی منتقل کند.

ازآنجایی‌که این گیربکس که حساسیت‌های خاص خود را دارد نحوه نگهداری و تعامل با آن بسیار مهم است پس اگر شما نیز خودرویی با گیربکس دو کلاچه سوار می‌شوید بد نیست که  با ما در این نوشته همراه باشید تا با 5 روش نگهداری بهتر از گیربکس‌هایتان آشنا شوید.

با توقف خودرو نیازی به‌قرار دادن آن در حالت خلاص نیست

هرچند این حرکت برای خودروهای با دنده دستی بسیار اهمیت دارد و از استهلاک بی‌رویه کلاچ جلوگیری می‌کند اما برای خودروهای با گیربکس دوکلاچه واقعاً نیازی به این کار نیست. چراکه مهندسین خودروها قبلاً این موضوع را پیش‌بینی کرده‌اند. به این صورت که هر زمان که خودرو  سرعتش از حد به خصوصی کمتر می‌شود کامپیوترهای گیربکس با غیرفعال کردن کلاچ‌ها آن‌ها را آزادکرده و از ورود فشار به آن‌ها جلو جلوگیری می‌کند

در سربالایی‌ها پای خود را از روی ترمز برندارید.

 اگر خودرو شما گیربکس اتوماتیک ساده داشته باشد با برداشتن پایتان از روی پدال ترمز در سربالایی‌ها خودرو به‌وسیله گشتاور بسیار کمی که موتور تولید می‌کند در جای خود ثابت می‌ماند اما خودروهای با گیربکس دوکلاچه  اگر پای خود را از روی پدال ترمز بردارید خودرو باید به‌وسیله سیستم کلاچ ثابت بایستد این حرکت  که می‌تواند فشار بسیاری به کلاچ وارد آورد، به حد قابل‌توجهی از طول عمر آن می‌کاهد. پس  بهتر است برای ایستادن در سربالایی‌ها از ترمز خودرو استفاده کنید تا کلاچ خودرو درگیر نباشد و فشاری به آن وارد نشود این موضوع خصوصاً اگر کلاچ خودروی شما از نوع خشک باشد به دلیل اینکه روغنی در اطراف آن وجود ندارد و حرارت بیشتری جذب می‌گردد، آسیب بیشتری نیز وارد می‌کند.  البته باید بدانید  که کلاچ‌های خشک سبک‌ترند و طول عمر بیشتری از کلاچ‌های خیس دارند.

برای مدت‌زمان طولانی با سرعت‌های کمتر از  ۵ کیلومتر رانندگی نکنید. 

این امر خصوصاً در ترافیک که اتومبیل‌ها پشت سر هم می‌ایستند و برای فواصل کوتاه حرکت می‌کند و دوباره متوقف می‌شوند بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. مشکلی که در این زمینه پیش می‌آید این است که سیستم کلاچ گیربکس‌های این خودروها در این سرعت‌های کم به‌صورت کامل آزاد نمی‌شود و این درگیری  کلاچ اگر به‌صورت روزانه  با رانندگی شما همراه باشد می‌تواند به استهلاک و صاف شدن پیش از موعد کلاچ ختم شود بهترین کار این است که در ترافیک منتظر بمانید تا فاصله شما با خودروی جلویی به‌اندازه مطلوب برسد تا  شما بتوانید بیش از ۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرید تا درنهایت کلاچ به‌صورت کامل آزاد شود و فشاری را متحمل نشود.

اگر در حال شتاب گیری هستید دنده را کاهش ندهید و اگر پایتان بر روی پدال ترمز قرار دارد از افزایش دنده خودداری کنید

 این مسئله به نحوه کارکرد گیربکس دو کلاچه برمی‌گردد که در ابتدای این نوشته به آن اشاره کردیم درواقع همواره یکی از گیربکس‌ها با استفاده از کامپیوتر و آنالیز شرایطی که خودرو در آن قرار دارد بهترین دنده بعدی تعیین و آماده نگه می‌دارد تا به‌محض اینکه شرایط ایدئال فرارسید تنها با غیرفعال کردن گیربکس اول و فعال کردن گیربکس دوم دنده تعویض گردد. به‌این‌ترتیب سرعت تعویض دنده در گیربکس دو کلاچه بسیار افزایش می‌یابد.

حال فرض کنید که شما در بزرگراهی در حال رانندگی هستید درحالی‌که پایتان روی پدال گاز قرار دارد، گیربکس دوم پیش‌بینی می‌کند با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید احتمالاً نیاز به دنده‌سبک تری پیدا کنید، پس همان را آماده در خود نگه می‌دارد.  حال اگر شما در چنین شرایطی اقدام به کاهش دنده نمایید احتمالاً با تأخیر بسیاری در تعویض دنده مواجه خواهید شد چراکه آن چیزی که در گیربکس دوم آماده بوده دنده بیشتر است و درحالی‌که شما برخلاف پیش‌بینی خودرو خود دنده خود را کاهش داده‌اید و برعکس زمانی که شما پایتان بر روی پدال ترمز قرار دارد کامپیوتر پیش‌بینی می‌کند که شما احتمالاً یا به توقف کامل خواهید رسید و یا اینکه با رفتن به دنده‌سنگین دوباره به‌شتاب گیری خواهید پرداخت لذا دنده‌سنگین تر را برای خود انتخاب می‌کند حال اگر شما در این شرایط دنده را افزایش دهید باز برخلاف انتظار کامپیوتر عمل کرد و لذا با تأخیر دنده خودرو تعویض خواهد شد. البته که این تأخیر اشکالی پیش نمی‌آورد اما  تعویض دنده طولانی‌تری را تجربه خواهید کرد.

لانچ ممنوع

قبل از هر چیز بگویم که لطفاً  خودروی خود را لانچ نکنید این موضوع درباره خودروهای با گیربکس دو کلاچه بیشتر اهمیت دارد چراکه این خودروها دو گیربکس داشته و درواقع فشار و استهلاکی که به آن وارد می‌شود دو برابر خواهد بود و درنتیجه هزینه‌های شما نیز به همان نسبت دو برابر خواهد شد.  هرچند برخی از خودروسازان که خودروهایی با این نوع گیربکس تولید می‌کنند این موضوع را هم پیش‌بینی کرده‌اند اما به‌هرحال بهتر است که از این کار اجتناب کنید. برای مثال خودروسازی مانند هیوندای به‌محض قرارگیری دو پا بر روی پدال‌های گاز و ترمز و افزایش دور موتور کلاچ را آزاد می‌کند تا به این صورت تا جای ممکن از فشار آمدن به کلاچ جلوگیری کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها