کد خبر : 3087

علت صداهای عجیب و غریب در خودرو چیست؟

علت صداهای عجیب و غریب در خودرو چیست؟

اگر در حین رانندگی احساس کردید صدای صوت قطار شنیده می شود، به این معنی نیست که شما به ایستگاه قطاری نزدیک شده اید بلکه تسمه ماشین شما شل شده است.

به گزارش خودروتک، گاهی این صدا و دیگر صداهای غیر عادی در خودروی شما آنقدر طبیعی جلوه می کنند که ممکن است دچار اشتباه شوید. مثلا فکر کنید باران می بارد یا فردی در نزدیکی شما در حال کار کردن با آبمیوه گیری است. گاهی خودروها صداهای نامتعارفی از خود بروز می دهند که قطعا بی دلیل نیست. کسی که به محض شنیدن این صداها خودرو را عیب یابی می کند، اصطلاحا صداگیر نامیده می شود.

صدایی شبیه به برخورد و سایش دو جسم فلزی

این صدا معمولا با فشردن پدال ترمز شنیده می شود. اصطکاک قسمت گوشتی لنت با دیسک ترمز چرخ موجب توقف خودرو می شود. به مرور زمان وقتی این قسمت گوشتی تمام می شود، دیسک ترمز چرخ با قسمت فلزی لنت ترمز درگیر می شود. تعمیرکاران در چنین مواقعی می گویند: « لنت تمام کرده اید». در حال حاضر بیشتر لنت ها از جنس سرامیک هستند.

گاهی اوقات ممکن است در حال حرکت و بدون گرفتن ترمز این صدا را بشنوید پس به یاد داشته باشید در چنین حالتی لنت ترمز شما تمام شده و باید تعویض گردد.

لنت خودرو

علائمی دیگری هستند که با دقت به آنها می توانید از تمام شدن لنت خودروی تان اطمینان حاصل کنید. کم شدن سطح روغن ترمز یکی از این علائم است. خودروهای مدرن چراغی هشدار دهنده دارند که تمام شدن لنت را تذکر می دهد. تمام شدن لنت از روی خط ترمز خودرو و قدرت آن هم قابل تشخیص است. بعضی مواقع این صدا را خرت خرت می شنوید.

صدای جیغ یا صوت

صدایی شبیه به صوت قطار یا سنگ فرز؛ این صدا معمولا از پیشرانه خودرو شنیده می شود و مربوط به تسمه است. تنظیم نبودن تسمه یا بروز ایراد در قطعات وابسته به تسمه مثل تسمه سفت کن باعث ایجاد این صدا می شود.

این صدا می تواند مربوط به هر کدام از تسمه ها باشد؛ تسمه دینام، تسمه مارپیچ و …

تنظیم تسمه

صدای صوت کشیدن

اگر هنگام دور زدن خودرو یا چرخاندن فرمان به چپ یا راست، صدایی مانند صوت یا ناله از قسمت موتور شنیدید، «پمپ هیدرولیک فرمان» شما خراب شده است. سفت شدن فرمان از علائم دیگر ایراد در این قطعه است چرا که موجب کمتر جابه جا شدن روغن هیدرولیک در سیستم فرمان می شود.

روغن هیدرولیک فرمان

بعضا پیش آمده است که تعویض روغن فرمان موجب از بین رفتن این صدا شده است. پس قبل از هر کاری ابتدا این کار را کنید و اگر باز هم صدا شنیدید، اقدام به تعویض پمپ روغن هیدرولیک کنید.

استفاده از روغن های غیر استاندارد و فرسوده شدن بر اثر کارکرد طولانی، از دلایل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان است.

صدای فیس فیس

صدایی شبیه به باز بودن شیر آب و نشت آن از شیلنگ روی زمین؛ این صدا بیشتر از قسمت موتور خودرو حس می شود. نشت آب در سیستم خنک کننده موتور یا لوله وکیوم آن معمولا باعث بروز این صدا است. از علائمی که به شما کمک می کند مطمئن شوید که ایراد مربوط به همین قسمت است، بالا رفتن مصرف سوخت و حرارت بیش از اندازه موتور ماشین است.

سیستم خنک کننده موتور

صدای تق تق

این صدا را تنها زمانی متوجه می شوید که فرمان را به چپ یا راست بچرخانید. از هر سمت که صدای تق تق شنیدید سر پلوس یا کله پلوس آن سمت خراب است.

اگر در حین حرکت، لرزشی زیر پای راننده یا شاگرد حس شود ناشی از تاب برداشتن میل پلوس است.

پلوس

صدای زوزه کشیدن

شایع ترین علت شنیدن این صدا سوختگی، خوردگی یا به اصطلاح کچل شدن دنده برنجی است. اگر دیفرانسیل در قسمت عقب باشد، ممکن است این صدا کمی متفاوت تر به گوش برسد. از دلایل دیگر صدای زوزوه کشیدن خرابی بوش دنده، خرابی بلبرینگ و خرابی کراون ویل و پینیون است.

دنده برنجی

از مهمترین دلایل بروز این خرابی ها و به طبع شنیدن صدای زوزه، تعویض نامناسب دنده و وارد شدن فشارهای بیش از حد به دیفرانسیل باشد.

صدای تلق تلق

شنیدن هر صدایی شبیه به تلق تلق خصوصا هنگام عبور از دست انداز، مانع و چاله های خیابانی مربوط به سیستم تعلیق و جلوبندی است. در این مواقع تنها تعمیرکاران خودرو می توانند تشخیص بدهند که صدا دقیقا مربوط به کدام ناحیه و کدام قطعه است.

جلوبندی خودرو

صدایی شبیه به برخورد باران به یک سقف فلزی (شاق شاق)

شنیدن این صدا ناشی از عملکرد نادرست سوپاپ در جایگاه خود است. شل بودن یا لق بودن سوپاپ از مهمترین عوامل عملکرد ناصحیح سوپاپ هاست.

سوپاپ

صدای خر خر کردن یا آبمیوه گیری

خرابی دنده های گیربکس و ناهماهنگی در جابه جایی نیرو بین چرخ دنده های گیربکس از دلایل شنیدن صدای گرفتن آب هویج در ناحیه گیربکس است. شنیدن صدای آبمیوه گیری بیشتر حین تعویض دنده به گوش می رسد.

گیربکس

توجه داشته باشید؛ در خودروهایی که دیفرانسیل در جلو است، به دلیل یکپارچه گی گیربکس و دیفرانسیل، صدا کمی متفاوت تر می شود.

صداهای ضربه ای از ناحیه موتور خودرو

شنیدن صداهایی شبیه به تاپ تاپ یا ضربه ی چکش به جسمی سخت از جمله صداهایی است که از قسمت موتور خودرو به گوش می رسد. به طور کلی شنیدن چنین صداهایی ناشی از عملکرد نادرست قطعات در سیستم موتور خودرو است. مثلا نارسایی در کوئل موتور باعث شنیدن صدای پق پق می شود.

کوئل موتور

حواستان باشد شنیدن صداهای غیرعادی از این قسمت را شوخی نگیرید و سریعا به متخصصین مراجعه کنید.

منبع: توربو یدک

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها