کد خبر : 14996

با مراحل گرفتن معاینه فنی خودرو آشنا شوید + نرخ مصوب

با مراحل گرفتن معاینه فنی خودرو آشنا شوید + نرخ مصوب

با توجه به تأکید پلیس راهنمایی و رانندگی بر لزوم اخذ معاینه فنی و الزامی بودن معاینه فنی برای خودروها و بر اساس قانون، تمام خودرو‌های سواری اعم از داخلی و خارجی که سن آن‌ها بیش از ۴ سال باشد ملزم به اخذ معاینه فنی هستند و در ‌صورت عدم اخذ معاینه فنی این دسته از خودروها، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی اعمال قانون می‌شوند.

به گزارش خودروتک ، معمولا مراکز معاینه فنی خودرو در ماه‌های پایانی سال مملو از افرادی است که خودروهای خود را برای معاینه فنی به این مراکز برده‌اند تا بتوانند در  تعطیلات نوروزی، در جاده‌ها بدون مشکل تردد کنند. در روزهای پایانی سال برای گرفتن معاینه فنی شاید مجبور باشید ساعت‌ها در صف‌های طولانی بمانید. حتما هیچ‌کدام از شما دوست ندارید که خودرویتان دارای مشکلی باشد و مجبور باشید پس از رفع ایرادات خودرو، دوباره ساعت‌ها در صف‌های طولانی معاینه فنی قرار بگیرید. پس اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که خودرویتان بیش از ۴ سال عمر کرده است، حتما این مطلب را بخوانید تا بتوانید با صرف وقت کمتری، برگه معاینه فنی خود را دریافت کنید و از سفرهای نوروزی خود لذت ببرید.

 

مدارک مورد نیاز برای گرفتن معاینه فنی

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی عبارتند از:

– اصل کارت یا سند خودرو

– فرم تشخیص عیوب ظاهری

 

چه مواردی در بررسی ظاهری خودرو بررسی می شوند

در این مرحله که بازرسی چشمی نام دارد، عملاً اولین مرحله معاینه فنی خودرو است، خودرو از نظر ظاهری مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از عوامل مردودی در این مرحله بستن لوازم و تجهیزات غیراستاندارد بر روی خودرو است.

 

چیزهایی که در بازرسی چشمی مورد بررسی قرار می‌گیرند شامل موارد زیر است:

– آینه‌ها

– شیشه‌ها

– برف ‌پاک‌کن

– سالم بودن بوقِ خودرو

– داشتن کمربند ایمنی

– دفرمگی بدنه

– پوسیدگی بدنه

– وضعیت لاستیک‌ها

–  صدای اگزوز

– دود خروجی از اگزوز

– متعلقات اضافی بدنه

– چراغ‌های نور‌پایین و نوربالا

– چراغ راهنما

– چراغ عقب (ترمز/ دنده عقب/ خطر/ چراغ پلاک)

– طلق چراغ‌های عقب

 

–          در بخش آزمون کمک فنرها کارایی هر کدام از کمک فنرهای عقب و جلو بررسی می شود. دستگاهی که در این مرحله مورد استفاده قرار می‌گیرد نتایج تست را به دو صورت گرافیکی و عددی نمایش می‌دهد. اهمیت این مرحله از این جهت است که خرابی کمک‌فنرها یکی از علل اصلی واژگونی خودرو در سرِ پیچ‌هاست.

 

–          در مرحله بررسی ترمزها حد نهایی شتاب ترمزگیری خودرو را به‌منظور ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه می‌کند.

 

–          در بررسی سیستم تعلیق دستگاهی، سیستم تعلیق را تحت فشار قرار می‌دهد تا عملکرد آن را بررسی کند.

 

 

 

هزینه معاینه فنی چقدر است؟

 

معاینه فنی خودروهای سبک ۲۲ هزار تومان
معاینه فنی خودروهای سنگین ۳۵ هزار تومان
معاینه فنی موتورسیکلت ۱۰ هزار تومان
تست مجدد در صورت مردودی ۵ هزار تومان
معاینه فنی خودروهای ۲مخزنه ۲۲ هزار تومان+ ۶۲ هزار تومان بابت تست هیدرواستاتیک هر مخزن و ۳۵ هزار تومان نیز برای باز و بسته کردن مخزن

 

  • در‌صورت مردود شدن در تست معاینه فنی، حداکثر ۱۵ روز فرصت دارید تا ایراد خودرو را برطرف کنید و مجددا به همان مرکز معاینه فنی مراجعه کنید.

 

میزان جریمه نداشتن برگه معاینه فنی

بر اساس قانون و اعلام پلیس راهور، محدوده مجاز معاینه فنی تمام شهر است و خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

 

اگر عمر خودروی شما از ۴ سال گذشته است یا به تازگی خودروی دست دومی خریده‌اید که عمرش بیش از ۴ سال است، حتما به گرفتن معاینه فنی نیاز پیدا می‌کنید، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از رفتن به مراکز معاینه فنی ایرادات ذکر شده را برطرف کنید تا مجبور به مراجعه دوباره به این مراکز نباشید.

منبع: دیوار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها