کد خبر : 6467

نگاهی به لوکس ترین خودروهای دهه 20 و 30 میلادی

نگاهی به لوکس ترین خودروهای دهه 20 و 30 میلادی

موفقیت فورد در دهه‌های دوم و سوم قرن بیستم در کنار بازار رقابتی آمریکا سبب شد تا خودروسازان این کشور به قطب صنعت خودرو در جهان بدل شوند. تولید انبوه شکلی جدید به خود گرفت و تیراژ این محصول به قدری بالا رفت که از توان بسیاری از کارخانه‌های قدیمی‌تر خارج بود.

به گزارش خودروتک، با این حال شکوه دهه سی میلادی، به یک باره با بالا گرفتن آتش جنگ جهانی دوم در اروپا خاتمه یافت. با آن که آمریکا تا مدت‌ها از گزند این جنگ در امان بود، اما افت شدید صنعت خودرو و به حاشیه رفتن آن در این دوران به طور قابل توجهی احساس شد. «باما» باشید تا تاثیرگذارترین خودروهای این دهه را بشناسیم.

 

خودروی استثنایی در دهه 30: بوگاتی تایپ 57

بوگاتی در اواسط دهه سی، استثنایی‌ترین مدل خیابانی خود را عرضه کرد. تایپ 57 که توسط ژآن بوگاتی، پسر اتوره فقید طراحی شده بود، از پیشرانه 8 سیلندر خطی 3.2 لیتری بهره می‌برد و شاسی فوق مدرن آن، در زمان خود یکی از برترین‌ها در جهان محسوب می‌شد. برترین گونه این خودرو اما پس از گذشت دو سال شکل گرفت. سری S و SC به لطف قدرت بیشتر پیشرانه و ارتفاع کمتر، به یکی از سریع‌ترین خودروهای جهان بدل شدند. اما اوج شاهکار بوگاتی، نمونه مفهومی Aeroline بود که از بدنه کامپوزیت فضایی بهره می‌برد. بعداً این خودرو الهام‌بخش نمونه تولیدی آتلانتیک شد. چهار دستگاه از این خودرو تولید شد که متاسفانه نمونه اول مفقود شده است. براساس موفقیت طرح گران آتلانتیک، مدل ارزان‌تری به نام آتالانته طراحی شد. با وجود قیمت مناسب‌تر آتالانته، جنگ جهانی دوم سبب شد تا تولید آن فقط به 17 دستگاه محدود شود. علاوه‌براین، یک دستگاه تایپ 57 مسابقه‌ای با پسوند تانک نیز ساخته شد. این خودرو آبی رنگ در سال‌های 1936 و 1937 در مسابقاتی شرکت کرد و توانست قهرمان لمان 1937 باشد. به لطف تیراژ محدود 710 تایی و اهمیت تاریخی تایپ 57، برخی از انواع این خودرو امروزه از ارزشمندترین خودروهای کلاسیک هستند و در حراجی‌های معتبر به راحتی به ارقام نجومی میلیون دلاری می‌رسند.

خودروی مردمی در دهه 30: فورد مدل B

با وجود رکود اقتصادی بزرگ آمریکا در ابتدای قرن دهه 30، طبقه متوسط و ثروتمند بزرگی در این کشور وجود داشت که علت اصلی رشد و جهشی بزرگ در فروش خودرو بودند. در سال 1932 فورد جانشین مدل بسیار موفق A را معرفی کرد که به مدل B مشهور شد. با وجود آن که مدل B تنها بین سال‌های 1932 تا 1934 عرضه شد، اما به لطف محبوبیت فوق العاده‌اش توانست به راحتی از مرز 180 هزار دستگاه عبور کند. یک خودرو مردمی، معمولاً توسط اقشار مختلف جامعه پذیرفته می‌شود و مالکیت آن نشان‌دهنده طبقه اجتماعی مالک نیست. در مورد فورد مدل B نیز این قضیه صادق بود و از افراد متوسط و کارمندان معمولی گرفته تا ثروتمندان و گانگسترها، همه و همه یک دستگاه از این خودرو داشتند.

مدل B از دو نوع پیشرانه 4 سیلندر خطی و هشت سیلندر V شکل بهره می‌برد که نمونه‌های 8 سیلندر به مدل‌های 18 و 40 مشهور شدند. علاوه‌براین، فورد آپشن‌های سفارشی همانند رینگ‌های همرنگ بدنه نیز می‌توانست موجب تمایز انواع تولید شده باشد. فورد روند به روز رسانی سالیانه خودروهایش را با همین مدل B شروع کرد که به نحوی، پاسخی بود به مصرفگرایی روزافزون در بازار آمریکا. بعدها و از دهه پنجاه و با بالاگرفتن تب خودروهای Hot Rod، نمونه‌های کوپه فورد B به اصلی‌ترین گزینه برای ساخت خودروهای دست ساز بدل شدند.

شایسته تقدیر در دهه 30: کادیلاک V16

طراحی بی‌نقص هالی ارل را با پیشرانه 7.4 لیتری 16 سیلندر ترکیب کنید تا اشرافی‌ترین محصول آمریکایی دهه سی شکل بگیرد. این خودرو در دو نسل بین سال‌های 1930 تا 1940 عرضه شد و امروزه یکی از برترین خودروهای کلاسیک دهه 30 تلقی می‌شود.

ستارگان دهه 20 میلادی

با آن که خودرو در قرن نوزدهم اختراع شد، اما از اوایل قرن بیستم بود که این وسیله نقلیه به طور جدی وارد زندگی عمومی مردم شد. جهش اصلی اما در دهه دوم این قرن و با راه‌اندازی خط تولید فورد مدل T صورت گرفت که خودرو به عنوان یک کالای تولید انبوه مطرح شد. بنابراین صنعت خودرو با شکل گرفتن خودرو به مفهوم مدرن، از دهه 20 میلادی شکلی منسجم گرفت و برندهای مشهور عملاً وارد رقابت شدند. در ادامه مروری داریم بر برترین خودروهای دهه 20.

خودروی استثنایی در دهه 20: رولزرویس فانتوم I

رولزرویس با مدل سیلور گوست توانست در همان دهه دوم قرن بیستم به شهرتی جهانی دست یابد و لقب برترین خودروساز جهان را برباید. جانشین این مدل اما توانست به شایستگی جایگاه این خودروساز بریتانیایی را تحکیم کند. این خودرو که در سال 1925 معرفی شد، از پیشرانه بسیار مدرن 7.7 لیتری شش سیلندر و ترمزهای بزرگ هیدرولیکی در هر چهار چرخ بهره می‌برد. این خودرو به لطف سواری بسیار راحت، تکنولوژی بسیار پیشرفته و دوام بسیار بالا، به اولین محصول جهانی رولزرویس بدل شد و توانست محبوب ثروتمندان باشد. از سران خلافکاران آمریکایی گرفته تا ماهاراجه‌های هندوستان و خاندان سلطنتی بریتانیا و شاه مخلوع ایران، همه جذب رولزرویس شدند و این برند به نماد سلطنت و ثروت در سراسر جهان تبدیل شد. موفقیت فانتوم 2 با توجه به دوره تولید بسیار مناسب بود و در عرض 6 سال، 3512 دستگاه تولید شد. پس از آن اما در سال 1929، فانتوم II عرضه شد که از شاسی کاملاً جدید و پیشرانه بهبود یافته بهره می‌برد. فرم‌های مختلفی از این خودرو تا سال 1936 عرضه شد که با وجود مشکلات ناشی از رکود اقتصادی آمریکا، باز هم تا سال 1936 و پیش از جنگ جهانی دوم، برند رولزرویس را در سطح جهانی مطرح نگه داشت.

خودروی مردمی در دهه 20: آستین 7

پس از موفقیت فورد مدل T، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که صنعت خودرو بتواند انقلابی اساسی به خود ببیند. این بار اما نوآوری از بریتانیا ظهور کرد و آستین بل مدل 7 توانست جهان را دگرگون کند. تا پیش از جنگ جهانی اول، آستین به ساخت خودروهای لوکس و بزرگ مشغول بود، با مدل 7 اما این خودروساز وارد عرصه محصولات اقتصادی و مردمی شد. آستین 7 در عین سادگی و قیمت پایین به لطف تولید در مقیاسی انبوه، راحت و جادار بود و سیستم فرمان، پدال‌ها و جعبه‌دنده آن تقریباً مشابه خودروهای مدرن بود. همه این موارد سبب شد تا مدل 7 در تمامی نقاط جهان به محبوبیت دست یابد و پایه و اساس خودروساز شدن برندهایی مثل ب‌ام‌و، جگوار و نیسان شود و در ژاپن، آمریکا، آلمان، فرانسه و استرلیا نیز مونتاژ شود. بین سال‌های 1922 تا 1939، بیش از 290 هزار دستگاه از این خودرو تولید شد.

شایسته تقدیر در دهه 20: دوزنبرگ مدل J و SJ

دوزنبرگ، برترین محصول خودروسازی آمریکا در دهه‌های بیست و سی، با وجود رکود بزرگ نیز توانست به لطف پیشرانه‌های قدرتمند 8 سیلندر و ظاهر و عملکرد فنی بی‌نظیرش به یک اسطوره بدل شود و نماد اشرافیت در آمریکای رو به رشد باشد.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها