کد خبر : 45024

ماهیندرا به دلیل تقلید از جیپ محکوم شد

ماهیندرا به دلیل تقلید از جیپ محکوم شد

ماهیندرا و ماهیندرای هندوستان در آمریکا بازنده دعوی فیات کرایسلر به دلیل عدم رعایت حقوق معنوی جیپ شد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، کمیسیون تجارت بین المللی در آمریکا رأی علیه خودروسازی هندی ماهیندارا برای تولید خودروی شاسی بلند «روکسور» در این شرکت داد و دلیل آن را عدم رعایت حقوق معنوی، به عبارت دقیق تر، نقض «پوشش تجاری» trade dress، و تقلید از شاسی بلند رانگلر برند جیپ عنوان کرد. بر اساس این رأی ماهیندرا حق فروش، واردات و ثبت سفارش این خودرو و قطعات آن را ندارد و همچنین کارخانه آن در آمریکای شمالی باید تعطیل شود.

قانون «پوشش تجاری» شامل تمام خصلت هایی می شود که یک محصول از یک برند در ذهن و حافظه مردم به وجود می آورد طوری که آن خودرو نزد مردم با نام و نشان و نام محصول خاص شناخته می شود و با دیدن آن خصلت ها، یاد محصول یا آن برند خاص می افتند و تولید کنندگان حق تقلید یا استفاده از این خصلت ها در محصولات خود را ندارند، طوری که مردم تصور کنند آن محصول یا برند اصلی را خریداری کرده اند.

برای مثال مردم با دیدن محصول رانگلر به یاد محصولات جیپ می افتند و خودروسازان دیگر حق ندارند محصول خود را طوری طراحی کنند که به نظر برسد این محصول کمپانی جیپ است. جیپ رانگلر شباهت زیادی به یک جعبه دارد، چراغ های جلوی آن گرد و وق زده است و پنجره جلوی آن با یک نگاه قابل شناسایی است.

رأی این دادگاه از زمان صدور قابل اجرا است اما نماینده وزارت تجارت ایالات متحده 60 روز وقت دارد به دلیل سیاست گذاری های کشور در این حکم تجدید نظر کند.

تحقیقات کمیسیون تجارت بین الملل در آمریکا از سپتامبر 2018 آغاز شد و دلیل اصلی تأخیر این حکم، شیوع ویروس کرونا بود.

ماهیندرا هم در بیانیه ای روز جمعه اعلام کرد که دیگر این محصول در کارخانه این شرکت تولید نمی شود و از سال 2020 محصولی تازه جای آن را گرفته است. در این بیانیه ماهیندرا همچنین گفته است: «شرکت ماهینداری آمریکای شمالی قاطعانه روی موضوع خود ایستاده است و اعتقاد دارد روکسور به هیچ عنوان قانون «پوشش تجاری» را نقض نکرده و باعث کمرنگ شدن یا بی اثر شدن نام و نشان تجاری جیپ نبوده است». ماهیندرا به دنبال حکم فرجام و دادخواهی مجدد در دادگاه فدرال آمریکا است.

اتحاد فیات کرایسلر هم در بیانیه ای از حکم کمیسیون تجارت بین الملل ابراز خوشنودی کرده و حق اظهار نظر بعد از مطالعه رأی دادگاه را برای خود محفوظ می داند.

این نکته هم ارزش یادآوری دارد که روکسور در کارخانه اوبورن هیلز Auburn Hills در شمال دیترویت تولید می شد.

ماهیندار گزارش زیان فصل اول سال 2020 را روز جمعه منتشر کرد و این کارخانه بعد از شیوع ویروس کرونا، با مشکلات مهمتری هم دست به گریبان بود و این کمپانی را وادار به اتخاذ روش های کاهش هزینه خواهد کرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها