کد خبر : 43669

جهش ناگهانی فروش خودروهای برقی در بازار اروپا

جهش ناگهانی فروش خودروهای برقی در بازار اروپا

فروش خودروهای برقی در اروپا با جهش مواجه شده اما هنوز سهم کل خودروهای برقی فروخته شده از کل خودروها فقط حدود 4 درصد است.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، در فصل اول سال 2020، ثبت خودروهای برقی 57.5% افزایش یافت اما هنوز سهم خودروهای برقی 4.3 درصد است و این در حالی است که خودروسازان با موجی از قوانین ضدآلایندگی بسیار سخت گیرانه مواجه هستند.

بر اساس آمار انجمن جهانی خودرو ACEA، فروش کل خودروهای سواری در اتحادیه اروپا، بریتانیا و سایر کشورهای تجارت آزاد اروپایی EFTA در فصل اول سال 2020 حدود 52.9 درصد نسبت به مشابه سال گذشته افت داشته است چون اکثر نمایشگاه های فروش خودرو به دلیل تعطیل سراسری برای مهار همه گیر شدن ویروس کرونا بسته بودند.

در حالی که اقتصاد با رکود عمیقی رو به رو است و اطمینان مشتری با سقوط آزاد مواجه است، تحلیل گران اقتصادی از این واهمه دارند که به این راحتی نتوان رانندگان را برای پذیرش تغییر متقاعد کرد. از 3,054,703 دستگاه خودرویی که در فصل اول سال 2020 ثبت و فروخته شده اند، 52 درصد بنزین سوز و 28 درصد گازوئیل سوز هستند.

به گزارش انجمن نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش آلمان ZDK، در بزرگترین بازار خودروی اروپا، آلمان، نمایشگاه های فروش خودرو از اواخر آوریل آغاز به کار کردند اما تقاضا است که به شدت کاهش یافته و انبارهای خودرو به شکل غیر معمولی از خودرو پر شده است؛ آن هم درست درزمانی که بیشترین تقاضا و فروش خودرو صورت می پذیرفت.

تقاضا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افت کرده است. حالا تغییر رویکرد از خودروهای بنزینی به برقی با وجود خودروهای بنزینی فروخته نشده، سخت تر می شود.

سخنگوی انجمن نمایندگی های فروش آلمان، اولرچ کوئستر Ulrich Koester می گوید: «بین 750 هزار تا 1 میلیون دستگاه خودروی فروخته نشده در نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش وجود دارد، اکثریت آنها خودروهای متعارف بنزین یا گازوئیل سوز هستند.»

شارژ خودرو برقی

به گفته انجمن جهانی خودرو، فروش خودروهای برقی در اتحادیه اروپا، بریتانیا و سایر کشورهای تجارت آزاد اروپایی در دو ماه ژانویه تا مارس فقط 130,297 دستگاه بوده است. آلمان هنوز در جدول بالاتر از نروژ است و فروش خودروهای برقی در این کشور 63.3 درصد در این فصل رشد کرده، فرانسه 145.6 درصد افزایش داشته در حالی که نروژ 12.4 درصد کاهش داشته است.

قانون گذاران اتحادیه اروپا خودروسازان را وادار کرده اند که آلاینده دی اکسید کربن را بین 2007 تا 2021 باید 40 درصد کاهش دهند و در مرحله بعدی 37.5 درصد دیگر تا سال 2030 کاهش دهند والا با جریمه مواجه می شوند.

تا سال 2021 متوسط آلایندگی خودروهای جدید نباید از 95 گرم دی اکسید کربن به ازای هر کیلومتر بیشتر باشد. بر اساس آژانس محافظت از محیط زیست اروپا در سال 2018، که اطلاعات تا آن زمان به روز شده، این رقم 12.4 گرم به ازای هر کیلومتر بوده است.

تحلیل گران پیش بینی می کنند بر اساس سطح آلایندگی متوسط ناوگانی، خودروسازان باید بتواننند تا سال 2021 بیش از 2.5 میلیون دستگاه خودروی برقی بفروشند تا بتوانند استانداردها و قوانین را رعایت کنند که به معنی 1,280 درصد رشد است. برای همین است که خودروسازان خودروهای برقی و هیبریدی جدید معرفی می کنند.

گروه خودروسازی فولکس واگن در ماه مارس 2019 برنامه ریزی کرد که تا سال 2028 حدود 70 خودروی برقی جدید معرفی کند و این کار را با مدل ID3 شروع کرد که از تابستان امسال به نمایشگاه های فروش خودرو خواهد آمد.

ب ام و برنامه دارد تا سال 2023، 25 مدل برقی ارائه نماید که نیمی از آن به طور کامل برقی است، فیات کرایسلر وعده 12 مدل تا سال 2021 داده است که انواعی از برقی و هیبریدی است.

بر اساس پیش بینی های مؤسسه  LMC Automotive فقدان زیرساخت های جایگاه های شارژ، به عنوان مانع بزرگ فروش همچنان پابرجا است، و فروش خودروهای برقی از مدل های بنزینی و دیزلی در 5 بازار بزرگ اروپا تا سال 2030 سبقت نخواهد گرفت.

آمار انجمن جهانی خودرو نشان داد که فروش خودروهای هیبریدی قابل شارژ با پریز 126.5 درصد افزایش یافته و به 97,913 دستگاه رسیده است. در این بین آلمان از همه بالاتر با جهش 258 درصدی به رقم 26,419  رسیده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها