کد خبر : 82409

5 خودرو وارداتی کیا موتورز / مقایسه مشخصات فنی و قیمت جهانی و داخلی

5 خودرو وارداتی کیا موتورز / مقایسه مشخصات فنی و قیمت جهانی و داخلی

پس از حدود چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو، شرکت کوشا‌ خودرو به نمایندگی از کیا موتور، واردات خودرو را دوباره از سر گرفته است. در این گزارش مشخصات و قیمت این خودرو ها مقایسه می‌شود.

به گزارش خودروتک به نقل از  تجارت‌نیوز، شرکت کوشا خودرو نگین، که خود را به عنوان نماینده کیا در ایران معرفی می‌کند، ظرفیت پذیرش خودروهای کیا برای عرضه در بورس کالا را اعلام کرده است.

براساس اطلاعات موجود، در گام اول عرضه کیا در بورس کالا، مجموعا 2140 دستگاه از انواع کیا وارداتی کوشا خودرو، از طریق بورس کالا فروخته می‌شوند. ظرفیت پنج عدد از خودروهای عرضه شده نیز بصورت زیر اعلام شده است:

500 دستگاه کیا سراتو، کیا اسپورتیج و کیا اپتیمای جدید که خودروی سراتو و اپتیما، سدان بوده و کیا اسپورتیج جزو سگمنت کراس‌اوور است. همچنین کیا سید به تعداد 200 و کیا پیکانتو به تعداد 100 عدد در بورس کالا عرضه خواهند شد.

واردات خودروهای کیا توسط کوشا خودرو

مشخصات فنی خودروهایی وارداتی شرکت کیا توسط کوشاخودرو

البته نکته قابل توجه که در گزارش‌های قبلی نیز به آن اشاره شد، این است که شرکت کوشا‌ خودرو نمایندگی رسمی از طرف شرکت کیاموتور برای واردات خودرو به ایران ندارد و طبق اخبار واصله، این شرکت خودروهای وارداتی را نه به صورت مستقیم، بلکه به صورت غیرمستقیم و با خرید از بنگاه‌های خصوصی کشورهای عربی تهیه می‌کند.

حال به بررسی هر یک از خودرو های وارداتی از نظر مشخصات فنی و قیمتی می‌پردازیم:

  • 1. کیا سراتو 2023:

کیا سراتو که با نام سفیا، اسپکترا، فورته و همچنین K3 نیز در بازارها حضور دارد، از سال ۲۰۰۳ وارد بازار شده است. این خودرو از همان ابتدا با دو اتاق سدان و هاچبک عرضه شده است. کیا سراتو به دلیل استفاده از پلتفرم مشابه، از لحاظ فنی با هیوندای i30 و آوانته و همچنین کیا سید، شباهت‌های زیادی دارد. سراتو برای سال 2023 نیز از همان مشخصات فنی مدل ۲۰۱۸ استفاده می‌کند.

مزایا و معایب

+ مصرف سوخت مناسب

+ امکانات قابل قبول رفاهی و ایمنی

+ ظاهر جذاب‌

+ ایمنی بالا

+ کابین جادار و راحت

– سواری تقریبا خشک

  • 2. کیا اسپورتیج 2023:

کیا اسپورتیج 2023 دارای مدل‌های مختلفی از پیشرانه‌های بنزینی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی است. موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ به صورت بنزینی، هیبریدی، پلاگین هیبریدی و دیزلی موجود است. یک پیشرانه دو لیتری بنزینی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

  • مزایا و معایب

+ طراحی زیبا و متفاوت نسبت به نسل قبلی

+ آپشن‌های متنوع و کاربردی

  • 3. کیا K5:

کیا اپتیما از همان ابتدای تولید در بازار کره جنوبی با نام کیا K5 فروخته می‌شد، اما پس از اینکه نسل پنجم اپتیما در سال 2019 به بازار آمد، کیا تصمیمی انقلابی گرفت و در همه بازارها و کشورهای جهان، این خودرو را با همان نام اصلی خود، یعنی کیا K5 معرفی کرد. کیا K5 در سال 2019 معرفی شده، اما ورودش به بازار جهانی از مدل 2021 شروع شد. البته نسخه وارداتی که در سال 1402 توسط کوشا خودرو به کشور وارد می‌شود، احتمالا از مدل 2023 خواهد بود.

  • 4. کیا سید:

مدل سید اولین محصول کیا بود که خارج از خاک کره جنوبی و به منظور فروش در بازار اروپا طراحی و تولید شد. این مدل که نمونه‌های استیشن و هاچ‌بک را دربرمی‌گرفت از زمان تولید نسل سوم به بعد (۲۰۱۸ تا کنون) به یک نمونه کراس‌اوور نیز مجهز شده است که نام آن، اکسید (XCeed) نام گرفته است. حرف X در صنعت خودرو جهان معمولا نشانگر قابلیت سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل یا اشاره به ساختار شاسی بلند مانند خودرو دارد.

  • مزایا و معایب

+ شهرت نام و فروش عالی در بازار اروپا+ پیروی از سبک طراحی مشترک با خانواده کیا

+ ارائه بهبود‌های فنی و ظاهری+ ارائه در نسخه اسپرت جی تی لاین

– عدم استفاده از پیشرانه‌های قدرتمندتر– تمرکز بر بهینه‌سازی مصرف سوخت

  • 5- کیا پیکانتو:

نسل سوم کیا پیکانتو که از سال 2017 روی خط تولید کیا رفته و تولید آن تاکنون ادامه دارد، یک مینی هاچ‌بک شهری و کم‌مصرف است که در سال 2020 یک فیس لیفت دریافت کرده و با توجه به قیمت اقتصادی آن در کشورهای حوزه خلیج فارس، تبدیل به یکی از گزینه‌های واردات به ایران توسط شرکت کوشا خودرو، نمایندگی جدید کیا در ایران شده است.

  • مزایا و معایب

+ مصرف سوخت اقتصادی

+ استهلاک کم

+ برند معتبر

–ایمنی متوسط

– کابین کم‌جا

– ارزش خرید پایین نسبت به قیمت

قیمت‌های جهانی و قیمت احتمالی خودروها در ایران

با توجه به تفاوت قیمت داخلی خودروهای وارداتی با قیمت جهانی در سال‌های گذشته، می‌توان دریافت قیمت‌هایی که این خودروها در داخل کشور به فروش می‌روند، حداقل دو الی سه برابر قیمت‌شان در بازار جهانی است. طبق پیشنهاد وزارت صمت سود بازرگانی خودروهای کمتر از 1200 سی‌سی شش درصد و بین 1200 تا 2000 سی‌سی تا 31 درصد محاسبه می‌شود.

قیمت تقریبی خودروهای وارداتی کیا به ایران توسط کوشا خودرو

البته قرار است اکثر این خودروها در بورس کالا عرضه شوند که پس از کشف قیمت می‌توان به ارزش دقیق این خودروها پی برد.

حال به بررسی قیمت‌های جهانی خودروهای معرفی‌شده می‌پردازیم:

  • 1- کیا سراتو 2023:

این مدل در چهار نسخه مختلف به بازار جهانی عرضه شده است. نسخه‌های LX یا همان پایه کیا سراتو 2023 با قیمت 19 هزار و 490 دلار و نسخه‌های LXS با قیمت 19 هزار و 990 دلار فروخته می‌شوند.

با احتساب دلار 45 هزار تومانی، نسخه LX حدود 877 میلیون تومان و قیمت نسخه LXS حدود 900 میلیون تومان خواهد بود.

  • 2- کیا اسپورتیج 2023:

کیا اسپورتیج 2023، با تیپ‌ها و آپشن‌های مختلفی در بازار جهانی عرضه شده است که نسخه پایه آن یا همان LX، از 27 هزار و 205 دلار شروع شده و در فول‌ترین حالت (X-Pro Prestige)، قیمت آن به 38 هزار دلار می‌رسد.

با توجه به نوسانات دلار در بازار می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت نسخه پایه حدود یک میلیارد و 224 میلیون تومان و نسخه فول آن به قیمت یک میلیارد و 710 میلیون تومان می‌رسد.

  • 3- کیا k5:

کیا K5 مدل 2023 در بازار ایالات متحده، حدود 25 هزار دلار قیمت دارد. اما این خودرو با تغییرات اندک در فهرست آپشن‌ها، حدود 76 هزار درهم در امارات متحده، فروخته می‌شود که حدودا معادل 20 هزاردلار است.

  • 4- کیا سید 2023:

کیا سید 2023، با دو نوع موتور متفاوت عرضه می‌شود. نسخه اول با موتور 1.5 لیتری توربو که با قیمت 27 هزار و 920 دلار و نسخه بعدی با موتور هیبریدی به قیمت 39 هزار و 560 دلار به فروش می‌رسد.

قیمت ریالی نسخه 1.5 لیتری توربو با احتساب دلار 45 هزار تومانی به ارزش یک میلیارد و 256 میلیون تومان و نسخه هیبریدی به قیمت یک میلیارد و 780 میلیون تومان خواهد بود.

  • 5- کیا پیکانتو 2023:

کیا پیکانتو 2023 در بازار های جهانی بسته به تریم، قیمتی بین 12 هزار تا 16 هزار دلار دارد. این مدل نیز با دلار 45 هزار تومانی، قیمتی بین 540 میلیون تا 720 میلیون تومان خواهد داشت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها