کد خبر : 7532

یک روز با لامبورگینی اونتادور LP570-4/ گاو وحشی 741 اسب بخاری

یک روز با لامبورگینی اونتادور LP570-4/ گاو وحشی 741 اسب بخاری

در پیت استاپ پیست کاتالونیا-بارسلونا اسپانیا هستم، دورتادور من یک دوجین لامبورگینی آونتادور سوپرولوچه با رنگ‌های مختلف به صف شده اند.

به گزارش خودروتک، می‌دانم که تنها در حدود ۶۰۰ دستگاه مدل SV ساخته خواهد شد، پس از این که با این همه آونتادور SV محاصره شده ام، لبخندی میزنم و به خودم افتخار می‌کنم که شانس تجربه کردن این رویداد خارق‌العاده را دارم، ما برای اولین و احتمالا تنها تست رسمی آونتادور SV به این پیست مشهور اسپانیایی آمده‌ایم، اتفاقی که حداقل برای آونتادور دیگر تکرار نخواهد شد.

وقتی می‌فهمم که قرار است با این گاو بی رحم ۷۴۱ اسب بخاری چهار دور سریع در پیست فرمول یک کاتالونیا بزنم، دوست دارم فریادی از هیجان و ترس بکشم. اما قبل از آن مشغول صحبت با یکی از مهندسین لامبورگینی در مورد سیستم تعلیق سوپرولوچه می‌شوم.

 

فنرهای مگنترولوجیکال

او می‌گوید: هوراکان اولین لامبورگینی بود که مجهز به فنرهای مگنترولوجیکال (کمک فنرهای مغناطیسی) خط تولید را ترک کرد. این سیستم دقیقا همانند سایر خودروها از ساختار توسعه یافته کمک فنرهای مغناطیسی پر شده از مایع مخصوص برخوردار است و در طیف وسیعی از خودروها از کادیلاک XTS گرفته تا فراری ۴۵۸ ایتالیا استفاده می‌شود، اما مشکلاتی هم در حین شروع رانندگی دارد. بعضی از رسانه ها به این موضع به عنوان یکی از نقاط ضعف هوراکان اشاره کرده اند. با این حرف امید من رو به نا امیدی می‌رود.

مشکل از کمک فنرهای مغناطیسی است، آنها توانایی پاسخ گویی مناسب و پر سرعت را ندارند.

گرچه که این مجموعه به صورت آپشن بر روی هوراکان نصب می‌شوند و نسخه‌های معمولی از تعلیق متداول بهره می‌برند. به شخصه نمونه‌های استاندارد را ترجیح می‌دهم، اما او می‌افزاید که سوپرولوچه تنها از کمک فنرهای مگنترولوجیکال بهره می‌برد و بقیه سیستم فنر بندی مثل همیشه به صورت تمام مکانیکی طراحی شده است. ظاهرا کمک گرفتن از تکنولوژی فنربندی مغناطیسی تنها راه رسیدن به خواسته‌های تیم مهندسی در بخش تعلیق بوده است.

 

قیمت پایه

قیمت پایه LP 750-4 معادل ۴۹۳٫۰۹۵ هزار دلار است. اما اجازه دهید از بقیه مشخصات آن هم صحبت کنم. موتور ۶٫۵ لیتری V-12 تنفس طبیعی در حدود ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به مدل معمولی آونتادور قدرت تولید می‌کند. ۷۴۱ اسب بخار قدرت در دور موتور ۸۵۰۰ به اوج خود می‌رسد.

با این رقم مشخص می‌شود که آونتادور SV به عنوان قوی ترین محصول لامبو، توانایی رقابت با قوی ترین مدل تولید انبوه فراری، یعنی F12 برلینتا را دارد که با ۷۳۱ اسب بخار توان یکی از سریعترین خودروهای تولیدی و جاده ای جهان به شمار می‌آید، البته جالب است که علیرغم افزایش قدرت، حداکثر گشتاور تولیدی ثابت مانده است و همان رقم ۶۹۰ نیوتن متری در دور ۵۸۰۰ را نشان می‌دهد که پیشتر در مدل پایه آونتادور نیز دیده بودیم.

 

افزایش قدرت

البته لامبورگینی در کنار افزایش قدرت، وزن را هم درحدود ۵۰ کیلوگرم کاهش داده است. سوپرولوچه را اگر بخواهیم ترجمه کنیم، عبارت “فوق العاده سریع” شاید مناسب باشد ولی برخی افراد مفهوم SV را چیزی بیشتر از سرعت می‌دانند، این سری از تولیدات لامبورگینی را باید نمادی از هنر و ظرافت طراحان و مهندسان لامبو در خلق محصولی خارق‌العاده با قابلیت‌های تردد جاده ای دانست.

آونتادور به واقع خودروی پهن و بزرگی است.

آخرین باری که نسخه معمولی را وزن کردیم به رقم حدودی ۱۸۶۳ کیلوگرم رسیدیم. شاید این بار هم بد نباشد تا در آینده مدل SV را هم به روی باسکول ببریم تا از صحت گفته مهندسان لامبو اطمینان حاصل کنیم. البته لامبو با اضافه کردن چند کیلوگرم وزنه در فرمان تطبیق پذیر و سیستم‌های پیچیده مگنترولوجیکال به بهبود احساس دریافتی راننده از بخش جلویی خودرو پرداخته است.

اولین چیزهای یکه به طور کلی از نسخه معمولی آونتادور حذف شده، فلپ‌های بدنه و بالچه متحرک آن بوده است.

این بالچه جای خود را به یک نمونه فیبرکربنی ثابت داده که البته به صورت دستی هم می‌تواند در سه حالت تنظیم شود. داخل کابین به صورت مشخصی ساده سازی شده است. صفحات آلومینیوم پوشش داده شده کف اتومبیل را کاملا پوشانده است. دستگیره‌های در برای صرفه جویی هرچه بیشتر در وزن از یک تکه پلاستیک همانند کمربند ایمنی ساخته شده اند.

رینگ‌های جلو با لاستیک هایی به سایز ۲۵۵/۳۰/۲۰ پیرلی پی زیرو کورسا پوشانده شده‌اند و سایز لاستیک‌های عقب به عدد ۳۵۵/۲۵/۲۱ می‌رسد. این تایرها واقعا بزرگ هستند. اما آیا تحمل تمام قدرت لامبورگینی را بر روی پیست مسابقه دارند؟

رانندگی با آونتادور سوپرولوچه چگونه است؟

به صورت مشخصی سوپرولوچه فرار را به قرار ترجیح می‌دهد. عملکرد آن بیشتر از آنچه که تصورش را دارید، عالیست. به خصوص اگر خاطرتان باشد در سال ۲۰۱۲ نسخه معمولی آونتادور را تست کردیم و چندان از شخصیت و نحوه عملکردش بر روی پیست راضی نبودیم. نحوه سرعت گرفتن LP 750-4 ما را به یاد آلفا رومئو ۴c می‌اندازد.

اما همانند آلفا حس یک اتومبیل کارتینگ را به شما نمی‌دهد، این می‌تواند در همان مقیاس مانند یک اتومبیل فرمول یک با پیشرانه ای ۱۲ سیلندر باشد که برای شکستن رکورد پیست‌های جهان ساخته شده است.

هیچ گونه لگ یا تاخیری در شتاب گیری وجود ندارد و این از مزایای موتور فوق العاده ایست که شاید آخرین نمونه از پیشرانه‌های اتمسفریک و دوازده سیلندر لامبورگینی باشد. ردلاین موتور به صورت باشکوهی بالا است و صدای آن هم با اختلاف چند صد برابری زیباتر است آلفاست.

لامبو مثل یک خودروی فرمول یک کلاسیک با طنینی پر شکوه فریاد می‌کشد، من بهترینم‌، من قوی ترینم و به پیست آمده ام تا برنده باشم!

 

علم فیزیک

در علم فیزیک تنها میزان وزن مهم نیست. اگر به یک اتومبیل قدرت کافی و چسبندگی مناسب به زمین بدهید. می‌توانید به هر هدف یا چیزی که بخواهید برسید. همانند شورولت Z/28، با نگاهی به لپ تایم لامبو در پیست شهیر نوربرگ رینگ نوردشلایف حرف‌های ما اثبات می‌شود. رقم فوق العاده ۶:۵۹:۷۳ که چندان تفاوتی با رکورد جهانی این پیست ندارد.

ثبت زمانی زیر ۷ دقیقه برای یک خودرو در پیست نوربرگ رینگ می‌تواند یک چالش اساسی باشد. پورشه ۹۱۸ اسپایدر با قدرت بیشتر و قیمت دوبرابری اولین اتومبیل تولید انبوه جهان بود که توانست به این عدد دست پیدا کند. از مهندس لامبو می‌پرسم که چه چیزی باعث شد تا به چنین عددی دست پیدا کنید؟ قدرت بیشتر؟ وزن کمتر؟ یا میزان نیرو رو به پایین بیشتر که توسط یک بالچه عظیم تولید می‌شود.

او می‌گوید: هیچ کدام راز موفقیت نیست. تنها به کمک فنرهای مگنتیگ می‌توانستیم به چنین رقم شگفت انگیزی برسیم. یعنی در مقابل مدل استاندارد و معمولی آونتادور که در حدود ۲۰ ثانیه از این اتومبیل زمان کندتری در نوربرگ رینگ ثبت کرده است.

یک فنر مغناطیسی

تنها یک فنر مغناطیسی باعث بانی آن بوده است؟ پاسخ آقای مهندس با لهجه ایتالیایی خاصی با من گپ می‌زند، این است که؛ این فنرها به شما کمک می‌کنند تا کنترل بسیار بهتری در حین رانندگی سریع و خشن داشته باشید و عملکرد بسیار بهتری در سطوح‌های نچندان صاف را تجربه کنید.

این موارد اعتماد به نفس راننده را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند که او بتواند با اطمینان بیشتری از قدرت پیشرانه و چسبندگی بالاتر چرخ ها استفاده کند. بنابراین مجموعه فنربندی به همین سادگی در زمینه ثبت رکورد بهتر نقش اساسی را ایفا می‌کنند اما سایر اصطلاحات انجام شده و توسعه آیرودینامیکی هم به نوبه خود تاثیر گذارند!

 

نکته آخر

تا اینجای کار همه چیز را گفتیم اما هنوز هم یک قطعه از پازل سوپرولوچه ناشناخته باقی مانده است. این تکنولوژی و نوآوری چیزیست که مهندسان فنی لامبورگینی از آن به عنوان LDS یاد می‌کنند. این سه حرف اختصاری به معنای فرمان دینامیک لامبورگینی هستند، در واقع این تکنولوژی فرمان از سمت شرکت آئودی آمده است.

اما لامبورگینی توانسته با تغییرات در برخی قطعات آن، به عملکرد بسیار چشمگیری دست یابد. نسبت میزان فرمان به صورت متناوب در حال تغییر است و با توجه به سرعت زاویه چرخ ها و حالت رانندگی خودرو تنظیم می‌شود. من تمام وقت خود را در پیست روی حالت کورسا یا همان مسابقه ای گذراندم و حتی لحظه ای به محک زدن سایر متد‌های رانندگی فکر هم نکردم. باید اعتراف کنم که انتظار چنین چیز بی نقصی را نداشتم.

لذت رانندگی

لذت رانندگی در پیست با سوپرولوچه نسبت به آونتادور معمولی چند برابر شده، وقتی در مسیر نه چندان طولانی پیست به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتری برسید. حس برق گرفتگی متوالی به شما دست می‌دهد و برای فشردن بیشتر پدال گاز انگیزه بیشتری پیدا می‌کنید.

چهار دور برای کشف تمام توانایی‌های این لامبو خشمگین واقعا اندک بود، آرزو داشتم که می‌توانستم تا آخر عمر به عنوان راننده تست آونتادور SV بر روی پیست‌های مسابقه حضور داشته باشم و هر روز با این الهه خشم و سرعت همراه شوم.

رعب‌آور ایتالیایی

فراموش نکنید که این یک سوپر اسپرت ۷۰۰ اسب بخاری رعب‌آور ایتالیاییست اما به شکل باورنکردنی‌ای سریع و پایدار ظاهر می‌شود، به طوریکه در مدت آزمایش هیچ رفتار غیرمنطقی و دیوانه واری از سوپرولوچه سر نزد. خیلی سخت می‌شود عقب اتومبیل را در حالت رانندگی معمولی دچار بیش فرمانی کرد.

ترمزهای عظیم کربن سرامیکی بسیار قدرتمند هستند. شاید تنها قسمت بد سوپرولوچه این باشد که تمام ۶۰۰ نمونه تولیدی آن پیش فروش شده‌اند و حتی در صورت داشتن ۵۰۰ هزار دلار نیز شانسی برای مالکیت اونتادور SV نخواهید داشت.


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها