کد خبر : 72727

نگاهی به عملکرد خیره کننده موتور VTEC

نگاهی به عملکرد خیره  کننده موتور VTEC

سیستم اصلی VTEC هوندا، توسط مهندس هوندا ایکو کاجیتانی اختراع شد. این مشکل به دست آوردن توان بالا از موتورهای با حجم کم و حفظ راندمان مصرف سوخت را در حین رانندگی روزمره حفظ کرد. با تغییر در لیفت و زمان بندی سوپاپ‌های داخلی، هوندا قادر به افزایش عملکرد موتورهای خود بدون اضافه کردن لوازم گران قیمتی با هزینه تعمیر و نگهداری بالا از جمله توربوشارژر یا سوپرشارژر بود.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین، سیستم VTEC (Variable Valve Timing & Lift Electronic Control) از پروفیل‌های میل بادامک جداگانه برای عملکرد دورهای پایین و بالا استفاده می‌کند و کامپیوتر خودرو حرکت بین این پروفیل‌ها را برحسب موقعیت انتخاب می‌کند. با استفاده از زمان بندی پروفیل‌های جداگانه میل بادامک، می‌توان هم بلند کردن و هم مدت زمان باز شدن سوپاپ را تنظیم کرد، به جای اینکه فقط زمان بندی سوپاپ را تغییر دهید که در سیستم‌های VVT (زمان بندی متغیر سوپاپ) معمولی است.

سیستم اصلی VTEC یک بادامک و راکر تکی را با یک بازوی چرخشی چند قسمتی قفل کننده و دو نمایه بادامک جایگزین می‌کند: یکی برای پایداری در دور پایین و بهینه سازی بازده سوخت و دیگری برای به حداکثر رساندن توان خروجی در دورهای بالاتر طراحی شده است. سیستم VTEC اساساً بهره وری و پایداری سوخت در دور پایین را با عملکرد دور در دقیقه بالا ترکیب می‌کند. و انتقال به‌طور یکپارچه انجام می‌شود و امکان عملکرد را فراهم می‌کند.

عملیات سوئیچینگ بین دو لوب بادامک توسط کامپیوتر موتور کنترل می‌شود. بر اساس سرعت، بار و دور موتور، کامپیوتر بین بادامک کارآمد و بادامک با عملکرد بالا سوئیچ می‌کند. یک شیر برقی فعال می‌شود که بازوهای راکر را روی بادامک با عملکرد بالا درگیر می‌کند. در آن نقطه سوپاپ‌ها مطابق با مشخصات بالابر باز و بسته می‌شوند و دریچه‌ها را بیشتر و برای مدت طولانی‌تری باز می‌کنند. این کارکرد اجازه می‌دهد تا هوا و سوخت بیشتری وارد شود و بسوزد و گشتاور و اسب بخار بیشتری ایجاد کند.

در هر موتوری، زمان بندی سوپاپ، مدت زمان و بالابری که عملکرد را در سرعت‌های پایین بهینه می‌کند، بسیار متفاوت از نیازهای دور در دقیقه بالا است. در موتورهای معمولی تنظیمات سوپاپ با RPM پایین، منجر به عملکرد ضعیف در دورهای بالاتر می‌شود و تنظیمات با RPM بالا، منجر به عملکرد ضعیف در دورهای پایین می‌شود.

اگر به خودروهای آمریکایی فکر می‌کنید که دور آرامی دارد و به سختی در دورهای پایین حرکت می‌کند اما با دورهای بالا در مسیر مسابقه به صورت قابل توجهی شتاب می‌گیرند، به این دلیل است که خودرو دارای یک میل بادامک برای حداکثر قدرت در دورهای بالاتر بهینه شده است.

با استفاده از این تکنولوژی خودرو می‌تواند عملکرد خود را هم در دورهای پایین و هم در دورهای بالا حفظ کند بدون آنکه نیاز به استفاده از سیستم‌ها و قطعات پیچیده داشته باشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها