کد خبر : 50855

اختصاصی خودروتک؛

سورن پلاس | جدایی‌طلب ایران خودرو آماده ورود به بازار

سورن پلاس | جدایی‌طلب ایران خودرو آماده ورود به بازار

آبی‌ های جاده مخصوص می‌گویند نسخه جدیدی از سورن در حال است که از نظر طراحی و مشخصات فنی تفاوت قابل ملاحظه ‌ای با مدل ‌های قبلی خود دارد. ایران خودرو سورن پلاس یا سورن سال طی یک ماه آینده به صورت انبوه تولید می ‌شود و احتمالاً تا پایان سال از طریق طرح های فروش فوری به دستی مشتریان می ‌رسد.

به گزارش خودروتک ، سورن را می‌توان اولین فیس‌لیفت واقعی صنعت خودرو قلمداد کرد. خودرویی که سال 1386 به‌عنوان نسخه‌ای جدید از سمند راهی بازار شد و از آن روز همواره زیر سایه خودروی ملی زندگی می‌کرد.

این محصول از نظر طراحی تغییرات عمیقی را تجربه کرده بود تا به این ترتیب مشتریان جدیدترین را به سمت خود بکشد. تغییراتی شامل تغییر کلی سپرها، چراغ‌ها و جلوپنجره و البته تریم داخلی که به کلی با سمند متفاوت بود. با این حال همیشه از این خودرو به عنوان یکی از مدل‌های سمند یاد می‌شد. به طوری که در بازار اساساً از آن به اسم سمندِ سورن یاد می‌کردند.

روند پیشرفت سورن به مراتب سریع‌تر از دیگر محصولات شرکت بود. چراکه در سال 1390 مدل جدید آن با پیشرانه مدرن EF7 راهی بازار شد و ELX نام گرفت. حتی در سال 1395 برای اولین‌بار نخستین خودروی توربوشارژ ایران نام گرفت.

علیرغم همه این تغییرات بخت با سورن یار نبود و اغلب به دلیل قیمت بالاتری که داشت از فاز اقتصادی بودن خارج می‌شد. از سوی دیگر این خودرو شرایط خوبی در بازار دست‌‌دوم هم نداشت. نکته‌ای که برای مشتری ایرانی اهمیت بسیاری دارد.

تغییرات سورن پلاس/سال

ایران خودرو می‌گوید سورن جدید مجهز به LEDهای نور روز است. از تصاویر غیررسمی منتشر شده هم به خوبی می‌توان دریافت که مدل به‌روزرسانی شده این خودرو تغییرات بیشتری را در کاسه چراغ‌های جلو و عقب خود اعمال کرده است. جلوپنجره و رینگ‌ها نیز از جمله تغییرات اصلی این خودرو به شمار می‌روند. نکته جالب درباره رینگ‌های سورن جدید، دو رنگ بودن آنها و البته داخلی‌سازی آن است. هم‌چنین قفل ایمنی صندلی کودک در این خودرو به صورت استاندارد نصب خواهد شد.

در این خودرو تغییرات ملایمی روی طراحی درب، دستگیره‌ها، ز‌ه‌ها و شیشه‌های عقب شاهد هستیم. از سوی دیگر وجود شیشه‌های دودی هماهنگی خوبی با جلوپنجره و رینگ‌های تیره آن دارد. داخل کابین نیز یک نمایشگر جدید با رابط کاربری بهینه‌شده تعبیه خواهد شد. گفته می‌شود کفپوش این خودرو نیز به کلی تغییر خواهد کرد.

سورن جدید مجهز به همان پیشرانه EF7 قدیم است با این تفاوت که حالا 116 اسب‌بخار نیرو و 160 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این یعنی 3 اسب‌بخار قدرت و 5 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر. درباره جعبه‌دنده نیز پیش‌بینی می‌شود در فاز اول همان مدل 5 سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت FWD را شاهد باشیم. البته بعید نیست در فازهای بعدی پیشرانه توربوشارژ و جعبه‌‌دنده اتوماتیک نیز به لیست فروش اضافه شوند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها