کد خبر : 50687

اختصاصی خودروتک؛

بررسی رانا پلاس | قیمت، مشخصات فنی و آپشن

بررسی رانا پلاس | قیمت، مشخصات فنی و آپشن

به باور برخی از کارشناسان هنوز هم یک فیس‌لیفت درست و حسابی از آب درنیامده است. می‌گویند تغییرات رانا پلاس همان چیزهای است که می‌توان از لوازم یدکی‌ها و اسپرت‌فروشان تهیه کرد. نسخه جدید همزاد پژو 206 در نبود برادر فرانسوی‌اش فرصت بهتری برای عرض‌اندام دارد.

به گزارش خودروتک ، ایران‌خودرو بعد از پیکان تلاش فراوانی برای انتخاب یک جایگزین کرد. جایگزینی که بتواند از یک سو محبوبیت قبلی را تکرار کند و از سوی دیگر بتواند هم‌چنان سودآوری داشته باشد. به نظر می‌رسد که شرکت چندان در این زمینه موفق ظاهر نشده است. چراکه تندر 90 و رانا دو پروژه اقتصادی آنها هرگز نتوانستند خود را حتی شبیه به پیکان کنند. درست مانند اتفاقی که برای سایپا و پرایدش رخ داد.

همانطور که گفتیم رانا یکی از همین پروژه‌ها بود. پروژه‌ای پرحاشیه که از اواخر دهه 80 شمسی استارت خورد و در نهایت برای اولین‌بار سال 91 وارد بازار شد. رانای نهایی که تفاوت عمیقی با آنچه در تبلیغات و تصاویر روی کاتالوگ داشت، یک برداشت ایرانیزه از پژو 206 اس‌دی بود. این خودرو برنامه‌ای برای حمله به بازار برادر فرانسوی‌اش نداشت. البته توانایی‌اش را هم نداشت.

رانا آمد تا سبد اقتصادی‌های ایران‌خودرو را رنگین کند. البته این ایده فقط یک سال دوام آورد. چون درست یک سال بعد از عرضه مدل اولیه به اسم EL ویرایش بعدی با نام LX که سال 92 وارد بازار شد به کانال قیمتی بالاتر جهش کرد و داستان جانشین پیکان و ماجرای محبوبیت به فراموشی سپرده شد.

در روزهایی که اقتصاد ایران تحت فشار تحریم های ظالمانه است، صنعت خودروسازی نمی‌تواند به‌تنهایی بالندگی و کمال داشته باشد. با این حال در چنین شرایطی نیز خودرویی‌ها دست‌کم با منابع موجود خود تلاش کرده‌اند که حال و هوای بازار را دستخوش تغییر دهند. رانا پلاس زاییده همین استراتژی بوده است.

بررسی طراحی رانا پلاس

تصاویری که از رانا پلاس ایران خودرو منتشر شده، خودرویی متحول‌شده را نشان نمی‌دهد. در گرافیک چراغ‌های جلوتریم مشکی تعبیه شده که ظاهر اسپرت‌تری به این خودرو بخشیده است. فریم کروم براق دور جلوپنجره نیز سعی در لوکس‌تر کردن نمای ظاهری داشته است. در کناره‌ها دستگیره و زه هم‌رنگ بدنه به چشم می‌خورند. نصب راهنما روی آینه بغل نیز در نوع خودش جالب است. چراغ‌های عقب نیز کمی به‌روزرسانی شده‌اند. اینطور به نظر می‌آید که بزرگ‌ترین تغییرات رانا پلاس را باید در کابین آن جستجو کرد. جایی که در همان نگاه اول فرمان و دسته‌دنده پژو 207 به چشم می‌خورند. المان‌های آمپر پشت فرمان به‌روزتر نشان می‌دهند. در گرافیک کنسول میانی هم از طرح فیبر کربن استفاده شده است. همه این تغییرات چیزهایی هستند که این روزها می‌توان با هزینه‌های به مراتب کمتر از فروشندگان لوازم یدکی اسپرت و به اصطلاح لوکس‌فروشان تهیه کرد.

آپشن‌های رانا پلاس

سایت ایران خودرو در بخش آپشن‌ها و تجهیزات رانا پلاس جدول زیر را منتشر کرده است؛ که عیناً بازنشر داده می‌شود.

ترمز

ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب کاسه‌ای

 

کیسه هوای ایمنی

راننده و سرنشین جلو

 

فرمان

هیدرولیک

 

سیستم تهویه

تنظیم دستی

 

سیستم صوتی

رادیو پخش

 

چراغ‌ها

مجموعه چراغ‌های جلو و عقب جدید - مه شکن جلو و عقب - چراغ‌خطر سوم - تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل -سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک

 

آینه‌ها

آینه‌های جدید راهنما دار- تنظیم آینه‌های جانبی برقی - آینه روی آفتاب‌گیر سمت شاگرد

 

شیشه‌ها

شیشه‌بالابر درهای جلو و عقب برقی

 

تزئینات

تریم مشکی

 

تجهیزات ایمنی

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز - هشداردهنده موانع عقب - سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت کنترل - کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

 

رینگ و لاستیک

رینگ فولادی 14 اینچ

 

صندلی

مجموعه صندلی‌های جدید مشابه پژو 207 با روکش جدید- صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع - پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع -پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی

 

سایر تجهیزات

کروز کنترل - ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی) - بازکن قفل در صندوق عقب از داخل - صفحه نمایشگر روی داشبورد - نمایشگر دمای محیط - سیستم قطع خودکار سوخت - سیستم کنترل بخار بنزین - جلو پنجره طرح جدید-دستگیره ها و زه‌های جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)-غربیلک فرمان با آرم کرومی به همراه MFC(کلیدهای کنترلی)- دسته راهنما و دسته برف پاک کن طرح 206- مجموعه داشبورد (بهبود گرین) - مجموعه کنسول میانی یکپارچه - مجموعه رودریها (دارای مدالیون با پارچه) - جلو آمپر دیجیتالی با هشدار کمربند - آنتن اکتیو - عایق صداگیردرب موتور

 

 

مشخصات فنی رانا پلاس

هنوز مشخصات فنی این خودرو به صورت رسمی منتشر نشده است. ولی تا اینجای کار می‌دانیم که در فاز اول رانا پلاس با جعبه‌دنده 6 سرعته جدید ایران خودرو تولید نخواهد شد و احتمالاً همان گیربکس 5 سرعته رانای قبلی را شاهد خواهیم بود.

برای این خودرو همان پیشرانه قدیمی TU5 با حجم 1.6 لیتری و قدرت 105 اسب‌بخاری در نظر گرفته خواهد شد. رانا پلاس با این خروجی می‌تواند به سرعت 190 کیلومتر در ساعتی دست پیدا کند. شتاب صفر تا صد آن نیز 12 ثانیه ثبت شده است. آنطور که شرکت می‌گوید مصرف سوخت رانا پلاس به صورت ترکیبی زیر 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

نوع موتور

TU5

 

حجم موتور (cc)

1587

 

حداکثر توان موتور (hp)

105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه

 

حداکثر گشتاور (Nm)

142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

 

نسبت تراکم

10.5

 

تعداد سوپاپ

16

 

نوع سوخت سازگار

بنزین بدون سرب با اکتان 95

 

سیستم انژکتوری

پاشش چند نقطه‌ای

 

حداکثر سرعت (km/h)

190

 

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

12

 

سیستم انتقال قدرت

دستی پنج سرعته

 

مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km)

5.5

 

مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)

6.9

 

طول خودرو (mm)

4292

 

عرض خودرو (mm)

1684

 

ارتفاع خودرو (mm)

1453

 

فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)

2445

 

  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)

1134

 

گنجایش مخزن سوخت (Lit)

50

 

حجم فضای صندوق عقب (Lit)

400

 

آخرین بروزرسانی

۱۳۹۹/۶/۴

 

 

قیمت رانا پلاس

خودروسازان اعتقادی به تلاطم در بازار آزاد خرید و فروش خودرو ندارند و هم‌چنان به نرخ کارخانه‌ای استناد می‌کنند. بنا بر این پیش‌بینی می‌شود قیمت کارخانه رانا پلاس چیزی حدود 120 میلیون تومان و در بازه قیمتی پژو 206 اس‌دی باشد؛ اما حکایت قیمت این خودرو در بازار آزاد داستان دیگری دارد که شاید تا 70 درصد افزایش قیمت را نیز تجربه کند.

تفاوت رانا پلاس با رانا استاندارد

غیر از تفاوت‌های فنی که احتمالاً در آینده به ویرایش پلاس این خودرو اضافه می‌شود، مجموعه تغییرات دو مدل قدیم و جدید را می‌توان در لیست زیر جستجو کرد.

  • داشبورد فیبر کربن
  • کنسول میانی بین دو صندلی
  • کلیدهای شیشه‌بالابر درب‌ها و آینه برقی
  • رودری های جدید
  • چراغ‌های جلو و عقب
  • دسته دنده جدید
  • صفحه کیلومتر جدید (مشابه 206 اتوماتیک)
  • رادیو پخش با بلوتوث (بدون سی دی پلیر)
  • سیستم صوتی با تیوتر
  • قالپاق جدید
  • جلوپنجره جدید
  • صندلی‌های جدید (مشابه 207) با ایزوفیکس
  • غربیلک فرمان با آرم کرومی
  • کلیدهای کنترلی روی فرمان
  • بهبود ایربگ های جلو
  • عایق کاپوت
  • کفپوش جدید صندوق
  • آینه‌های جانبی راهنمادار
  • آنتن اکتیو
  • دسته راهنما و برف پاک کن جدید (مشابه پژو 206)
  • چراغ مه شکن جدید
  • مقاومت فن رادیاتور
  •  
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها