کد خبر : 4906

نگاهی به مرسدس بنز S کلاس خودران

نگاهی به مرسدس بنز S کلاس خودران

شرکت مرسدس برنامه‌های بزرگی برای خودران‌ها دارد، ولی مانند دیگر شرکت‌هایی که همچنان در حال سبک و سنگین کردن این تکنولوژی هستند، آن‌ها نیز با سوال اساسی چگونگی ایجاد اعتماد بین انسان‌ها و ماشین‌ها مواجه شده‌اند.

به گزارش خودروتک، این خودرو به یک سیستم علامت‌دهی نوری 360 درجه مجهز شده و می‌تواند با عابرین پیاده و ترافیک عبوری اطراف خود ارتباط برقرار کند.

مرسدس‌بنز با توصیف تکنولوژی خودران به‌عنوان بخشی کلیدی و اساسی از آینده انسان‌ها، می‌گوید خودران‌ها برای این‌که موفق باشند باید بتوانند حس همدلی و اعتماد را ایجاد کنند. برای انسان‌ها این کار راحتی است، ولی وقتی بحث یک خودرو می‌شود اوضاع بسیار سخت‌تر خواهد بود.

قطعاً این یک موضوع جدید در بحث خودران‌ها محسوب می‌شود، الکساندر مانکوفسکی، آینده‌پژوه دایملر دراین‌باره می‌گوید: «انسان‌ها باید به‌سرعت و به‌راحتی بتوانند حرکت بعدی یک خودران را متوجه بشوند. ازاین‌رو، خودران باید بتواند اطلاعاتی در مورد مقاصد خود و کارهایی که می‌خواهد انجام بدهد، به شیوه‌ای که انسان‌ها بتوانند سریعاً آن را درک کنند ارائه نماید.»

به‌عنوان بخشی از این تلاش، مرسدس‌بنز کانسپت S-Class Cooperative را رونمایی کرده است، خودرویی که به یک سیستم علامت‌دهی نوری 360 درجه مجهز شده و می‌تواند با عابرین پیاده و ترافیک عبوری اطراف خود ارتباط برقرار کند. زمانی که کانسپت در حالت رانندگی خودکار قرار دارد، خودرو با کمک یک سری چراغ‌های آبی‌رنگ حرکات بعدی خود را اطلاع‌رسانی می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، برای نشان دادن این‌که خودرو می‌خواهد ترمزگیری را شروع کند، چراغ‌ها به‌آرامی چشمک خواهند زد. هنگام شروع به حرکت نیز چراغ‌های با سرعت بیشتری چشمک می‌زند تا عابرین پیاده و سایر خودروها را از قصد خودرو مطلع نمایند. خودرو همچنین به یک چراغ ویژه مجهز شده که مشخص می‌کند حالت خودران فعال شده است یا خیر.

یکی از قابلیت‌های جذاب‌تر این کانسپت مجموعه‌ای از چراغ‌های نصب‌شده روی سقف هستند که به عابرین پیاده پاسخ می‌دهند. خودرو همواره حرکات عابرین پیاده را زیر نظر دارد و با چراغ‌های مذکور به آن‌ها علامت می‌دهد که بگوید از حضور آن‌ها در کنار خودرو آگاه است. مرسدس امیدوار است این چراغ‌ها بتوانند جایگزین خوبی برای تماس چشمی بین عابرین پیاده و راننده‌ها باشند.

مرسدس بعد از مطالعات و تحقیقات متعددی که نشان داده علامت دادن با نور می‌تواند تأثیر زیادی روی مقبولیت خودروهای خودران داشته باشد این مدل کانسپت را ساخته است. در نتایج تحقیقات همچنین آمده که چراغ‌ها موجب می‌شوند عابرین پیاده احساس امنیت بیشتری بکنند. همچنین شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها سیستم‌های 360 درجه را بیشتر ترجیح می‌داده‌اند.

منبع: باما

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها