کد خبر : 26225

اختصاصی خودروتک؛

همه‌چیز درباره ب‌ام‌و M760Li xDrive مدل 2019

همه‌چیز درباره ب‌ام‌و M760Li xDrive مدل 2019

ششمین نسل از ب‌ام‌و سری 7 با حواشی فراوان رونمایی شد. برخی از کارشناسان این خودرو را متهم به عدم نوآوری و طراحی اغراق‌آمیز می‌کردند و برخی دیگر هم آن را نهایت لوکس‌گرایی در صنعت خودرو می‌دانستند. هرچه هست مدل 760 که توسط بخش Mپاور بهینه‌سازی شده به‌عنوان قوی‌ترین نسخه این سری کابوسی برای رقبا به حساب می‌آید.

به گزارش خودروتک ، ب‌ام‌و سری 7 بیش از 4 دهه است که خود را به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین خودروهای دنیا معرفی کرده‌اند.

سدان سایز بزرگی که همواره با مرسدس‌بنز S کلاس و آئودی A8 مقایسه می‌شده است.

در واقع سری 7 سه گانه لوکس‌های آلمانی را تکمیل کرده است.  این خودرو که برای اولین‌بار در سال 1977 رونمایی شد آمد تا جانشینی باشد برای مدل New Six که البته آن را با کد E3 هم می‌شناسند.

این خودرو یکی از اولین محصولاتی بود که از سیستم کنترل تهویه مطبوع و البته ترمزهای ABS استفاده می‌کرد.

نسل دوم حدود یک دهه بعد در 1986 رونمایی شد. این‌بار ب‌ام‌و تجهیزات منحصر به فردی را روی آن تعبیه کرد و در حقیقت ماهیت لوکس‌گرایی‌اش را تشدید کرد. شرکت برای اولین‌بار در لیست فروش آن یک موتور شش سیلندر خطی و یک نمونه فوق‌العاده 12 سیلندر Vشکل را نیز عرضه کرد.

نسل سوم که در سال 1994 درست در میانه بحث جهانی ایمنی خودروها وارد میدان شد. به همین دلیل آلمان‌ها روی فناوری‌های ایمنی‌اش تمرکز بیشتری کردند و توانستند آن را تبدیل به اولین خودرویی کنند که از ایربگ‌های پرده‌ای استفاده می‌کند. سری 7 فوق یکی از معدود خودروهایی در زمان خودش بود که از سیستم مسیریاب ماهواره‌ای بهره می‌برد.

نسل چهارم در سال 2001 رونمایی شد و هم‌زمان یک انقلاب طراحی را نیز تجربه کرد. خودرویی که مملو از سیستم‌های هوشمند الکترونیکی بود. این خودرو در آن ایام بازار رقابت با هم‌وطن خود یعنی مرسدس‌بنز S کلاس را به شد ت داغ کرد. این سری 7 اولین خودرو در نوع خودش بود که با موتور 12 سیلندر Vشکل و سیستم پاشش مستقیم سوخت تولید می‌شد.

نسل پنجم در ادامه توسعه فناوری‌های خیره‌کننده و بهبود طراحی در سال 2008 روی کار آمد. حالا سیستم‌های توربوشارژ و البته فناوری هیبرید نیز روی این خودرو دیده می‌شد. عرضه مدل‌های طویل‌تر موسوم به LWB نیز با این سری سرعت بیشتری گرفت. برای اولین‌بار ب‌ام‌و این سری 7 را با سیستم انتقال قدرت دو محور راهی بازار کرد.

و سرانجام نسل ششم

جدیدترین نسل ب‌ام‌و سری 7 که با کد G11 شناخته می‌شود به‌عنوان لوکس‌ترین و در حقیقت پرچم‌دار محصولات شرکت در سال 2015 معرفی شد. این خودرو اولین محصول شرکت بود که روی پلت‌فرم CLAR (معماری خوشه‌ای) ساخته می‌شد.

آلمان‌ها به منظور کاهش هرچه بیشتر وزن و البته افزایش ضریب ایمنی در قسمت‌های مهمی از شاسی و بدنه از پلیمر فیبر کربن متسحکم‌شده استفاده کردند.

ب‌ام‌و سری 7 جدید با 10 نوع پیشرانه بنزینی راهی بازار شد که مدل پایه آن 2 لیتری توربو با 255 اسب‌بخار بود و نسخه‌ نهایی‌اش M760Li بود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. البته مشتریان و علاقه‌مندان به مدل‌های دیزلی نیز می‌توانند از 4 نسخه گازوئیل‌سوز استفاده کنند که بین 228 تا 394 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کنند.

مشخصات فنی M760Li xDrive

سری 7 فوق مجهز به یک پیشرانه عجیب 6.6 لیتری 12 سیلندر Vشکل با زاویه مرکزی 60 درجه است. این خودرو به لطف حضور 2 توربوشارژ می‌تواند 601 اسب‌بخار نیرو را در 6500 دور در دقیقه و 800 نیوتن‌متر گشتاور را در 1550 دور در دقیقه تولید کند. این یعنی بازده پیشرانه این خودرو 91.2 اسب‌بخار به ازای هر لیتر از حجم موتورش است.

ب‌ام‌و سری 7 فوق با طول، عرض و ارتفاع 5248، 1902 و 1478 میلی‌متری‌اش وزنی معادل 2326 کیلوگرم دارد که در نوع خود استثنایی محسوب می‌شود.

نکته مهم اینجاست که موتور قدرتمند سری 7 می‌تواند این وزن سنگین را در فقط 3.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند و بعد از آن نیز سرعت نهایی 210 کیلومتر در ساعتی را تجربه کند.

شاید در ظاهر این سرعت نهایی چندان بالا به نظر نیاید ولی خودروهای آلمانی بر اساس قوانین این کشور مجبور هستند سرعت نهایی خود را به صورت الکترونیکی کنترل کنند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها